Vet ej varför dörrstoppen är blöta v70 -01

ilaali
17 juni 2012 · 167 Inlägg

Tjena hallå

Det är så att jag har en v70 -01

När bilen står ute när det regnar så ligger det vatten/fukt på dörrstoppen. Trodde i början att det berodde på att man hade öppnat dörren under regn. Så jag lät bilen stå still när det regna ute nästa gång utan att öppna dörrarna. gick ut direkt när det slutat och såg att dörrstoppen på båda dörrarna bak är blöta. Lät bilen stå när solen sken ifall dörrstoppen alltid var blöta. Öppnade bildörrarna 14h senare och såg att dom var torra som snus.

Pga allt vatten som har hamnat på dörrstoppen så har dom börjat låta/skrapa sad

Så nu till mitt dilemma. Jag vet inte vart vattnet kommer ifrån sad gummilisterna ser hela ut. Är man tvungen att byta ut gummilisterna på båda dörrarna? Vad kan dessa kosta? Svårt att fixa själv?

Eller finns det ett känt fel där vattnet kommer in?

Bifogar två bilder.


http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1670560
http://www.garaget.org/mypage/gallery_i … ge=1670587

Senast redigerat av ilaali (17 juni 2012)

mickecorrado Bilplåtslagare
17 juni 2012 · 1 036 Inlägg

Dörrar är ej täta.

Dom gamla dörrstopparna gnäller nästan alltid. Bara att byta till den nya modellen så blir det bra.

Smoke Tires Not Drugs.
M5kung3n Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
17 juni 2012 · 36 Inlägg

Vad har det för betydelse om dom är blöta eller torra?? Det är lixom ett öppet utrymme så självklart blir som blöta när det regnar...

Bmw tok
ilaali
17 juni 2012 · 167 Inlägg

mickecorrado skrev:
Dörrar är ej täta.

Dom gamla dörrstopparna gnäller nästan alltid. Bara att byta till den nya modellen så blir det bra.

På min gamla 850 hade jag aldrig vatten där.
Byta till nya modellen? Något speciellt med dom, vad är skillnaden? Svårt/jobbigt att byta dom?


SANZ skrev:
Vad har det för betydelse om dom är blöta eller torra?? Det är lixom ett öppet utrymme så självklart blir som blöta när det regnar...

När dom är blöta så rostar dom och låter skit när man öppnar dörren. Inte kul med gnälliga dörrar sad
På framdörrarna är dörrstoppen inte blöta.

schnauz
18 juni 2012 · 1 758 Inlägg

Om bilen är lite smutsig brukar man kunna se vart vattnet var sig in. Annars kan du kanske testa med vattenslang.

SANZ skrev:
Vad har det för betydelse om dom är blöta eller torra?? Det är lixom ett öppet utrymme så självklart blir som blöta när det regnar...

Nej, det är inte ett öppet utrymme, kolla på bilderna.

F4S4N CAD-konstruktör
19 juni 2012 · 1 392 Inlägg

Det är kopparpasta som gäller.

Allt är i sin ordning, det ska gnälla om det inte smörjs

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
twin_cam Smålänning
19 juni 2012 · 7 877 Inlägg

Smörjning av dörrstoppen är en sak som ingår i servicen på verkstad. Ska verkligen inte vara helt snustorrt. MEn WD-40 eller liknande är en bra snabblösning.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
mickecorrado Bilplåtslagare
19 juni 2012 · 1 036 Inlägg

Dina dörrstoppar är till största sannolikhet förbrukade. Löphjulet på den modellen du har rostar fast.

Den nya modellen är "armen" ca 1x1cm och i plast med metall inv.

Smoke Tires Not Drugs.
PeppeVectra Peppe Vectra
19 juni 2012 · 1 076 Inlägg

kolla listen mot fönstret i dörren.
Pinnen löper ju trotts allt in i dörren nr du stänger den.

VECTRA ENEM Sport
#1 Steve Blyfot
Nissan King Cab Navara "BIG KING" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang