6377
Sök

Stumsvetsa drivningen på XC70?

12 086 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare
Vad jag förstått det som så är fyrhjulsdriften på V70/XC70 98-00 rätt kass, och dessutom ofta går sönder?

Har någon provat att stumsvetsa fördelningen till bakaxeln?

2 763 Inlägg
7 augusti 2012
Germax skrev:
Vad jag förstått det som så är fyrhjulsdriften på V70/XC70 98-00 rätt kass, och dessutom ofta går sönder?

Nej, jag har inte stumsvetsat men mina lameller i viskon har bränt ihop så att den numera driver lika mycket på alla fyra hela tiden!

Om den är rolig på isbana? Svar ja! big_smile

Innan det hände så funkade min AWD utmärkt och förbrukningen tyckte inte jag var speciellt hög då. Tyckte heller inte att den var seg på att koppla in, snarare snabb på att driva på alla fyra! Jag är sjukt nöjd med min XC smile
Senast redigerat av BOLIN_ (7 augusti 2012)

Volvo - For Life

Forummoderator
26 598 Inlägg
7 augusti 2012
Germax skrev:

Tro inte på alla "som har hört av en kusins brors svägerskas fantasivän", att den är dålig.
Nej, den är inte gjord för att burna med. Nej, den är inte gjord för att driftas med.

Men jo, den funkar alldeles utmärkt i den vanliga världen, plus om man vill busa lite i till exempel snön.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 763 Inlägg
7 augusti 2012
Mack skrev:
...busa lite i till exempel snön.

Det funkar utan problem! big_smile

Volvo - For Life

Supraman
2 300 Inlägg
7 augusti 2012
Du måste förstärka vinkelväxeln och speciellt överföringshylsan är en svag länk.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

12 086 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare
Jag har kollat på lite youtubeklipp där de kör XC70 och de verkar rätt sega, men kommer igång när det slirat några sekunder. I den vanliga världen behövs väl knappast 4wd särskilt ofta, om du syftar på att man kör på plogade asfaltsvägar?

Jag tänkte offroad-egenskaperna och att den helt enkelt inte är särskilt lämplig som den är.
En annan anledning att jag går i dessa tankar är för att man kan köpa dessa havererade AWD billigt.
Jag hade en 525IX som tog sig fram ypperligt med sin 64/36 fördelning, men utbudet med dessa i automat är dåligt så jag kollar på annat oxå.

Någon hylsa har jag hört talas om, men vad är det för vinkelväxel som behöver förstärkas och hur gör man det?
själva viscokopplingen tänkte jag helt enkelt stumsvetsa.

Forummoderator
26 598 Inlägg
7 augusti 2012
Stefan Varberg skrev:
Du måste förstärka vinkelväxeln och speciellt överföringshylsan är en svag länk.

Att förstärka den är inget man gör med en fungerande, utan det är om den pajar.
Då skaffar man sig en hylsa av den nyare typen som håller bättre.

Forummoderator
26 598 Inlägg
7 augusti 2012
Germax skrev:
Jag har kollat på lite youtubeklipp där de kör XC70 och de verkar rätt sega, men kommer igång när det slirat några sekunder. I den vanliga världen behövs väl knappast 4wd särskilt ofta, om du syftar på att man kör på plogade asfaltsvägar?

Jag tänkte offroad-egenskaperna och att den helt enkelt inte är särskilt lämplig som den är.
En annan anledning att jag går i dessa tankar är för att man kan köpa dessa havererade AWD billigt.
Jag hade en 525IX som tog sig fram ypperligt med sin 64/36 fördelning, men utbudet med dessa i automat är dåligt så jag kollar på annat oxå.

Någon hylsa har jag hört talas om, men vad är det för vinkelväxel som behöver förstärkas och hur gör man det?
själva viscokopplingen tänkte jag helt enkelt stumsvetsa.

Ursäkta, men inte tycker jag att de ser så särdeles "sega" ut i till exempel dessa klipp?;

Finns många skräckexempel, där många lägger upp filmer där de klagas hit och dit, men då får man banne mig se till att det även visas bilar där Viscon fungerar, för när de fungerar så fungerar de bra!

Appropå offroadegenskaper förresten..

Refined
1 770 Inlägg
7 augusti 2012
Min förr V70R AWD -99 körde jag hårt med på både grus och snö. Och aldrig för en enda gång så segade AWD:n med att gå i. KJag tycker den fungerade, i det anseendet, lika bra som polarens Audi A4 quattro.

Visst är inte Volvos AWD lika bra som Quattron över lag, men den är ljusår bättre än alla elakartade rykten som driver runt om den. Och oftast så har personerna som sprider ryktena inte ens åkt i en AWD Volvo.
Senast redigerat av Zwudda (7 augusti 2012)

12 086 Inlägg
7 augusti 2012
Trådstartare
Vad är bättre med quattron då?

Sök