4214
Sök

spelar det någon roll vilket håll man monterar en sänkfjäder åt ???

692 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
hej ni har ett lite små konstigt problem  satte dit sänkfjädrar som skulle ge ca 40 mm sänkning på min ford sierra men bilen har inte kommigt ner en enda mm hmm så börjar funder på om de e nått som ja har  gjort fel eller vad det kan va blir inte klok på detta .

orginal ser det ut såhär http://www.fbt-parts.com/?index=default … d=14308683
men sen köpte ja denna fjäder http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/v-max … -93_2.html

och på fjädern så är det ena änden som det är tätare med varv på som ni ser den änden satte jag uppåt på fjäderbenet.
men skulle det spela någon roll om den täta delen på fjädern är uppåt eller neråt vid montering på fjäderbenet. ??

någon som varigt med om detta ?

mvh
Senast redigerat av gtjim (23 april 2012)

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

477 Inlägg
23 april 2012
täta varv på ena sidan betyder att fjädern är progressiv (hårdare)
vad jag har hört ska det inge göra någon skillnad vilket håll man monterar på, så länge det är samma passform i båda ändar... dock har jag alltid vänt täta varven upp

är du säker på att gamla fjädrarna inte redan var vanliga sänkfjädrar eller kapade orginalfjädrar???

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

1 948 Inlägg
24 april 2012
Så länge fjädern ligger "rätt" så ska det inte skilja sig något på höjden.

Att du itne upplever bilen högre kan kanske bero på att fjädrarna du hade på innan hade några år och mil på nacken och därför blivit utslitna (ihoptryckta).

Forummoderator
26 604 Inlägg
24 april 2012
Så länge de sitter rätt monterade - åt rätt håll - så ut och kör en sväng, så ska du se att den sjunker ihop lite. Men det är lite som baltis säger också, att de gamla fjädrarna kan ha varit ganska "trötta", och därför upplever du nu att den inte blev något lägre.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

692 Inlägg
24 april 2012
Trådstartare
Okej smile tack för svaren .men hittade felet fel tillverkade fjädrar . så fick ett par nya fjädrar av företaget. så det löste sig smile

kör så de ryker:D om det inte ryker gasa lite till då:D:P

Sök