Avgasventil större än insug???

jonTe
28 januari 2012 · 5 710 Inlägg

AndreasPlars skrev:
Heter Volvos motorer också D9, D11, D12,  D16 osv precis som Scanias?

M.V.H.

Japp!

MVH Jonas
..............
BrajjAxx 040 RedLine
6 februari 2012 · 1 219 Inlägg

Insugsventilen är större än avgasventilen, mitt fel. Dock så är ventilfjädrarna för avgas ganska mycket större än insugsventilernas, missvisande hmm

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
jonTe
7 februari 2012 · 5 710 Inlägg

Stämmer bra, dessutom dubbla fjädrar på avgas .

MVH Jonas
..............
BrajjAxx 040 RedLine
7 februari 2012 · 1 219 Inlägg

jonTe skrev:
Stämmer bra, dessutom dubbla fjädrar på avgas .

Precis, varför behöver avgas så mycket högre tryck mot ventilsätet?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
jonTe
9 februari 2012 · 5 710 Inlägg

BrajjAxx skrev:

jonTe skrev:
Stämmer bra, dessutom dubbla fjädrar på avgas .

Precis, varför behöver avgas så mycket högre tryck mot ventilsätet?

Dels är ventilen trots sin mindre diameter tyngre p.g.a mer material kring tallriken och upp mot skaftet.
Sedan har man avgasbromsen (på lastvagn) som skapar ett rätt bra tryck mellan ventil och avgasbroms där trycket strävar efter att öppna ventilen när den inte skall öppnas.
Pratar vi Penta använder man samma diameter på tallrik och fjäder men fjädertrycket är lägre med andra fjädrar.
På en Penta har man ingen avgasbroms men man måste ändå ha dubbla fjädrar p.g.a tyngden.
Att man har lägre fjädertryck beror på att rullen på vipparmen är keramisk och inte tål för höga tryck.
Keramrullen har man av slitageskäl smile

MVH Jonas
..............
axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
10 februari 2012 · 764 Inlägg

Webrex skrev:

engolf skrev:
Det är ju självklart, då varma gaser tar mer plats än den kalla insugsluften, ergo behöver större ventil för att evakueras effektivt.

Du glömmer att en explosion sker där materia går över till energi, alltså blir resterna mindre än vad man hade innan. trots att gasen är varmare och expanderas så är det ändå mer gas in än ut i volym.

Vill se en bild på denna motorn! låter mycket ovanligt! De motorer med riktigt hög verkningsgrad har ju ofta 3 inugsventiler och 2 avgas.

Materia går över till energi? Nu är du ute och cyklar, materia kan inte förstöras och energi kan inte skapas, bara omvandlas mellan olika former!

massflödet ut ur cylindrarna motsvarar exakt massflödet från insuget + massflödet bränsle som sprutas in i cylindern! Däremot vill den förbrända gasen ta mer plats, då energin i bränslet har överförts till värmeenergi i avgaserna. Detta höjer trycket, enligt ideala gaslagen

p = mRT/V;

p är trycket (i Pa)
m är gasens massa (i kg)
R är allmäna gaskonstanten [J/(kg*K)]
T är temperaturen (i Kelvin)
och V är volymen (i m^3)

Att beräkna strömning av fluider är ganska avancerat, men flödet är typ proportionellt med roten ur tryckdifferensen med en proportionalitetskonstant beroende av typ fluidens viskositet och densitet. Och tryckdifferensen på insugssidan blir maximalt 1 bar (typ), medans det på avgassidan blir så högt som kolven bestämmer!

BrajjAxx skrev:
Precis, varför behöver avgas så mycket högre tryck mot ventilsätet?

Det är troligen inte så att den behöver ett högre tryck, men avgasventilen är troligen tyngre eftersom den måste föra bort mycket värme. Men den måste accelereras typ lika snabbt som insugsventilen för att undvika ventilflyt, därför större fjädrar!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang