Turbo konverterad volvo 940 GL Trycker olja??

WindebornMotorsport
20 mars 2012 · 200 Inlägg

Hej.
Som sagt så har jag turbo konverterat min volvo 940GL men har problem med att den trycker ut olja i antingen vevhusventialtionen eller i oljestickan.. men varör händer detta??
Tacksam för tips och svar..

Mvh:Ted

FreddeLi Studerande maskiningenjör
20 mars 2012 · 1 903 Inlägg

Jag är långt ifrån expert på ämnet men mest logiskt är ju att du skickar ner laddtrycket i vevhuset med följd att oljan trycks ut. så frågan är ju bara vart det är otätt. jävligt otäta kolvringar?

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
BrajjAxx 040 RedLine
20 mars 2012 · 1 219 Inlägg

Övertryvk i vevhuset smile Tror inte dina kolvringar orkar me överladd :p

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
WindebornMotorsport
20 mars 2012 · 200 Inlägg

okej men varför får jag trycket ner där? men den gör inte så hela tiden de e det som e de roliga hmm

BrajjAxx 040 RedLine
20 mars 2012 · 1 219 Inlägg

volvo_940R skrev:
okej men varför får jag trycket ner där? men den gör inte så hela tiden de e det som e de roliga hmm

trycket kryter ner mellan kolven o cylindervägg o skapar tryck i vevhuset som därmed trycker upp olja i slangen som går till vevhusventen

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
WindebornMotorsport
20 mars 2012 · 200 Inlägg

okej å de e du säker på?tongue

BrajjAxx skrev:

volvo_940R skrev:
okej men varför får jag trycket ner där? men den gör inte så hela tiden de e det som e de roliga hmm

trycket kryter ner mellan kolven o cylindervägg o skapar tryck i vevhuset som därmed trycker upp olja i slangen som går till vevhusventen

FreddeLi Studerande maskiningenjör
20 mars 2012 · 1 903 Inlägg

volvo_940R skrev:
okej men varför får jag trycket ner där? men den gör inte så hela tiden de e det som e de roliga hmm

den gör det när motorn är kall antar jag? innan alla delar uppnått arbetstemp och utvidgats? om så är fallet så har vi att där smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
WindebornMotorsport
20 mars 2012 · 200 Inlägg

nej när den e varm:/

FreddeLi skrev:

volvo_940R skrev:
okej men varför får jag trycket ner där? men den gör inte så hela tiden de e det som e de roliga hmm

den gör det när motorn är kall antar jag? innan alla delar uppnått arbetstemp och utvidgats? om så är fallet så har vi att där smile

MVH

FreddeLi Studerande maskiningenjör
20 mars 2012 · 1 903 Inlägg

volvo_940R skrev:
nej när den e varm:/

Okej! det förstärkte ju inte misstankarna direkt. Men jag skulle nog ändå säga att felet ligger i att det inte är helt tätt mellan cylindervägg och kolv. gör en provtryckning vetja så får du svart på vitt smile

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
WindebornMotorsport
20 mars 2012 · 200 Inlägg

ja jag får väl göra de:P vad ska de ligga på? mellan 10-13? OBS! ej kompsänkt!!

FreddeLi skrev:

volvo_940R skrev:
nej när den e varm:/

Okej! det förstärkte ju inte misstankarna direkt. Men jag skulle nog ändå säga att felet ligger i att det inte är helt tätt mellan cylindervägg och kolv. gör en provtryckning vetja så får du svart på vitt smile

MVH

FreddeLi Studerande maskiningenjör
20 mars 2012 · 1 903 Inlägg

volvo_940R skrev:
ja jag får väl göra de:P vad ska de ligga på? mellan 10-13? OBS! ej kompsänkt!!

FreddeLi skrev:

volvo_940R skrev:
nej när den e varm:/

Okej! det förstärkte ju inte misstankarna direkt. Men jag skulle nog ändå säga att felet ligger i att det inte är helt tätt mellan cylindervägg och kolv. gör en provtryckning vetja så får du svart på vitt smile

MVH

det överlåter jag till någon annan att svara på smile bör stå i din verkstadshandbok om inte annat.

MVH

Saab 9-5 2.0t "Biopower" (2000)
WindebornMotorsport
20 mars 2012 · 200 Inlägg

ja jag får kolla de:) annars blir de till att återställa den till orginal igen hmm

FreddeLi skrev:

volvo_940R skrev:
ja jag får väl göra de:P vad ska de ligga på? mellan 10-13? OBS! ej kompsänkt!!

FreddeLi skrev:

Okej! det förstärkte ju inte misstankarna direkt. Men jag skulle nog ändå säga att felet ligger i att det inte är helt tätt mellan cylindervägg och kolv. gör en provtryckning vetja så får du svart på vitt smile

MVH

det överlåter jag till någon annan att svara på smile bör stå i din verkstadshandbok om inte annat.

MVH

DalleRacing
20 mars 2012 · 1 738 Inlägg

testa gör en luftning i topp kåpan till en catchtank även dra vevhusventens lufting till samma catch! Annars är de bara byta kolvringar tyvärr wink

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
Turbo_Danne
21 mars 2012 · 26 Inlägg

kan även vara topp packningen som är trasig, en topp packning kan gå sönder på 100 olika sätt, går liksom oljekanaler i den med, slitna kolvringar i en rödblockare är väldigt ovanligt! mvh

Volvo 740 Turbo "BREDDAD AIR RIDER" (1987)
BMW M5 Turbo "BullsEye" (1991)
Volvo v70N D5 "brukis" (2007)
Sammyboy
22 mars 2012 · 62 Inlägg

hoppas det löser sig snarast smile

BMW 335i "E91" (2007)
WindebornMotorsport
24 mars 2012 · 200 Inlägg

Det löste sig smile de var bara jag som var almänt trög tongue
tack för hjälpen

WIPA
24 mars 2012 · 820 Inlägg

volvo_940R skrev:
Det löste sig smile de var bara jag som var almänt trög tongue
tack för hjälpen

gör om gör rätt typ! big_smile

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
sleepyoh
25 mars 2012 · 1 319 Inlägg

Hur löste du problemet/vad var felet?

_----------'
WindebornMotorsport
25 mars 2012 · 200 Inlägg

Hade glömt flytta vevhusventilationen:-P

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang