EPG
Kärnkraftstomte
26 juli 2012
· 766 Inlägg
Tjena Martin!
Motorn i din bil är ingen ren Volvomotor utan ett samarbete mellan Peugeot, Renault och Volvo, det är därför den kallas för PRV-motorn http://en.wikipedia.org/wiki/PRV_engine för övrigt. Efter vad jag har hört en ganska kass motor om den är tillverkad på 1980-talet, är motorn tillverkad på 1990-talet så ska tydligen pappshimsen i motorn vara utbytta till metall som håller bättre men av dessa årsmodeller så återfinns den bara i Renault, Citroën och Peugeot.
Jag har svårt att tänka mig att det är samma bultmönster på denna motor som på en B230 men vad vet jag...
Renaultväxellådan som jag har monterat i min VW-buss var ursprungligen monterad på en sådan motor (i en Espace) men jag köpte ju en ny sprängkåpa med bultmönster passande mot Subaru och den gamla gav jag bort till en kompis som tänker bygga en dragracingbil med en 740-kaross och en PRV-motor.
Men i alla fall så tror jag att det enklaste är om du får tag i en växellåda ifrån en Laguna eller liknande (med V6an naturligtvis) och kapar bort "svepet" eller vad det nu kallas (alltså den biten som monteras mot motorn) och sen låter någon mekanisk verkstad svetsa på detta på en lämplig växellåda. Och då är du ju å andra sidan inte bunden till Volvolådor längre utan kan kolla på t.ex BMW, Merca eller Lexus.
Pedaler kan du ju ta från en 940 (740 har väl inte hydraulisk koppling har jag för mig så den går nog inte), kardanen får du nog någon kunnig korta/förlänga för att passa.
Senast redigerat av MagnumR (26 juli 2012)
Håll avståndet till bakomvarande fordon!