855 t5r automatlåde krångel

StE_T5R
15 april 2012 · 8 Inlägg

Tjena jo jag har en 855 t5 r och har problem med automatlådan då den lägger sig i Limp home någe skydds läge, efter man kört en stund, jag lämnade in den till volvo som då felsökte den och enligt dem är det en spricka någonstanns i lådan och så fort oljan blir varm tar det sig igenom? nånting i den stilen, men sen var jag i kontakt med en snubbe som sysslar mycket med växellådor o div och han påstår att dem omöjligt kan veta det sålänge dem inte öppnat lådan o kollat, och tippsade om att byta filtret och olja i den, så är det någon som vet något och varit med om samma sak?, är inte så hemma på växellådor så.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 april 2012 · 13 744 Inlägg

vad är det för felkod?

på min 855:a fick jag felkoder och den gick i felsäkert läge men mest när den var kall då var det så enkelt att det var givaren som känner av lägena på lådan som glappade var väldigt enkelt att fixa

normalt sätt så brukar lådan slira och sluta driva när den muppar sig

kan vara ventilpaketet som strular oxå
eftersom felet kommer när den är varm så borde det vara någon givare som inte registerar trycket på nått sätt

men finns sååååå många fel som det kan vara allt från kabelbrott till en kass låda men felkoden kan ge ledtrådar

du kan även kolla felkoder själv på en t5r

dom som jobbar på volvo är inga mekaniker dom är reservdelsbytare..till 99% den där sista procenten är dom som kan något men den risken är inte så stor att man hittar den

blir för mycket felkodsläsning och för lite riktig mekaniker för att dom ska kunna lösa även dom enklaste problemen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
StE_T5R
15 april 2012 · 8 Inlägg

jo det är samma problem här jag upplever det som att den slirar på 1 o samma växel då den blir lite varm, men jag tror även det att volvo tagit den lätta slutsattsen lixom "byt låda" men dem va "säkra" att det var ett mekaniskt fel " sa dem men mycket svårt att tro det samtidigt, så tänker att jag frågar här vad jag borde testa innan jag beställer ny låda, just vilken felkod det var sa dem aldrig.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 april 2012 · 13 744 Inlägg

StE_T5R skrev:
jo det är samma problem här jag upplever det som att den slirar på 1 o samma växel då den blir lite varm, men jag tror även det att volvo tagit den lätta slutsattsen lixom "byt låda" men dem va "säkra" att det var ett mekaniskt fel " sa dem men mycket svårt att tro det samtidigt, så tänker att jag frågar här vad jag borde testa innan jag beställer ny låda, just vilken felkod det var sa dem aldrig.

säkert något med hastighet varv inte stämmer överens eller nått sånt = slirande låda
säkert lamell paketet som tackar för sig

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Freddddan
15 april 2012 · 87 Inlägg

Växelgivaren eller för dåligt med olja gissar jag på, hade samma problem med min tongue

Saab 9-3 2.0t "Aero T5" (1999)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
15 april 2012 · 13 744 Inlägg

Freddddan skrev:
Växelgivaren eller för dåligt med olja gissar jag på, hade samma problem med min tongue

man förutsätter att dom på volvo kollade nivån det första dom gjorde..eller säker kan man aldrig vara

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
volvo-racer
15 april 2012 · 724 Inlägg

Hur är oljan då?...luktar den bränt och är svart?

StE_T5R
15 april 2012 · 8 Inlägg

oljan är bränd

Freddddan
15 april 2012 · 87 Inlägg

Min gjorde likadant, pilen började blinka och då började den att slira och orkade knappt ingenting. sköljde då ur lådan, gick bra ett tag, men sen började det igen.. Och av alla jag pratade med som kan sånt, så va de antingen växelgivaren eller kabelbrott nånstans. Det var någon som hade samma problem som hade fått kabelbrott, så satt de innanför vänster framskärm om man står framför bilen. Men ett tips är att göra som jag gjorde. När pilen börjar blinka, stäng av bilen, vrid av och på tändningen några gånger och se om pilen slutar blinka. Det gjorde min iaf smile

Lycka till!

Saab 9-3 2.0t "Aero T5" (1999)
StE_T5R
15 april 2012 · 8 Inlägg

okej okej hehe, jodå ska kosta på den med en ganska bra summa innom kort men tänkte ba se om man kan rädda denna låda, kommer troligtvis bygga om till manuell ändå så men vore ju bara bra om denna gick o rädda lixom

StE_T5R
16 april 2012 · 8 Inlägg

Fick beskedet att det troligtvis är en spricka i lamell korgen är det något man kan byta ut?

custom_show
16 april 2012 · 57 Inlägg

Har du någon felkod så kan jag nog hjälpa dej, har just rivit min låda och fixat den

Frågar man inget får man inget veta.
StE_T5R
16 april 2012 · 8 Inlägg

jo har en men kan skriva imorn för har pappret i bilen, vore fett shysst

custom_show
16 april 2012 · 57 Inlägg

Inga problem skick ett pm i morgon så ska vi se vad vi kan göra.

Frågar man inget får man inget veta.
StE_T5R
27 april 2012 · 8 Inlägg

Felet åtgärdat. Det var glapp kontakt, så den hittade inte något läge o lägga sig i o därav limphome mode, samt oljan var inte bränd bara dålig så kan det gå när man anlitar vissa verkstäder för att felsöka bilen o blir rekomenderad att byta växellåda när felet i sig kosstar ny olja och nån hundring till ny kontakt smile

Slutsumma drygt 1000 kr istället för 7000.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang