Bromspedalen pulserar vid inbromsning

Jeppe_B
2 juli 2010 · 8 Inlägg

Hej jag har en opel astra 1,6 årsmodell 1998 och när jag bromsar så pulserar pedalen och gör som ett hackade ljud men försvinner när man släpper pedalen vad kan det bero på och vad ska jag göra?

Jeppe_B
2 juli 2010 · 8 Inlägg

Så du tror det är skivorna som är skeva?

Jeppe_B
2 juli 2010 · 8 Inlägg

ne inte i ratten bara pedalen

daajvid Elektriker
2 juli 2010 · 1 138 Inlägg

abs?

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]
BMW 330I "Cab" (2001)
Jeppe_B
2 juli 2010 · 8 Inlägg

daajvid skrev:
abs?

ja det har den...

daajvid Elektriker
2 juli 2010 · 1 138 Inlägg

Den vanligaste versionen av ABS idag består av en elektronisk huvudenhet till vilken fartsensorer (en för varje hjul) hela tiden skickar information om hjulens rotationshastighet. Om något hjul börjar rotera långsammare (låsa) aktiveras magnetventilerna på bromskretsen och minskar bromsverkan på det berörda hjulet. Effekten är dock kontraproduktiv, hjulet eller hjulen som var på väg att låsa sig snurrar nu istället snabbare varpå de åter bromsas. Denna process upprepas hela tiden vilket ger det karaktäristiska "darret" på bromspedalen.

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]
BMW 330I "Cab" (2001)
Jeppe_B
2 juli 2010 · 8 Inlägg

daajvid skrev:
Den vanligaste versionen av ABS idag består av en elektronisk huvudenhet till vilken fartsensorer (en för varje hjul) hela tiden skickar information om hjulens rotationshastighet. Om något hjul börjar rotera långsammare (låsa) aktiveras magnetventilerna på bromskretsen och minskar bromsverkan på det berörda hjulet. Effekten är dock kontraproduktiv, hjulet eller hjulen som var på väg att låsa sig snurrar nu istället snabbare varpå de åter bromsas. Denna process upprepas hela tiden vilket ger det karaktäristiska "darret" på bromspedalen.

okej så vad ska jag göra?

Bensinskallen P o r s c h e
2 juli 2010 · 1 700 Inlägg

Hur hårt bromsar du? När ABS:en jobbar så ska bromspedalen pulsera, men så länge du inte bromsar så hårt så abs:en går igång så ska pedalen vara normal.

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Jeppe_B
2 juli 2010 · 8 Inlägg

Bensinskallen skrev:
Hur hårt bromsar du? När ABS:en jobbar så ska bromspedalen pulsera, men så länge du inte bromsar så hårt så abs:en går igång så ska pedalen vara normal.

Okej när jag bromsar lätt och inte hårt. och det räcker med att jag saktar ner från 30km/h till 0 så hackar det i pedalen och bromsarna jag bromsar inte hårt och är medveten om att ABS ska pulsera vid hård brom men det är ett missljud hoppas att jag inte är allt för otydlig...tongue

rawan92 Rekondare/Personbilsmekaniker
2 juli 2010 · 198 Inlägg

Jag tror på skeva bromsskivor.

plankan
2 juli 2010 ·

rawan92 skrev:
Jag tror på skeva bromsskivor.

+1

Behöver inte kännas i ratten fast dom är skeva

Jeppe_B
2 juli 2010 · 8 Inlägg

Jag tror också på skeva bromsskivor i morgon så skall det skruvas! men ska kolla på abs också tack för all hjälp

Ohlsson91
3 juli 2010 · 8 Inlägg

började det pulsera i inbomsning det senaste mer o mer?
Det brukar ju vara tecken på att skivorna e slut.. då är det ju ett byte som krävs
Bara ett tips byt klossar samtidigt!
Och rengör noga från smuts o rost om det finns, så skivan ej blir "sne"
För då kommer det vara ojämn inbromsning

Skriv gärna sen så får man höra om det hjälpte att byta skivorna=)

Lev livet idag, man vet aldrig hur morgondagen kommer att se ut!
BMW 740ial "Presidenten" (1994)
Jeppe_B
5 juli 2010 · 8 Inlägg

BmwOhlzzon skrev:
började det pulsera i inbomsning det senaste mer o mer?
Det brukar ju vara tecken på att skivorna e slut.. då är det ju ett byte som krävs
Bara ett tips byt klossar samtidigt!
Och rengör noga från smuts o rost om det finns, så skivan ej blir "sne"
För då kommer det vara ojämn inbromsning

Skriv gärna sen så får man höra om det hjälpte att byta skivorna=)

Ja nu har jag bytt skivor och klossar och rengjort kliniskt rent...men det låter som om någonting tar emot och skrapar när man bromsar lätt. Jag har helt slut på idéer och vet inte vad det kan vara som skrapar och tar i...Det är inte bromsskölden och det klonkar och vibrerar och nästan skrapar i pedalen när man bromsar lätt VAD SKA JAG TA MIG TILL!! HJÄLP! big_smile

sebastiab
6 juni 2012 · 46 Inlägg

hittade du felet på detta ? jag har samma på min audi a4 quattro -96'a nu..

Audi A4 "Quattro" (1996)
dlundell
9 juni 2012 · 2 Inlägg

Har samma problem med min bil och det är ABS:en som felar.

Prova först att koppla bort ABS:en genom att dra någon säkring, något relä eller koppla bort en av sensorerna. Fungerar den bättre utan ABS så vet du att det är det systemet som krånglar.

Tydligen kan det vara lurigt att hitta det exakta felet, en lokal verkstad klarade inte av det så felet kvarstår mad

Även om jag inte har gjort det själv eller ens kikat bakom hjulen så har jag lärt mig lite om hur man felsöker.

Kontrollera ABS-kransarna för sprickor eller deformeringar. Gör rent dem.

Någon av sensorerna kan vara trasig. Man ska kunna kontrollera dem genom att mäta spänning/resistans med multimeter. Vissa använder oscilloskop. Googla på det så hittar du nåt.

Kan vara kontaktproblem/brott någonstans mellan ABS:ens styrbox och givarna. Kontaktspray är alltid bra.

Kolla om avståndet mellan krans och givare avviker vid något hjul.

Och sedan kan elektroniken så klart gått sönder. Är nog mindre troligt men hände faktiskt brorsan.

Posta gärna om du hittar felet. Jag måste fixa min egen bil innan bes hmm

sebastiab
9 juni 2012 · 46 Inlägg

tack för bra svar, ska ut och kolla imorrn bitti när denna jävla alkohol avtagit. Jävla student firande bror och lura i mig grejor..

Audi A4 "Quattro" (1996)
Tjulin
10 juni 2012 · 242 Inlägg

skev eller sprucken bromsskiva är det jag har stött på mest med det här problemet.
det är inte alltid det skakar i ratten. är det skivor eller trummor bak?

BMW 535I (1991)
Jerry Reparatör
10 juni 2012 · 306 Inlägg

På opel brukar spruckna kransar till abs:en kunna ge detta symtom så jag hade börjat med att kolla detta.

sebastiab
11 juni 2012 · 46 Inlägg

har ännu inte haft väder/tid till att titta, men tack för fortsatta tips!

Audi A4 "Quattro" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang