4033
Sök

Demontering Däckventil

630 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
Hej!

Håller på och renoverar ett par gamla fälgar och undrar nu hur man demonterar och sedan monterar nya http://www.biltema.dk/sv/Bil---MC/Bilre … -st-33980/  på bästa sätt, är det bara att smörja och försöka dra loss eller finns det nått speciellt sätt?

(länkar endast för att folk skall förstå vad jag menar)
Tacksam för svar!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
12 juli 2012
Skär bort den gamla från insidan. Den nya monterar dom ju annars på däckverkstan när du ska ha på nya däck.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

630 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
Det tackar man för!    Men vill helst göra allt själv, utöver slänga på nya däck, så undrar fortfarande hur man får på hela ventilen smile

16 197 Inlägg
12 juli 2012
man tar aldrig bort en ventil hel.. (iaf har jag aldrig varit me om de)  man skär alltid bort den å sen monterar man på en ny.   dom kostar inte många kronor.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Evildan
12 juli 2012
Den nya käglan drar du "bara" rätt igenom hålet inifrån tills den är i läge.
Däckverkstäderna har ett specialverktyg för det, som en hävarm dom skruvar fast i den yttre gängan på käglan.

630 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
Tack så mycket allihopa, skall köpa nya imon och skära bort de gamla!

Jägermeister
910 Inlägg
12 juli 2012
Biltema har ett bra verktyg till detta ändamål, en gängad del som man skruvar in i ventilen, det sitter en vajer i den fastsatt i ett handtag och man drar bara ventilen igenom hålet med den.

Har en sån hemma och brukar dra igenom ventilen på innerlangen genom hålet på fälgen på crossen, vilket kan vara lite smått jobbig att pilla igenom för hand när det är så trångt.

Tänkte länka till produkten men Biltemas hemsida funkar ialf inte för mig just nu(ventiluppdragare tror jag den heter).
Senast redigerat av gemini78 (12 juli 2012)

En gång är ingen gång...

630 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
gemini78 skrev:
Biltema har ett bra verktyg till detta ändamål, en gängad del som man skruvar in i ventilen, det sitter en vajer i den fastsatt i ett handtag och man drar bara ventilen igenom hålet med den.

Har en sån hemma och brukar dra igenom ventilen på innerlangen genom hålet på fälgen på crossen, vilket kan vara lite smått jobbig att pilla igenom för hand när det är så trångt.

Tänkte länka till produkten men Biltemas hemsida funkar ialf inte för mig just nu(ventiluppdragare tror jag den heter).

Helt perfekt!! big_smile   Det är nått konstigt med deras hemsida just nu verkar det som... Tackar så mycket för tipset!

Sök