Sug trimmning på b23 med 530 topp

Super40
22 april 2012 · 415 Inlägg

nilsson_10 skrev:

Kalasgasarn skrev:

elgh33 skrev:
Så har väll 23an plana kolvar och inga förbränings rum som
230?  Så b23 har högre komp, har jag rätt?smile

beror på vilken motor du har. en gle (mekanskisk sprut) har högre komp än en vanlig insprutare, topparna är samma passa på b200 b21 b23 b230

isf har jag en b23 för mina kolvar är plana..

Förmodligen har du en b230 eftersom b230 kom 85 och är en vidareutveckling av b23. Blocken skiljer sig och vevpartiet med. Däremot passar toppar mellan motorerna.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
nilsson_10
22 april 2012 · 201 Inlägg

Super40 skrev:

nilsson_10 skrev:

Kalasgasarn skrev:

beror på vilken motor du har. en gle (mekanskisk sprut) har högre komp än en vanlig insprutare, topparna är samma passa på b200 b21 b23 b230

isf har jag en b23 för mina kolvar är plana..

Förmodligen har du en b230 eftersom b230 kom 85 och är en vidareutveckling av b23. Blocken skiljer sig och vevpartiet med. Däremot passar toppar mellan motorerna.

aa tänkte nästan de.. aha okej

Volvo 244 "bruno" (1977)
Volvo 240 "R-design" (1988)
Xuri One Man Clan
22 april 2012 · 4 287 Inlägg

H-kamen är en riktigt fin kamaxel smile skiljer inte spec mycke från K men jag hade hellre kört med h smile
dom andra kammarna ur volvos sortiment är för snälla

så härligt när man hör de börjar suga å dra efter 3500 smile

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
nilsson_10
22 april 2012 · 201 Inlägg

Xuri skrev:
H-kamen är en riktigt fin kamaxel smile skiljer inte spec mycke från K men jag hade hellre kört med h smile
dom andra kammarna ur volvos sortiment är för snälla

så härligt när man hör de börjar suga å dra efter 3500 smile

men K är lite bättre bottenvrid på va? hur e H innan 3500 rpm då? smile

Volvo 240 "R-design" (1988)
Volvo 244 "bruno" (1977)
Vw-Andreas
22 april 2012 · 633 Inlägg

h kammen är inte så dålig på lågvarv sitter ju i en turbo motor nu :p   


k är bra på hög o låg har jag för mig

Volvo 740 "militery" (1988)
Volvo s60 (2003)
nilsson_10
22 april 2012 · 201 Inlägg

Vw-Andreas skrev:
h kammen är inte så dålig på lågvarv sitter ju i en turbo motor nu :p   


k är bra på hög o låg har jag för mig

okej smile var kommer du ifrån då?

Volvo 244 "bruno" (1977)
Volvo 240 "R-design" (1988)
Xuri One Man Clan
22 april 2012 · 4 287 Inlägg

både K och H är lite orkeslösa på lågvarv men de är ju ingen räsermaskin som har raketkraft från tomgång orginal heller.

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Kalasgasarn
22 april 2012 · 937 Inlägg

h kammen är vassare än vx3 kammen och den är ju klassad rätt högt, kör på en h kam

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
nilsson_10
22 april 2012 · 201 Inlägg

Kalasgasarn skrev:
h kammen är vassare än vx3 kammen och den är ju klassad rätt högt, kör på en h kam

har ju vx. men den e ju typ samma som vx3.. men med h blir bilen rätt törstig va?

Volvo 244 "bruno" (1977)
Volvo 240 "R-design" (1988)
Kalasgasarn
22 april 2012 · 937 Inlägg

nilsson_10 skrev:

Kalasgasarn skrev:
h kammen är vassare än vx3 kammen och den är ju klassad rätt högt, kör på en h kam

har ju vx. men den e ju typ samma som vx3.. men med h blir bilen rätt törstig va?

ne ingen skillnad smile

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
Vw-Andreas
23 april 2012 · 633 Inlägg

ljungby "småland" bor jag i ,  ne men lite portad 530topp med 2mm planad topp om inte mer , H kam och 315cc spridare , sen etanol på de bli perfekt smile

Volvo 740 "militery" (1988)
Volvo s60 (2003)
elgh33
23 april 2012 · 266 Inlägg

Vw-Andreas skrev:
ljungby "småland" bor jag i ,  ne men lite portad 530topp med 2mm planad topp om inte mer , H kam och 315cc spridare , sen etanol på de bli perfekt smile

jag ska bygga motor på nästan exakt detta recept fast 398 topp (samma kanaler som 530) små portad på insugssidan och planad sen K-kam och extraktor, men folk har sakt till mej att bilen kommer gå sämre än orginal för jag har LH 2.2 och de inte kan optimera sej, men går de att lösa med större spridare och etanol då altså?smile

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare
Vw-Andreas
23 april 2012 · 633 Inlägg

en polare kör 2,2 i sin 745 med t5 spridare o maxplanad topp vet ej över 2mm tro jag de va o etanol o extraktor o de fungera bara o testa inget gå sönder :p

Volvo s60 (2003)
Volvo 740 "militery" (1988)
elgh33
23 april 2012 · 266 Inlägg

Vw-Andreas skrev:
en polare kör 2,2 i sin 745 med t5 spridare o maxplanad topp vet ej över 2mm tro jag de va o etanol o extraktor o de fungera bara o testa inget gå sönder :p

vad lämnar den på ett unjefär? smile

Spacer.se - Sveriges största spacertillverkare
Vw-Andreas
23 april 2012 · 633 Inlägg

lämnar ut?

Volvo 740 "militery" (1988)
Volvo s60 (2003)
Kalasgasarn
23 april 2012 · 937 Inlägg

150 hk med en vanlig sket kam kanske

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
Vw-Andreas
24 april 2012 · 633 Inlägg

de vet jag inte men bilen blir ju oerhört piggare

Volvo 740 "militery" (1988)
Volvo s60 (2003)
nilsson_10
24 april 2012 · 201 Inlägg

Kalasgasarn skrev:

nilsson_10 skrev:

Kalasgasarn skrev:
h kammen är vassare än vx3 kammen och den är ju klassad rätt högt, kör på en h kam

har ju vx. men den e ju typ samma som vx3.. men med h blir bilen rätt törstig va?

ne ingen skillnad smile

okej gött smile

Volvo 240 "R-design" (1988)
Volvo 244 "bruno" (1977)
nilsson_10
24 april 2012 · 201 Inlägg

elgh33 skrev:

Vw-Andreas skrev:
ljungby "småland" bor jag i ,  ne men lite portad 530topp med 2mm planad topp om inte mer , H kam och 315cc spridare , sen etanol på de bli perfekt smile

jag ska bygga motor på nästan exakt detta recept fast 398 topp (samma kanaler som 530) små portad på insugssidan och planad sen K-kam och extraktor, men folk har sakt till mej att bilen kommer gå sämre än orginal för jag har LH 2.2 och de inte kan optimera sej, men går de att lösa med större spridare och etanol då altså?smile

jaha okej, vad är de för cc på orginalspridarna? smile

Volvo 240 "R-design" (1988)
Volvo 244 "bruno" (1977)
Kalasgasarn
24 april 2012 · 937 Inlägg

nilsson_10 skrev:

elgh33 skrev:

Vw-Andreas skrev:
ljungby "småland" bor jag i ,  ne men lite portad 530topp med 2mm planad topp om inte mer , H kam och 315cc spridare , sen etanol på de bli perfekt smile

jag ska bygga motor på nästan exakt detta recept fast 398 topp (samma kanaler som 530) små portad på insugssidan och planad sen K-kam och extraktor, men folk har sakt till mej att bilen kommer gå sämre än orginal för jag har LH 2.2 och de inte kan optimera sej, men går de att lösa med större spridare och etanol då altså?smile

jaha okej, vad är de för cc på orginalspridarna? smile

runt 200cc

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang