1931
Sök

Köprås: Volvo xc90 eller bmw x5?

125 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
Tjaba!!
Som rubriken lyder, vilken suv ska man välja?

XC90 så kan jag köpa den för ett bra pris men har hört att den dricker jävligt mkt.
Killen som jag ville köpa den av säger att den dricker ca 1.2l/mil. Det låter ju inte så farligt. Men vissa menar på att den är törstigare än så.

Bmw vet jag inte så mycket om men läste i ett test att bmw ägarna var nöjdare. Såg att dom hade motoralternativet 3.0 Hur mycket dricker den? Finns det någon x5 motor som dricker mindre?

2 337 Inlägg
15 februari 2011
Teknikens Värld uppger testförbrukningen på BMW X5 3.0i till 1,29 l/mil i ett test och 1,44 i ett annat.

Egenföretagare
999 Inlägg
125 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
Jo diesel är ett aallternativ men då måste jag spräcka min budget rätt kraftigt

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 februari 2011
Varken X5 eller XC90 är snåla och 1.2L/milen låter orimligt för båda, räkna med 1.3L/milen och uppåt. 3.0 (M54B30) är en fruktansvärt trevlig maskin, även i X5, men den har lite mycket att släpa på. Många vittnar om att en 4.4l V8 inte dricker mer.

Av dessa två bilarna hade jag dock valt Bmw X5 utan att tveka en sekund, XC90 är en jättetrevlig traktor i positiv bemärkelse; Stadig och tillbakalutad. Men Bmwn är bättre byggd och som en kompetent personbil att köra, den upplevs som en sportbil jämfört med Volvon men är trots det lika stadig om inte till och med lite stadigare att köra. Båda två är säkra med 5stjärnor i Euro Ncap.

Den enda fördelen jag ser med XC90 är att den finns som 7-sits vilket inte första generationen X5 gör. Är andra alternativ än dessa aktuella?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

125 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
Ne. Det är någ mellan dessa. Tycker att stadsjeepar som santa fe och nissan qasshkai lr hur man stavar det inte duger till som stadsjeep. Alldeles för små och dessutom rätt dyra. Kan få en x5 eller xc90 lite äldre modell men ändå.

Jag tror dock bmw en är lite törstigare.

När man frågar fok säger dom enooormt mkt drar både xc90 och x5 an men vad är mycket??
Vad gämför man med?

Har man en prius så drar en flakmoped mycket hahaha.
har haft en volvo s60 2,5T och har nu golf gti. Vovon drog ca 1 - 1.2l milen. Gtin vet jag inte riktigt. Tankar då det behövs hehe

28 Inlägg
15 februari 2011
Den som dricker minst, den köper du eller vadå? Ingen liten bil vi snackar om.. får nog räkna med att dem alla dricker mycket.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
15 februari 2011
Glavonja skrev:
Ne. Det är någ mellan dessa. Tycker att stadsjeepar som santa fe och nissan qasshkai lr hur man stavar det inte duger till som stadsjeep. Alldeles för små och dessutom rätt dyra. Kan få en x5 eller xc90 lite äldre modell men ändå.

Jag tror dock bmw en är lite törstigare.

När man frågar fok säger dom enooormt mkt drar både xc90 och x5 an men vad är mycket??
Vad gämför man med?

Har man en prius så drar en flakmoped mycket hahaha.
har haft en volvo s60 2,5T och har nu golf gti. Vovon drog ca 1 - 1.2l milen. Gtin vet jag inte riktigt. Tankar då det behövs hehe

Vi kan säga som så här, din Volvo 2.5t drog 1-1.2L/milen en 330i dricker 0.9L/milen utan problem, mellan Volvo och Bmw är det ingen tvekan om vilken tillverkare som är duktigast på att trolla fram låg förbrukning. Nu som illustration, en S60 2.5t går att köra snålare än 1.2L/milen den med. En X5 med 3L-sexan kan nog gå snålt, kanske till och med snålare än XC90 2.5t, men då har du förlorat lite av idén med en stor fyrhjulsdriven SUV!
Förbrukningen på dessa hamnar nog mellan 1.3-1.6L/milen.

Alternativet jag hade i åtanke var dock inget asiatiskt tjafs utan Bmw X3, modernare än X5 och ligger ännu bättre på vägen samt har ett bättre system för fyrhjulsdrift.
Senast redigerat av Rquired (15 februari 2011)

125 Inlägg
15 februari 2011
Trådstartare
Det jag har som allternativ är ingen suv utan audi a6 quattro 2006 års modell. Den är rätt trevlig har jag hört. Jag vet att suvar drar en del och är bereddd på det. Va tycker ni om audin? De dom 3 bilarna jag brottas med. Hur är x3an??

2 982 Inlägg
16 februari 2011
jag har erfarenhet av både volvo och BMW, i ditt fall skulle jag valt X5an 3.0an alla dagar.
xc90 dra väldigt mycket, jag låg på 1,2l/mil med en xc90 D5a -2010.(orelevant info men men)

x5an wink soppan är likvärdig men som vissa nämner, även jag tror att bmwn drar mindre än xc90in

Allmänt envis
12 512 Inlägg
16 februari 2011
Glavonja skrev:
Det jag har som allternativ är ingen suv utan audi a6 quattro 2006 års modell. Den är rätt trevlig har jag hört. Jag vet att suvar drar en del och är bereddd på det. Va tycker ni om audin? De dom 3 bilarna jag brottas med. Hur är x3an??

Skall du ändå köpa en stor, klumpig bil med fyrhjulsdrift kan du lika gärna köpa en SUV. Fyrhjulsdrift i all ära, men markfrigång är lika viktigt om det nu är bättre framkomlighet på oplogade vägar och över snövallar man söker. Audi A6 är annars en mycket trevlig bil.

Recension på X3 för den som är intresserad:
Bmw X3 är en trevlig vagn, framför allt är det en rapp bil som gillar att svänga trots att den är högbyggd. Hjulen sitter rätt långt ut i hörnen och chassiet är utmärkt, lite som stadsjeeparnas svar på Golf GTI. Men framför allt är styrningen i en klass för sig dels bland stadsjeepar, men även många personbilar känns veviga i jämförelse. Upplevs inte heller mjuk och kränger endast när den pressas riktigt hårt, långt mycket senare än många personbilar. Detta kommer dock med en nackdel; X3 är inte obekväm, tvärt om. Men den har inte samma fjädringskomfort som X5 och XC90 i alla lägen utan kan upplevas lite studsig precis som en småbil i vissa situationer.

I övrigt är den precis som X5 en härlig bil att köra, upplevs mycket som en mer mogen Bmw 3a. Vintertid har du dock två alternativ, antisladdsystem på vilket gör att den fortfarande upplevs som en mogen 3-serie. Eller så slår du av detta och bilen uppträder snudd på bakhjulsdriven. Det är här en fyrhjulsdriven Bmw skiljer sig stort mot Audi eller Volvo, deras bilar är betydligt mer sävliga, understyrda och är inte lika naturligt lättkontrollerade som jag upplever Bmw 4WD om man kör aktivt. 

Jag skrev att fyrhjulsdriften är bättre på X3, även om nyare X5 har samma system, och det stämmer för modellen fick Bmw´s xDrive. Systemet kan skjuta upp till 100% av kraften till ett hjul om det vill och har fått mycket positiv kritik i press och av ägarna, jag kan bara konstatera att jag körde bokstavligen talat rakt ut i skogen med min bil efter 20cm nysnö och hade inga som helst problem. På samma sätt arbetar systemet omärkligt på allmän väg, greppet bara finns där konstant; tryggt, förutsägbart.

Modellen har visat sig hålla mycket väl som jag nämnde tidigare, dessutom är 2.5i eller 3.0i bättre anpassade för X3 än X5; Här upplevs de fullt tillräckliga. Du kan nog förvänta dig en förbrukning flera deciliter lägre än för X5 eller XC90, säg 1-1.3L/milen?

Större X5 i all ära, men skall du ha en sådan tycker jag du lika gärna kan slå till på stort och köpa en V8 (4.4, 4.6 eller 4.8). En större, tyngre och mindre modern X5 med samma motor du kan få i X3 känns som ett mindre vettigt köp än just en X3 3.0i. smile

74 Inlägg
30 juli 2012
jag kör snålt me min xc90 06 2.5 t och den pendlar me 1.3-1.4 nu när jag chippat den drar den 1.2-1.3

Pappa, Fru, Barn, Volvo v40 FAS 2

1 366 Inlägg
31 juli 2012
XC90 D5 verkar på något magiskt sätt få föraren att tro att de sitter bakom spakarna på en Porsche GT3 Rs. De ska tävla med allt och alla i tid och otid. Permobil eller 430 scuderia verkar inte spela någon roll, det ska gasas. Jag tror fan de kommer fabriksmonterade med ett svetsat strykjärn på högerpedalen och bromspedal är tillval. Så de bör ju ligga kring en 3 liter diesel per mil vid lugn körning, dvs gasen i botten...

Jag hade valt X6 som är ett stort kliv över både XC90 och X5. XC90 2.5T är dock både snygg och betydligt billigare i inköp. BMW står ju för körglädje och det kanske inte är prio 1 man söker som suvägare. Man blir dock aldrig missnöjd som BMW ägare men X5 känns något föråldrad

2 751 Inlägg
31 juli 2012
Richtenb skrev:
XC90 D5 verkar på något magiskt sätt få föraren att tro att de sitter bakom spakarna på en Porsche GT3 Rs. De ska tävla med allt och alla i tid och otid. Permobil eller 430 scuderia verkar inte spela någon roll, det ska gasas. Jag tror fan de kommer fabriksmonterade med ett svetsat strykjärn på högerpedalen och bromspedal är tillval. Så de bör ju ligga kring en 3 liter diesel per mil vid lugn körning, dvs gasen i botten...

Jag hade valt X6 som är ett stort kliv över både XC90 och X5. XC90 2.5T är dock både snygg och betydligt billigare i inköp. BMW står ju för körglädje och det kanske inte är prio 1 man söker som suvägare. Man blir dock aldrig missnöjd som BMW ägare men X5 känns något föråldrad

Har du läst genom tråden? Vet du vad X6 och de bilar TS kollar på skiljer sig i pris?

Who Djaa bless no man curse

1 366 Inlägg
31 juli 2012
Jo även om man kan spekulera i att det ligger utanför budgeten så är faktiskt inte en X6 och X5 av samma årsmodell särskilt långt från varandra i pris. Men är man ute efter något i 100 000 klassen så är det såklart långt bort

DasAuto skrev:
Richtenb skrev:

Har du läst genom tråden? Vet du vad X6 och de bilar TS kollar på skiljer sig i pris?

2 751 Inlägg
31 juli 2012
Richtenb skrev:
Jo även om man kan spekulera i att det ligger utanför budgeten så är faktiskt inte en X6 och X5 av samma årsmodell särskilt långt från varandra i pris. Men är man ute efter något i 100 000 klassen så är det såklart långt bort

DasAuto skrev:
Richtenb skrev:

Tänkte mest på att han hade en Audi A6 2006 i åtanke, o dom är ju lite billigare än X6. Förmodar att han funderar på en X5 i samma prisklass som A6an. Men annars håller jag med dig big_smile X6 FTW

Who Djaa bless no man curse

Sök