Rusta B230FK -Viktigast att byta/vad är värt att byta?

KS-TurboSnurran
27 februari 2012 · 63 Inlägg

Skall rusta min B230FK -98 och undrar hur mycket man ska byta, hur mycket som är värt att lägga ner på en gammal motor. Vad skall man byta, bilen har rullat 50.000 mil och motorn med antar jag. Mvh

Volvo 945 Ltt "White angel" (1998)
Dodge RAM 2500 "Cummins" (2000)
BJonsson
27 februari 2012 · 4 074 Inlägg

KS-TurboSnurran skrev:
Skall rusta min B230FK -98 och undrar hur mycket man ska byta, hur mycket som är värt att lägga ner på en gammal motor. Vad skall man byta, bilen har rullat 50.000 mil och motorn med antar jag. Mvh

Nej nej motorn är bytt!
Den som sitter i har gått ca 16.000 när jag hade bilen

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
KS-TurboSnurran
27 februari 2012 · 63 Inlägg

Ehehe tongue redan urplockad, men ska ändå fräscha upp den, olja överallt och byta turbo tongue Menmen, Då vet jag iallafall, något mer jag bör veta eftersom du har mest koll på bilen? smile tack iallafall

Dodge RAM 2500 "Cummins" (2000)
Volvo 945 Ltt "White angel" (1998)
tedde
28 februari 2012 · 15 Inlägg

BJonsson skrev:

KS-TurboSnurran skrev:
Skall rusta min B230FK -98 och undrar hur mycket man ska byta, hur mycket som är värt att lägga ner på en gammal motor. Vad skall man byta, bilen har rullat 50.000 mil och motorn med antar jag. Mvh

Nej nej motorn är bytt!
Den som sitter i har gått ca 16.000 när jag hade bilen

konstigt att den kan ha gått ca 20 tusen mindre när du hade den än när ja hade den tongue kvittona jag hitta i den när ja köpte den stog det att motorn som satt i hade gått ca 15 tusen mindre än bilen :p

Senast redigerat av tedde (28 februari 2012)

BJonsson
28 februari 2012 · 4 074 Inlägg

tedde skrev:

BJonsson skrev:

KS-TurboSnurran skrev:
Skall rusta min B230FK -98 och undrar hur mycket man ska byta, hur mycket som är värt att lägga ner på en gammal motor. Vad skall man byta, bilen har rullat 50.000 mil och motorn med antar jag. Mvh

Nej nej motorn är bytt!
Den som sitter i har gått ca 16.000 när jag hade bilen

konstigt att den kan ha gått ca 20 tusen mindre när du hade den än när ja hade den tongue kvittona jag hitta i den när ja köpte den stog det att motorn som satt i hade gått ca 15 tusen mindre än bilen :p

Killen jag köpte den av i Älvdalen bytte motor i bilen för det hade börjat skrammla i motorn..
Eller går det bara att byta motor i en bil en gång eller vad?? tongue

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!
grindborg2
28 februari 2012 · 87 Inlägg

kostade mellan 1400-2000kr med alla lager,packningar och kolvringar för mej så de va värt att byta tyckte jag smile

tedde
28 februari 2012 · 15 Inlägg

BJonsson skrev:

tedde skrev:

BJonsson skrev:

Nej nej motorn är bytt!
Den som sitter i har gått ca 16.000 när jag hade bilen

konstigt att den kan ha gått ca 20 tusen mindre när du hade den än när ja hade den tongue kvittona jag hitta i den när ja köpte den stog det att motorn som satt i hade gått ca 15 tusen mindre än bilen :p

Killen jag köpte den av i Älvdalen bytte motor i bilen för det hade börjat skrammla i motorn..
Eller går det bara att byta motor i en bil en gång eller vad?? tongue

okej.. tyckte de verkade lite konstigt bara :p

KS-TurboSnurran
28 februari 2012 · 63 Inlägg

Jahaja, ja jag kanske rustar den så som grindborg2 sa. Sen får den hålla så länge den vill smile tänkte hänga på en
TB-58 eller en Hx35a oxå

Volvo 945 Ltt "White angel" (1998)
Dodge RAM 2500 "Cummins" (2000)
grindborg2
28 februari 2012 · 87 Inlägg

vill du få segare ladd så kasta på sån turbo tongue tyckte min 16t va bra iaf så 16,18 och 19t rekomenderar jag beroende på vad du vill ha för effekt smile

KS-TurboSnurran
28 februari 2012 · 63 Inlägg

Jasså, jag har sken ladd nu med original 13c, kommer tidigt. TB-58: Levererar upp till 500hk, tidig spoolup även vid mindre effekter. Skulle annars välja en 19t men plånboken räcker inte riktigt till sad

Volvo 945 Ltt "White angel" (1998)
Dodge RAM 2500 "Cummins" (2000)
BrajjAxx 040 RedLine
29 februari 2012 · 1 219 Inlägg

KS-TurboSnurran skrev:
Jasså, jag har sken ladd nu med original 13c, kommer tidigt. TB-58: Levererar upp till 500hk, tidig spoolup även vid mindre effekter. Skulle annars välja en 19t men plånboken räcker inte riktigt till sad

har aldrig förstått de me 19t, sjukt dyra och pallar ingen efffekt tongue hade jävligt tidigt ladd me min tb-58 smile

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
grindborg2
29 februari 2012 · 87 Inlägg

går att hitta billiga smile

phille18
1 mars 2012 · 179 Inlägg

grindborg2 skrev:
går att hitta billiga smile

Finns fortfarande mycket effektiva turboaggretat till bättre priser samt pallar mer effekt och ändå har ett tidigt ladd (klart beroende på motorn i övrigt dock) Skulle personligen aldrig köpa en 16-19t ny som beggad.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
Jollen940
1 mars 2012 · 116 Inlägg

i med nya lager packningar å kolvringar, gör rent allt riktigt ordentligt, kosta på dig 4st h-profil om du ändå tänkt skaffa större turbo.

Slipa in ventiler, fila upp toppen men inte för mycket, jämnför med packningarna å se hur mycket du kan ta.
Sen planar du block & topp minsta tänkbara för att få ny yta. Sen har du en trevligt maskin.

En sak till att tänka på beroende på hur mycket du tänkt ladda är att fräsa ner kolvarna 1.5mm för att få lägre komp.

Volvo 740 "Veemern" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang