Trimma b230 motor

kalle_kalle
14 augusti 2012 · 2 914 Inlägg

hej, denna tråden har säkert funnits förr,

jag har tänkt trimma en sugmotor, (b230)

har tänkt ha en lite rappare vardagsbil som även går att köra utan att behöva tanka 24/7

det som jag tänkte mig var väl i stil med "megasquirt" (stavning??) insprut. vet inte om tändsystem ingår, annars lite starkare tändspole, porta en 531 topp (dock bara så det blir en lite bättre passform ifall passformen insprut -> topp vore kass, annars så låter jag det vara, fräsa upp så jag får dit en 48 mm insugventil kanske och runt 38 / 40 utblås ventil. vore det en bra investering i att plana när man lika är igång, eller vore det bara överdrivet?? jag jagar inte dom sista små hk, utan lite roligare brukis än original är målet.

vad skulle passa bättre som bottendel, har en b230K från -87 och en b230F -88. isådanafall byte av vevlager och ramlager kommer göras, även kolvringar, om kolvarna inte sett sina bästa dagar också, då blir ju även dessa bytta smile

eftersom jag siktar på att hålla motorn som en sugmotor (pga det är en bruksbil, även på vintern vill jag ha en snäll och go effektkurva, därför passar det nog bättre med en sugis med en lämplig kam) borde väl det inte vara så himla noga om att det ska vara extrema stakar och annat, jag är inte en rik knös. smile

sedan, om jag utför dessa saker och får runt 250 hk, (vild jävla gissning), är det bara registrera in bilen som trimmad och köra, eller behöver jag sportupphägning, feta bromsar och annat?? frächa originalgrejjer sitter på nu smile

tack på förhand // kalle

Lille_Skorpan Avstängd
14 augusti 2012 · 201 Inlägg

250 hk har du många tusenlappar kvar att ge för att få, med extraktorgrenrör, planadportad topp o allt sånt där kommer man ju inte ens upp i 200 häst med

Full av massa grönt, flytande diarré (alltså SKIT)
D_Carlsson Bonntrimmare
14 augusti 2012 · 620 Inlägg

kalle_kalle skrev:
hej, denna tråden har säkert funnits förr,

jag har tänkt trimma en sugmotor, (b230)

har tänkt ha en lite rappare vardagsbil som även går att köra utan att behöva tanka 24/7

det som jag tänkte mig var väl i stil med "megasquirt" (stavning??) insprut. vet inte om tändsystem ingår, annars lite starkare tändspole, porta en 531 topp (dock bara så det blir en lite bättre passform ifall passformen insprut -> topp vore kass, annars så låter jag det vara, fräsa upp så jag får dit en 48 mm insugventil kanske och runt 38 / 40 utblås ventil. vore det en bra investering i att plana när man lika är igång, eller vore det bara överdrivet?? jag jagar inte dom sista små hk, utan lite roligare brukis än original är målet.

vad skulle passa bättre som bottendel, har en b230K från -87 och en b230F -88. isådanafall byte av vevlager och ramlager kommer göras, även kolvringar, om kolvarna inte sett sina bästa dagar också, då blir ju även dessa bytta smile

eftersom jag siktar på att hålla motorn som en sugmotor (pga det är en bruksbil, även på vintern vill jag ha en snäll och go effektkurva, därför passar det nog bättre med en sugis med en lämplig kam) borde väl det inte vara så himla noga om att det ska vara extrema stakar och annat, jag är inte en rik knös. smile

sedan, om jag utför dessa saker och får runt 250 hk, (vild jävla gissning), är det bara registrera in bilen som trimmad och köra, eller behöver jag sportupphägning, feta bromsar och annat?? frächa originalgrejjer sitter på nu smile

tack på förhand // kalle

Om du vill ha ca 250 hk i en 2,3L Volvo motor lär det dra soppa kolla priser på tex kg trimning vad man får ge för en portadtopp med överdimensions ventiler och en kam som kan leverera den effekten...

Mvh Daniel

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
Dennis_999 Jag gjorde en liten hest!
15 augusti 2012 · 2 100 Inlägg

Har du tittat på filmerna här på garaget när Skogenracing utför en sugmotortrimmning?

Om inte, kolla in videodelen här på sidan och sök på: 6 fools a dyno b230.

Tja!
henke_92 TBM NINJA
15 augusti 2012 · 917 Inlägg

Lille_Skorpan skrev:
250 hk har du många tusenlappar kvar att ge för att få, med extraktorgrenrör, planadportad topp o allt sånt där kommer man ju inte ens upp i 200 häst med

kommer inte ens över 150hk...
min b230fk, 3tums pipa, 2.5tums tryckrör, stor alu ic, uppställt ladd och totalrenoverad krämar knappt 210-220 hästar

så inget illa menat med du får vakna ur din 250hästars sugmotor brukis för kaffepengar
(inget tyket menat!)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
kalle_kalle
15 augusti 2012 · 2 914 Inlägg

nu tycker jag vi skippar pajkastningen!

åter till topic, om jag utför dessa saker som jag skrev i översta inlägget,
vad skulle passa bättre som bottendel, har en b230K från -87 och en b230F -88. jag kommer byta vevlager ramlager kolvringar hursomhelst men om kolvarna inte sett sina bästa dagar då blir ju även dessa bytta smile. eftersom jag siktar på att hålla motorn som en sugmotor, behöver jag byta till några special kolvar + stakar eller klarar jag mig på frächa originalsaker??


var vänlig, fastna inte på 250 hk, jag har ingen aning om hur mycket det behövs göras, behöver inte veta det heller, tack på förhand // kalle

Brehäng_racing
16 augusti 2012 · 22 Inlägg

bästa tips ja kan ge dig är att gå in på folkraceshoppen.se smile jag körde med hans steg 2 bränsle chip och tändning, 531, vx3(ingen kul sug kam men) extractor rör. detta kostade sammanlagt typ 3 000. gick betydligt bättre än en standard 240:) men han har rätt mycket kammar och dyligt. dom chipena har han bänkat runt 290hk med så köp dom=) kolla där så finner du nog de mesta=)

Mvh Dennis

BreHäng Racing
Volvo 245 "Sugis" (1991)
Bompeman
16 augusti 2012 · 679 Inlägg

Inte bättre att sälja sen köpa en turbo bil isället ?

kalle_kalle
16 augusti 2012 · 2 914 Inlägg

Brehäng_racing skrev:
bästa tips ja kan ge dig är att gå in på folkraceshoppen.se smile jag körde med hans steg 2 bränsle chip och tändning, 531, vx3(ingen kul sug kam men) extractor rör. detta kostade sammanlagt typ 3 000. gick betydligt bättre än en standard 240:) men han har rätt mycket kammar och dyligt. dom chipena har han bänkat runt 290hk med så köp dom=) kolla där så finner du nog de mesta=)

Mvh Dennis

okej trevligt smile

tack för tipset smile ska kika runt och se smile

klaang_91
17 augusti 2012 · 67 Inlägg

Ett megasquirt är väll inte så nödvändigt om du inte ska jaga några större effektsummor, med rätt grejor hänger original  sprutet med rätt så långt.

försök ta kontakt med någon rally åkare som bygger voc bilar och få lite tipps och trix, dom plockar ju ut ca 160 hästar bara genom att ballansera och justera.

/ mvh

Kalasgasarn
17 augusti 2012 · 937 Inlägg

jag har ställbart kam drev å högkomps kolvar från b230E sen någon gammal v kam, det kanske du kan köpa billigt om du vill ? ;P

Ford Galaxie 500 "Pilsnern" (1967)
Andyy90 Boosted engines are an addictive sickness
17 augusti 2012 · 1 163 Inlägg

kalle_kalle skrev:
nu tycker jag vi skippar pajkastningen!

åter till topic, om jag utför dessa saker som jag skrev i översta inlägget,
vad skulle passa bättre som bottendel, har en b230K från -87 och en b230F -88. jag kommer byta vevlager ramlager kolvringar hursomhelst men om kolvarna inte sett sina bästa dagar då blir ju även dessa bytta smile. eftersom jag siktar på att hålla motorn som en sugmotor, behöver jag byta till några special kolvar + stakar eller klarar jag mig på frächa originalsaker??


var vänlig, fastna inte på 250 hk, jag har ingen aning om hur mycket det behövs göras, behöver inte veta det heller, tack på förhand // kalle

Pajkastningen? Du frågade någonting och dem svarade.. sedan att du kanske inte gillade svaret betyder inte att det är pajkastning..

I vilket fall så hade jag aldrig lagt ner dem pengarna på en sugmotor utan köpt en turbo bil istället då den kommer gå billigare än vad den trimmade sugisen gör..

~Andy~
kalle_kalle
17 augusti 2012 · 2 914 Inlägg

Andyy90 skrev:

kalle_kalle skrev:
nu tycker jag vi skippar pajkastningen!

åter till topic, om jag utför dessa saker som jag skrev i översta inlägget,
vad skulle passa bättre som bottendel, har en b230K från -87 och en b230F -88. jag kommer byta vevlager ramlager kolvringar hursomhelst men om kolvarna inte sett sina bästa dagar då blir ju även dessa bytta smile. eftersom jag siktar på att hålla motorn som en sugmotor, behöver jag byta till några special kolvar + stakar eller klarar jag mig på frächa originalsaker??


var vänlig, fastna inte på 250 hk, jag har ingen aning om hur mycket det behövs göras, behöver inte veta det heller, tack på förhand // kalle

Pajkastningen? Du frågade någonting och dem svarade.. sedan att du kanske inte gillade svaret betyder inte att det är pajkastning..

I vilket fall så hade jag aldrig lagt ner dem pengarna på en sugmotor utan köpt en turbo bil istället då den kommer gå billigare än vad den trimmade sugisen gör..

jag kände att dom inte respekterade att jag skrev att det var en vild gissning, jag hade ingen koll på hur mycket hk jag skulle få, inte en blekaste liten aning,

jag vill inte ha turbo då jag är orolig att effektkurvan blir tvär och jag vill ha typ samma effektkurva som i min 745a nu dock väldigt mycket rappare, och sen att jag bygger en motor själv är lite tjusningen också, känns som lite grann att det är tjusningen med det hela, prova sig fram vad man tycker om och sen känna när man är 40 år och har barn, att man har hunnit prova på olika saker när man var ung och hade chansen. tongue inte bara gjorde samma sak hela tiden. tongue

D_Carlsson Bonntrimmare
23 augusti 2012 · 620 Inlägg

kalle_kalle skrev:

Andyy90 skrev:

kalle_kalle skrev:
nu tycker jag vi skippar pajkastningen!

åter till topic, om jag utför dessa saker som jag skrev i översta inlägget,
vad skulle passa bättre som bottendel, har en b230K från -87 och en b230F -88. jag kommer byta vevlager ramlager kolvringar hursomhelst men om kolvarna inte sett sina bästa dagar då blir ju även dessa bytta smile. eftersom jag siktar på att hålla motorn som en sugmotor, behöver jag byta till några special kolvar + stakar eller klarar jag mig på frächa originalsaker??


var vänlig, fastna inte på 250 hk, jag har ingen aning om hur mycket det behövs göras, behöver inte veta det heller, tack på förhand // kalle

Pajkastningen? Du frågade någonting och dem svarade.. sedan att du kanske inte gillade svaret betyder inte att det är pajkastning..

I vilket fall så hade jag aldrig lagt ner dem pengarna på en sugmotor utan köpt en turbo bil istället då den kommer gå billigare än vad den trimmade sugisen gör..

jag kände att dom inte respekterade att jag skrev att det var en vild gissning, jag hade ingen koll på hur mycket hk jag skulle få, inte en blekaste liten aning,

jag vill inte ha turbo då jag är orolig att effektkurvan blir tvär och jag vill ha typ samma effektkurva som i min 745a nu dock väldigt mycket rappare, och sen att jag bygger en motor själv är lite tjusningen också, känns som lite grann att det är tjusningen med det hela, prova sig fram vad man tycker om och sen känna när man är 40 år och har barn, att man har hunnit prova på olika saker när man var ung och hade chansen. tongue inte bara gjorde samma sak hela tiden. tongue

du lär tyvär inte få en effekt kurva som börjar dala vid 4000rpm om du sug trimmar heller utan tvärtom det är där det kommer börja hända grejor wink

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv
henke_92 TBM NINJA
24 augusti 2012 · 917 Inlägg

10.000 för dubbel 45or, med bra inställning och vass kam å rätt komp= kanske 150-200hk FÄRDIG
10.000 för komplett turbo med chip å uppställt ladd 220hk och MASSA MER potential för rimliga summor

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
volvo_240_tic ingen aning
24 augusti 2012 · 687 Inlägg

vad är det man snackar om att en hk kostar? är det inte 1000 spän? i runda slängar.

även zebran har sina fläckar
V234
27 augusti 2012 · 88 Inlägg

volvo_240_tic skrev:
vad är det man snackar om att en hk kostar? är det inte 1000 spän? i runda slängar.

Det går inte att sätta ett pris på effekt, det är helt upp till hur bra grundkonstruktionen är, kunskap och hur mycket man gör själv.

För att återgå till topic så borde du överväga en planing. Planing görs egentligen inte för att öka bara kompet men även för att få en bättre yta och därmed bättre packningsyta. Bottendel kvittar på denna nivå, dock ska du helst välja kolvar med så lite grop som möjligt. Du kan plocka mycket effekt med en 531 men det krävs vass kam och mycket varvande. Jag gissar på 170-180 hästar om toppen är bra, VOC-bilarna har ju runt den effekten med relativt enkla medel.

Senast redigerat av V234 (27 augusti 2012)

Mack Forum- och sitemoderator
27 augusti 2012 · 26 167 Inlägg

Ska TS bara ha en lite rappare bil så kan han ju alltid köpa sig ett lättat svänghjul. Men det ger inga superhästkrafter.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang