Varför tjuter mina bromsar?

trippelturbo Trucker
6 juni 2008 · 2 710 Inlägg

Mina bromsar tjuter bra nog för att man ska höra.. På tal om slut är det då inte, bytte dom för typ ett år sen till sprillans nya. Vad kan vara problemet ??

Fart missbrukare
NoCooL
6 juni 2008 · 215 Inlägg

Du glömde kannske skrikplattorna?

zzzoder
6 juni 2008 · 358 Inlägg

Skivbromsar eller trummor?

Om de är skivor så kolla hur ok-hållarens utrymme för beläggen ser ut.. slipa lite lätt/ skrapa med kniv/skruvmejsel så att de är cleant. Du kan ha på nån pasta så att de glider lättare... Väldigt lite .. får inte komma bredvid!

Senast redigerat av zzzoder (6 juni 2008)

Jag vet inte alltid vad jag pratar om,
men jag vet att jag har rätt!
trippelturbo Trucker
6 juni 2008 · 2 710 Inlägg

Vad e de ?



NoCooL skrev:
Du glömde kannske skrikplattorna?

Fart missbrukare
engolf
6 juni 2008 · 3 235 Inlägg

BMWgrabben skrev:
Vad e de ?



NoCooL skrev:
Du glömde kannske skrikplattorna?

Det är de plattorna som skriker när du bromsar:)

trippelturbo Trucker
18 juli 2010 · 2 710 Inlägg

Ingen som kan ge mer info om detta?

Tråden e gammal, men konstig nog så hade den gått bort o kommit tillbaka nu under sommaren. Alltså ljudet.. Ljudet som kommer låter som om det vore slitagevarnaren men bromsarna är hur fräscha som helst, skiver som klossar, bak & fram smile

Fart missbrukare
henke_99 Offroad Racing
18 juli 2010 · 3 122 Inlägg

Finns en sorts gummiplattor som man monterar mellan bromsbelägg och bromsok för att ta bort skrik. testa detta.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
trippelturbo Trucker
18 juli 2010 · 2 710 Inlägg

Okej, men varför skriker det?
O va heter den gummaplatta du snackar om, vid det här fallet behövs det ingen kvalitetsgrej så det borde räcka med biltema smile

Fart missbrukare
Turb0Peppe
19 juli 2010 · 8 Inlägg

Quadrablast skrev:
Det heter SKRIKDÄMPNINGSPLATTA. Finns på feltema. Ljudet uppstår oftast när belägg och skivor inte är nya, så det finns ett glapp mellan dem. När du då bromsar så vibrerar beläggen i oken och ljudet uppstår. Alltså inget farligt men låter illa. Om det däremot skrapar/rasslar så är det slitagevarningen.

måste nog rätta dig i ditt påstående som jag faktist inte vet vart du fått det ifrån eget påhitt kanske??......först och främst så när bromsarna tjuter  beror det i 9 fall av 10 på att du har en härdad "glasad"  yta på bromsbelägget, som i sin tur har framkommit av en riktigt hård inbromsning, alt när du har haft mycket folk eller last i bilen och fått stå på hejdaren rätt hårt ,och det kan räcka med så mycket som 1 hård inbromsning för att denna yta ska skapas, men folk som har en lite "inspirerad" körstil kann räkna med detta tjutande ganska snart om ni är ute en kväll och spontan rejsar lite med din chippade bil med orginal bromsar.....

Då speciellt feltemabelägg men även org belägg till bilar,
problemet är att biltemas och även vissa org belägg har alldeles för låg värmetålighet tyvärr, varför tror ni racingbelägg klarar över 1000 grader tex???
Jo för att klara HÅRDA inbromsningar om och om och om igen utan att bli glasade, Vid en HÅRD inbromsning " alltså pall nit" från säg 130 till 90 så hinner ett par org bromsar säkerligen upp i minst ca 4-500 grader, vilket är på gränsen till vad dom pallar med, gör du då detta flera ggr ja då har ni glasade belägg  :-(
Köper du istället en dyrare uppsättning anpassade för lite hårdare körning så uppkomer aldrig detta problem samt att det sliter mindre på beläggen som klarar högre värmetal också ,

OBS!!!gå nu inte och köp dig ett par greenstuffbelägg nu!!!! då dom bara klarar 650 grader och rekomenderas till bilar med ca 240 hk OBS!!!!
Minst röda men hellst gula fram, men bak duger grennstuff utmärkt!
Redstuff klarar 750 grader och är för lite på en bil med 330hk (egna tester) Yellow klarar runt 1000 graders sträcket och är perfekt för upp till 500hp gatbilar

sen finns det ju en hel uppsjö av andra märken , Men kolla värmetalet på dem innan du köper ju högre desto bättre!

anledningen till glasningen av beläggen är huvudsakligen att friktionen mellan belägg och skiva blir så varm att beläggets yta börjar att smälta, sedan efter det har fått svalna så vipps  = grattis du har glasade belägg och tjutande bromsar på köpet, även kallat volvobromsar :-)


Summa summarum , ni som har turbobilar eller en bil med över 200 hp och har en "inspirerad" körstil och inte kör varvmätaren bara till 4k varv så rekomenderar jag starkt att ni lägger lite extra pengar på just era BROMSBELÄGG!!!

Man får vad man betalar för skulle passa in riktigt bra gällande snålande av köp av bromsbelägg!

Saab 9-5 Aero "Daddywagon" (2004)
trippelturbo Trucker
19 juli 2010 · 2 710 Inlägg

Peppli skrev:

Quadrablast skrev:
Det heter SKRIKDÄMPNINGSPLATTA. Finns på feltema. Ljudet uppstår oftast när belägg och skivor inte är nya, så det finns ett glapp mellan dem. När du då bromsar så vibrerar beläggen i oken och ljudet uppstår. Alltså inget farligt men låter illa. Om det däremot skrapar/rasslar så är det slitagevarningen.

måste nog rätta dig i ditt påstående som jag faktist inte vet vart du fått det ifrån eget påhitt kanske??......först och främst så när bromsarna tjuter  beror det i 9 fall av 10 på att du har en härdad "glasad"  yta på bromsbelägget, som i sin tur har framkommit av en riktigt hård inbromsning, alt när du har haft mycket folk eller last i bilen och fått stå på hejdaren rätt hårt ,och det kan räcka med så mycket som 1 hård inbromsning för att denna yta ska skapas, men folk som har en lite "inspirerad" körstil kann räkna med detta tjutande ganska snart om ni är ute en kväll och spontan rejsar lite med din chippade bil med orginal bromsar.....

Då speciellt feltemabelägg men även org belägg till bilar,
problemet är att biltemas och även vissa org belägg har alldeles för låg värmetålighet tyvärr, varför tror ni racingbelägg klarar över 1000 grader tex???
Jo för att klara HÅRDA inbromsningar om och om och om igen utan att bli glasade, Vid en HÅRD inbromsning " alltså pall nit" från säg 130 till 90 så hinner ett par org bromsar säkerligen upp i minst ca 4-500 grader, vilket är på gränsen till vad dom pallar med, gör du då detta flera ggr ja då har ni glasade belägg  :-(
Köper du istället en dyrare uppsättning anpassade för lite hårdare körning så uppkomer aldrig detta problem samt att det sliter mindre på beläggen som klarar högre värmetal också ,

OBS!!!gå nu inte och köp dig ett par greenstuffbelägg nu!!!! då dom bara klarar 650 grader och rekomenderas till bilar med ca 240 hk OBS!!!!
Minst röda men hellst gula fram, men bak duger grennstuff utmärkt!
Redstuff klarar 750 grader och är för lite på en bil med 330hk (egna tester) Yellow klarar runt 1000 graders sträcket och är perfekt för upp till 500hp gatbilar

sen finns det ju en hel uppsjö av andra märken , Men kolla värmetalet på dem innan du köper ju högre desto bättre!

anledningen till glasningen av beläggen är huvudsakligen att friktionen mellan belägg och skiva blir så varm att beläggets yta börjar att smälta, sedan efter det har fått svalna så vipps  = grattis du har glasade belägg och tjutande bromsar på köpet, även kallat volvobromsar :-)


Summa summarum , ni som har turbobilar eller en bil med över 200 hp och har en "inspirerad" körstil och inte kör varvmätaren bara till 4k varv så rekomenderar jag starkt att ni lägger lite extra pengar på just era BROMSBELÄGG!!!

Man får vad man betalar för skulle passa in riktigt bra gällande snålande av köp av bromsbelägg!

Finns det nå "speciella" skrikdämpningsplattor i mitt fall då eller?  O vart köper jag dessa?

Tack!

Fart missbrukare
M91
25 april 2012 · 44 Inlägg

Tack för svaret! Har jag med nytta av då mina "feltema belägg börjat skrika nu och är måttligt irriterad på ljudet. Så får väl införskaffa lite bättre belägg i framtiden:)

Turb0Peppe skrev:

Quadrablast skrev:
Det heter SKRIKDÄMPNINGSPLATTA. Finns på feltema. Ljudet uppstår oftast när belägg och skivor inte är nya, så det finns ett glapp mellan dem. När du då bromsar så vibrerar beläggen i oken och ljudet uppstår. Alltså inget farligt men låter illa. Om det däremot skrapar/rasslar så är det slitagevarningen.

måste nog rätta dig i ditt påstående som jag faktist inte vet vart du fått det ifrån eget påhitt kanske??......först och främst så när bromsarna tjuter  beror det i 9 fall av 10 på att du har en härdad "glasad"  yta på bromsbelägget, som i sin tur har framkommit av en riktigt hård inbromsning, alt när du har haft mycket folk eller last i bilen och fått stå på hejdaren rätt hårt ,och det kan räcka med så mycket som 1 hård inbromsning för att denna yta ska skapas, men folk som har en lite "inspirerad" körstil kann räkna med detta tjutande ganska snart om ni är ute en kväll och spontan rejsar lite med din chippade bil med orginal bromsar.....

Då speciellt feltemabelägg men även org belägg till bilar,
problemet är att biltemas och även vissa org belägg har alldeles för låg värmetålighet tyvärr, varför tror ni racingbelägg klarar över 1000 grader tex???
Jo för att klara HÅRDA inbromsningar om och om och om igen utan att bli glasade, Vid en HÅRD inbromsning " alltså pall nit" från säg 130 till 90 så hinner ett par org bromsar säkerligen upp i minst ca 4-500 grader, vilket är på gränsen till vad dom pallar med, gör du då detta flera ggr ja då har ni glasade belägg  :-(
Köper du istället en dyrare uppsättning anpassade för lite hårdare körning så uppkomer aldrig detta problem samt att det sliter mindre på beläggen som klarar högre värmetal också ,

OBS!!!gå nu inte och köp dig ett par greenstuffbelägg nu!!!! då dom bara klarar 650 grader och rekomenderas till bilar med ca 240 hk OBS!!!!
Minst röda men hellst gula fram, men bak duger grennstuff utmärkt!
Redstuff klarar 750 grader och är för lite på en bil med 330hk (egna tester) Yellow klarar runt 1000 graders sträcket och är perfekt för upp till 500hp gatbilar

sen finns det ju en hel uppsjö av andra märken , Men kolla värmetalet på dem innan du köper ju högre desto bättre!

anledningen till glasningen av beläggen är huvudsakligen att friktionen mellan belägg och skiva blir så varm att beläggets yta börjar att smälta, sedan efter det har fått svalna så vipps  = grattis du har glasade belägg och tjutande bromsar på köpet, även kallat volvobromsar :-)


Summa summarum , ni som har turbobilar eller en bil med över 200 hp och har en "inspirerad" körstil och inte kör varvmätaren bara till 4k varv så rekomenderar jag starkt att ni lägger lite extra pengar på just era BROMSBELÄGG!!!

Man får vad man betalar för skulle passa in riktigt bra gällande snålande av köp av bromsbelägg!

Saab 9-3 (2010)
steifan DR!FTT3KN!K3R
25 april 2012 · 10 427 Inlägg

Testa att rengöra bromsbelägg, bromskolv och alla ytor som oket rör sig mot/på så ska du
nog se att det blir tyst när du bromsar. Förutom det normala friktionsljudet dvs.
Edit: Själv brukar jag lägga lite bromsfett på själva kolven och givetvis på ytorna av beläggen
som glider mot oket/okhållaren.

Jag brukar iaf behöva göra det en gång per år minst för att få bort oljud.
Men då tycker jag om att bromsa hårt och kör med bromsbelägg motsvarande original (mycket bromsdamm).

Senast redigerat av steifan (25 april 2012)

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang