Vill man ha ett lite kortare fjäderben så är det väl en av lösningarna, jag är medveten om att fjädringsvägen blir mindre om man kapar av stötdämparkolven.
Jag tänkte mig mera en 20-30 mm kortning på bekostnad av fjädringsvägen, jag har aldrig bottnat såpass mycket att ens genomslagsgummit tagit i någon gång på någon av mina bilar.
När det väl tar i, så ligger genomslagsgummit ändå och skyddar dämparen från att bottna, nu är inte ambitionerna att slå i genomslagsgummit vid varje potthål, men fjädringsväg lär det finnas nog utav tippar jag, får räkna i det enskilda fallet så ser man.
DU säger att dämpare brukar vara linjära, jag kan köpa att oljefyllda dämpare är linjära, man kan trycka dom i bott och sen upp igen, dom fjädrar inte tillbaka etc.
Saken är den, oljedämpare går inte hand i hand med snabb respons i dämparn, vilket jag skulle vilja ha så jag väljer nog gasdämpare.
Då är frågan, som jag minns en gasdämpare, har jag för mig att den blir hårdare och hårdare ju längre ner du trycker den, pga att gasen komprimeras, kan vi kalla detta ett progresivt betende?
Kapar man kolvstången 20-30 mm kommer dämpverkarn ändå samtidigt, jag kom på mig själv med att tänka lite fel förut.
Har själv aldrig varit med om att bottna en dämpare eller fjäder på någon av mina bilar, sen har jag aldrig kapat fjädrar, har dock använt sänkfjäder med originaldämpare utan att bottna något dera.
Får nog plocka fram ett fjäderben och titta lite i dagarna, en annan lösning är att flytta gängorna längre ner på fjäderbenet så man kan ha mer sänkning, men detta sker i så fall på bekostnad av att breda fälgar och däck etc kan ta i fjädern om den är monterad för långt ner.
Kreativiteten flödar inte vid den här tiden, men det är det enda alternativen jag kan tänka mig just nu för en lägre grundinställning.