4172
Sök

Byte av styrväxel E39

44 Inlägg
11 maj 2012
Trådstartare
Köpte en BMW 528 för cirkus en vecka sen, med vetskapen om att servon läcker olja. Vid en snabb inspektion såg det ut som att det var slangarna till oljebehållaren som läckte.. Hade läst på the internets att det ofta var slangarna som läckte, så det blev ett köp. Fick hem bilen, åkte till OKQ8 och hissade upp bilen för en liten inspektion. Den ena damasken på styrstaget från styrväxeln var trasig, även skyddsplasten under styrstaget var trasigt just där. I den trasiga damasken låg det sjukt mycket olja, så förmodligen har styrväxeln fått ta sig en ordentlig smäll. Hursom, ringde BMW(bara för att) och frågade vad de skulle ha för en ny styrväxel.. haha 15lakan ville de ha. Som tur är börjar det finnas lite skrotade e39or så det var inte svårt att hitta en begagnad.

Har inte prövat på en liknande operation tidigare, SÅ, jag tänkte höra ifall det var någon som bytt styrväxel och kunde dela med sig av erfarenheter och tillvägagångssätt?

Kikade lite i bibeln (Haynes), och motorn verkar behöva lyftas tre-fyra cm för att det ska gå att komma åt alla kopplingar till styrväxeln, hur har ni gjort?

MVH Klas

.done

242 Inlägg
18 maj 2012
http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/01/15/29
där har du en liten "how to" motorn måste lyftas ca 4cm f.ö är det inga konstigheter, se till att få splinesen rätt vid rattaxeln bara

44 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
Kung, tack för svaret!

Bytte den för en vecka sen, det enda som blev galet var just ratten.. Blev en aning sned, men behöver göra en hjulinställning då jag bytte styrleder också, så jag tänkte att det skulle de på däckfirman få fixa!

Var i fredags å skulle få hjulinställningen gjord, då säger han att de inre styrlederna glappar. Mest på högra sidan, men ändå drygt.. Tyckte att jag var duktig som bytte yttre styrleder när jag ändå var där! hmm Men men, man ska aldrig komma undan enkelt hehe tongue

.done

Sök