4261
Sök

Enkolv eller tvåkolvs ok??

337 Inlägg
16 augusti 2012
Trådstartare
Hej,,,

Undrar bara är det någon större skillnad på en eller tvåkolvs ok?

Broms effekt...??

Gäller på en standard bil så inget speciellt bara, ska byta oken på då det ena bromsar sämre än det andra. Såg bara på bildelsbasen att det fanns både och..

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=17794056

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=22384868

Har enkolvs ok idag.

Tacksam för svar..

//Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!

1 948 Inlägg
18 augusti 2012
orkar inte riktigt granska bilderna... men anledningn till att man har fler än en kolv i ett bromsok är att få en större/jämnare anläggningsyta utav bromsklossen mot skivan.

Som exempel så sitter det 2 kolvok på volvo 240, en-kolvs på m3e46... Men vilken tror ni bromsar snabbast/bäst? smile

Så att stirra sig blind på hur många kolvar det är i ett ok är bara dumt. Är du ute efter att få bättre bromsar, köp det billigaste oket och sen lägg krutet på bättre belägg.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
18 augusti 2012
Som sagt, bromsarnas effekt hänger på friktionsmaterialets anläggningsyta. Stor yta mot skivan = bra bromsar. Större = bättre helt enkelt.

Förövrigt har 240 fyrkolvare, överdimensionerat som fan. smile
Senast redigerat av RD_87 (18 augusti 2012)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

337 Inlägg
18 augusti 2012
Trådstartare
Ok tackar för era svar, ända anledningen att jag fråga var att jag såg att det fanns olika.

Samt att jag ska byta ett ok som strular lite...

//Micke

Offroad Racing
3 123 Inlägg
18 augusti 2012
Sätt dit samma grejer som suttit där innan så slipper du problem. Börjar du mixtra med andra ok så kan du få problem med huvudbromscylinderns storlek o då kanske du åker på att byta den med.

Cheva brukar ha bra bromsar redan från början så att bygga om dom brukar sällan vara nödvändigt.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

337 Inlägg
18 augusti 2012
Trådstartare
Jo det blir nog så, när det väl kommer till att jag skall göra detta.

Sök