Vart är "säkringen" till lågnivåjorden [Pioneer p88rs]

Sharky
10 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Jag måste faktiskt göra avbön. Min förra gissning på typ 100mA är åt skogen för lite. Jag satt och räknade lite på vägen hem från jobbet idag och insåg att strömmen i signaljorden kan bli uppmot nån ampere.

(Egentligen så är en helt åt helvete att köra vanlig RCA och vanlig lågnivå om man har flera kW med slutsteg. Man bör köpa en lågnivåisolator och sätta imellan).

/Göran

Eberlund skrev:
Eftersom det står P på säkringen så ska det vara en 3 amper

Du hittar mer fakta om sådanna säkringar här:

http://bcae1.com/images/rca/466seriesfuses.pdf


Google is your friend. smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
10 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Då är det helt förkastliga konstruktioner. Det är inga problem att göra bra balanserade isolatorer så inte påverkar ljudet negativt. Det är tillochmed skitenkelt....roll
För om man lyckas bygga en utgång på en HU som ger "8V" så kan man lika lätta bygga en till som ger fasvänd "8V". Och då är man hemma. Då slipper man transportera jordreferens.

(Trust me. Är det nåt jag kan om elektronik så är det balanserade drivers för analog audio. Jag har byggt stora professionella mixerbord med hundratals balanserade in och utgångar, signalsplitters för stora PA riggar där man skall kunna linka 50 slutteg utan att få jordslingor eller dynamikförluster, filmmixrar, ljuddistribution i kyrkor, mm mm)

/Göran

Swedenrockers skrev:
Det hade jag rekommenderat om det inte vore för det att de påverkar ljudet negativt. Till steg som driver basar funkar det okej, men om man har det till steg som ska driva mellanregister och diskanter så tappar man väldigt mycket dynamik.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Sharky
10 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Det förklarar ju en del. Fast jag har för mig att jag har sett nåt seriösare än så av något känt fabrikat.

/Göran

Swedenrockers skrev:
och som kostar under 200:-.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Rocke256
10 mars 2009 · 603 Inlägg

Vart får man tag på en vättig lågnivåisolator då? En som inte sabbar ljudet. Vill du tillverka en åt mig Göran? tongue

Sharky
10 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Här:

http://www.lundahl.se/pdfs/datash/6810.pdf

(Det är ytterst stor sannolikhet att den musik ni just lyssnar på är inspelad i en studio där ljudet har gått genom Lundahls transformatorer. Dom sitter tex på lejonparten av alla high-end mikrofonförstärkare eftersom förstärkningen man får i en sådan här mackapär inte alstrar brus mer än vad som bestäms av källresistansen. Detta är alltså inte leksaker).

/Göran


polomononen skrev:
Vart får man tag på en vättig lågnivåisolator då? En som inte sabbar ljudet. Vill du tillverka en åt mig Göran? tongue

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
kalle_kalle
10 mars 2009 · 2 914 Inlägg

Sharky skrev:
Här:

http://www.lundahl.se/pdfs/datash/6810.pdf

(Det är ytterst stor sannolikhet att den musik ni just lyssnar på är inspelad i en studio där ljudet har gått genom Lundahls transformatorer. Dom sitter tex på lejonparten av alla high-end mikrofonförstärkare eftersom förstärkningen man får i en sådan här mackapär inte alstrar brus mer än vad som bestäms av källresistansen. Detta är alltså inte leksaker).

/Göran


polomononen skrev:
Vart får man tag på en vättig lågnivåisolator då? En som inte sabbar ljudet. Vill du tillverka en åt mig Göran? tongue

så om steget försöker jorda via lågnivån så kommer den att fungera som en säkring? smile

Sharky
10 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Nej. Den balanserar signalen så att man inte beöver någon signaljord.

/Göran

kalle_kalle skrev:
så om steget försöker jorda via lågnivån så kommer den att fungera som en säkring? smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
kalle_kalle
10 mars 2009 · 2 914 Inlägg

Sharky skrev:
Nej. Den balanserar signalen så att man inte beöver någon signaljord.

/Göran

kalle_kalle skrev:
så om steget försöker jorda via lågnivån så kommer den att fungera som en säkring? smile

en dum fråga
finns det någon sådan säkring?

Senast redigerat av kalle_kalle (10 mars 2009)

Sharky
10 mars 2009 · 10 287 Inlägg

Ursäkta om vi har förvirrat det för dig men jag sidospånade i inlägg #41 där jag kommenterade det faktum att man använder obalanserade RCA kablar i bilstereo vilket leder bl a till detta problem med att man bränna signaljorden.
Ett alternativ är att använda balanserade signaler, därför med sådana behövs ingen signaljord mellan slutsteg och HU. Och då finns ingen signaljord som kan bränna. Och då behövs ju ingen säkring på signaljorden genom att det inte finns någon signaljord.

En annan fördel med balanserade signaler är att dom undertrycker störningar extremt effektivt.

/Göran

kalle_kalle skrev:
en dum fråga
finns det någon sådan säkring?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
Lonefox Bad music kills good sound
10 mars 2009 · 7 241 Inlägg

Sharky skrev:
Ursäkta om vi har förvirrat det för dig men jag sidospånade i inlägg #41 där jag kommenterade det faktum att man använder obalanserade RCA kablar i bilstereo vilket leder bl a till detta problem med att man bränna signaljorden.
Ett alternativ är att använda balanserade signaler, därför med sådana behövs ingen signaljord mellan slutsteg och HU. Och då finns ingen signaljord som kan bränna. Och då behövs ju ingen säkring på signaljorden genom att det inte finns någon signaljord.

En annan fördel med balanserade signaler är att dom undertrycker störningar extremt effektivt.

/Göran

kalle_kalle skrev:
en dum fråga
finns det någon sådan säkring?

Jodå det FINNS balanserat inom bilstereovärlden.....dock kostar dessa saker en god slant att införskaffa (om man inte dammsuger begagnatmarknaden och har tur)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
volvoentusiasten
10 mars 2009 · 4 005 Inlägg

Crozzfire skrev:
Jag löste det genom att jorda lågnivåkabeln, linda en kabel runt din lågnivåskarv, eller löd fast en jordfläta i lågnivåkontakten och jorda denna i jordfästet bakom stereon, alla störningar borta!

Jaha!

Jag har samma problem, orsakat av ej jordat slutsteg tråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=124424

Så det är därför någon har lött fast en jord på lågnivåbasens ena kontakt. Satt och funderade länge på varför de hade gjort så.

volvoentusiasten
10 mars 2009 · 4 005 Inlägg

För oss dödliga som har tummen mitt i handen, vart kan man lämna in sin stereo för att byta ut denna säkring?

Bor i Strängnäs men kan även åka till Sthlm/Eskilstuna. Kanske BRL Kungens kurva kanske kan fixa detta?

volvoentusiasten
10 mars 2009 · 4 005 Inlägg

Swedenrockers skrev:
Skicka den till Assist i Stockholm.
Inga (nåja nästan inga) butiker har egen reparation av fel inuti produkter.
Vad är det för fabrikat?

linuslinje skrev:
För oss dödliga som har tummen mitt i handen, vart kan man lämna in sin stereo för att byta ut denna säkring?

Bor i Strängnäs men kan även åka till Sthlm/Eskilstuna. Kanske BRL Kungens kurva kanske kan fixa detta?

Assist? url? http://www.assistkedjan.se ?

Det är en nästintill likadan pioneer som trådskaparen har.

moraboy
10 mars 2009 · 10 Inlägg

Lonefox skrev:

Sharky skrev:
Ursäkta om vi har förvirrat det för dig men jag sidospånade i inlägg #41 där jag kommenterade det faktum att man använder obalanserade RCA kablar i bilstereo vilket leder bl a till detta problem med att man bränna signaljorden.
Ett alternativ är att använda balanserade signaler, därför med sådana behövs ingen signaljord mellan slutsteg och HU. Och då finns ingen signaljord som kan bränna. Och då behövs ju ingen säkring på signaljorden genom att det inte finns någon signaljord.

En annan fördel med balanserade signaler är att dom undertrycker störningar extremt effektivt.

/Göran

kalle_kalle skrev:
en dum fråga
finns det någon sådan säkring?

Jodå det FINNS balanserat inom bilstereovärlden.....dock kostar dessa saker en god slant att införskaffa (om man inte dammsuger begagnatmarknaden och har tur)

Audisons VRX serie har balanserat som tillval. Har det på mina, har dock inte testat det än.
Typ från HU till grunka till audison specialkabel sen till stegen.

Lonefox Bad music kills good sound
11 mars 2009 · 7 241 Inlägg

moraboy skrev:

Lonefox skrev:

Sharky skrev:
Ursäkta om vi har förvirrat det för dig men jag sidospånade i inlägg #41 där jag kommenterade det faktum att man använder obalanserade RCA kablar i bilstereo vilket leder bl a till detta problem med att man bränna signaljorden.
Ett alternativ är att använda balanserade signaler, därför med sådana behövs ingen signaljord mellan slutsteg och HU. Och då finns ingen signaljord som kan bränna. Och då behövs ju ingen säkring på signaljorden genom att det inte finns någon signaljord.

En annan fördel med balanserade signaler är att dom undertrycker störningar extremt effektivt.

/Göran


Jodå det FINNS balanserat inom bilstereovärlden.....dock kostar dessa saker en god slant att införskaffa (om man inte dammsuger begagnatmarknaden och har tur)

Audisons VRX serie har balanserat som tillval. Har det på mina, har dock inte testat det än.
Typ från HU till grunka till audison specialkabel sen till stegen.

Och de stegen plus tillbehören som behövs är ju gratis ja? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Decibel
11 mars 2009 · 2 911 Inlägg

linuslinje skrev:
För oss dödliga som har tummen mitt i handen, vart kan man lämna in sin stereo för att byta ut denna säkring?

Bor i Strängnäs men kan även åka till Sthlm/Eskilstuna. Kanske BRL Kungens kurva kanske kan fixa detta?

Din stereo har ingen sådan säkring.

volvoentusiasten
11 mars 2009 · 4 005 Inlägg

Decibel skrev:

linuslinje skrev:
För oss dödliga som har tummen mitt i handen, vart kan man lämna in sin stereo för att byta ut denna säkring?

Bor i Strängnäs men kan även åka till Sthlm/Eskilstuna. Kanske BRL Kungens kurva kanske kan fixa detta?

Din stereo har ingen sådan säkring.

Nähe. Bara o slänga huvudenheten eller?

Decibel
11 mars 2009 · 2 911 Inlägg

linuslinje skrev:

Decibel skrev:

linuslinje skrev:
För oss dödliga som har tummen mitt i handen, vart kan man lämna in sin stereo för att byta ut denna säkring?

Bor i Strängnäs men kan även åka till Sthlm/Eskilstuna. Kanske BRL Kungens kurva kanske kan fixa detta?

Din stereo har ingen sådan säkring.

Nähe. Bara o slänga huvudenheten eller?

Haft en sådan själv för nåt år sedan och råkade grilla signaljorden, gick först att laga med att byta en bana som brann av, sen stack det igen efter ett tag.
Reparationen kostar nog mer än en likvärdig ny spelare.

MalZonCossie
10 juni 2012 · 121 Inlägg

Ursäkta för SM i trådlyft, men ist för att starta en ny om exakt samma sak..

Har lokaliserat denna säkringen i min P88RS och mätt den både men Ohm, och summer och ingen kontakt alls, så den lär vara sönder på min oxå. Iaf, kom ni fram till vilken säkring man skulle sätta dit? Är intresserad av att veta vilken isf!! Gärna länk till den så man bara kan klicka på KÖP..
Lämnar givetvis in skiten så nån med mindre Parkinsons får fixa biffen.

Mvh Jonas

Ford Sierra RS COSWORTH 4x4 "Bästa Tuningcar 2015" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang