Hydraulisk Handbroms problem, Släpper ej tillbaka trycket

Mickius
3 juli 2012 · 4 670 Inlägg

Tja. Koppla in min Hydrauliska Handbroms idag men stötte på problem rätt snart. Kopplat in på den längst bort ifrån handtaget och ut på den närmast handtaget. Bara skarvat in mig på ledningen bak.

Luftat hela systemet noga men när jag använder fotbromsen så bygger den upp världens tryck i Hydrauliska handbromsen och där på låser bakhjulen. Den släpper alltså inte tillbaka trycket som blir.

Där emot släpper jag på trycket så kan jag använda handbromsen o den funkar skapligt men så fort jag rör fotbromsen så låser han allt bak.

Någon som har en aning om varför? sad har jag kopplat det fel fast de borde jag ej gjort med tanke på att handbromsen funkar så länge jag ej rört fotbromsen om trycket är lite släppt vid luftnippel.

Det är som att handbromsen inte alls släpper tillbaka bromsvätskan.

Bilen är en BMW e30

Tacksam för snabba svar då jag tvingas åka med endast handbromsen just nu

Thedriftking
3 juli 2012 ·

Ska väll sitta en backventil med, sök på de så ska du nog hitta lösningen! smile

Nyman1337 Hhehehehhest
4 juli 2012 · 375 Inlägg

http://www.sellholm.se/ Sen går du in på bromsar/Bromsvåg så finns kopplningschema till handbroms där.



Går och köra utan fördelningsventilen men då när du använder handbromsen kan du inte använda fotbromsen samtidigt sägs det, jag har aldrig provat kört utan fördelningsventilen.

Lycka tills!

Senast redigerat av Nyman1337 (4 juli 2012)

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
KHRacing
4 juli 2012 ·

Nyman1337 skrev:
http://www.sellholm.se/ Sen går du in på bromsar/Bromsvåg så finns kopplningschema till handbroms där.



Går och köra utan fördelningsventilen men då när du använder handbromsen kan du inte använda fotbromsen samtidigt sägs det, jag har aldrig provat kört utan fördelningsventilen.

Lycka tills!

Tack. äntligen en som fattar att det "KAN" låsa sig utan fördelnings/backventilen.

jag har beskrivit hur man monterar detta i flertalet trådar här på garaget:

men jag gör det gärna igen:

Denna skissen visar exakt hur du skall montera allt (förutsatt att du har 2 utgångar på
din främre bromscylinder.)

http://forumbilder.se/thumbs/ac201221350AM6251.jpg

har du tre så tar man två stycken/en till vardera frambroms o den sista till bak.

har du 4. så pluggar man en av de bakre enkelt sagt.

fördelningsventilen finns även hos www.klracing.se "billigare".

Senast redigerat av KHRacing (4 juli 2012)

Nyman1337 Hhehehehhest
4 juli 2012 · 375 Inlägg

KHRacing skrev:

Nyman1337 skrev:
http://www.sellholm.se/ Sen går du in på bromsar/Bromsvåg så finns kopplningschema till handbroms där.



Går och köra utan fördelningsventilen men då när du använder handbromsen kan du inte använda fotbromsen samtidigt sägs det, jag har aldrig provat kört utan fördelningsventilen.

Lycka tills!

Tack. äntligen en som fattar att det "KAN" låsa sig utan fördelnings/backventilen.

jag har beskrivit hur man monterar detta i flertalet trådar här på garaget:

men jag gör det gärna igen:

Denna skissen visar exakt hur du skall montera allt (förutsatt att du har 2 utgångar på
din främre bromscylinder.)

http://forumbilder.se/thumbs/ac201221350AM6251.jpg

har du tre så tar man två stycken/en till vardera frambroms o den sista till bak.

har du 4. så pluggar man en av de bakre enkelt sagt.

fördelningsventilen finns även hos www.klracing.se "billigare".

Jävligt snyggt paintat må jag säga, går fan inte och misslyckas efter den bilden big_smile

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
KHRacing
4 juli 2012 ·

Nyman1337 skrev:
Jävligt snyggt paintat må jag säga, går fan inte och misslyckas efter den bilden big_smile

thanxs man. jag e bäst helt enklet (på paint)
har du frågor så tveka inte fråga, mail, pm eller på forumet !

Så här sitter min ventil monterad underbilen i den plåten som är "under" baksätet.

http://forumbilder.se/thumbs/ff201231137AMe709.jpg

Senast redigerat av KHRacing (4 juli 2012)

Mickius
4 juli 2012 · 4 670 Inlägg

Jo fast alltså folk kör ju utan? O alltså mina låser sig hela tiden? Så fort jag rör fotbromsen utan att ens använda handbromsen

Med andra ord spelar ingen roll utan den låser hjulen direkt varje gång jag rör foten. Det jag menar är att om jag aldrig använder handbromsen. Utan bara har den inkopplad borde inte bakbromsarna Då fungera. Att det kan låsa sig när man drar handbromsen vet jag men nu låser han allt direkt bak om jag bromsar med fotbromsen o typ bygger tryck i hydrauliska handbromsen. O släpper ej tillbaka oljan.

Men ska köpa en sådan ventil o koppla ur handbromsen. Men skulle ändå veta varför handbromsen bygger tryck sådär om det är nått som är fel med den eller varför ingen verkar fått just såhär?

Senast redigerat av mickius (4 juli 2012)

KHRacing
4 juli 2012 ·

mickius skrev:
Jo fast alltså folk kör ju utan? O alltså mina låser sig hela tiden? Så fort jag rör fotbromsen utan att ens använda handbromsen

Med andra ord spelar ingen roll utan den låser hjulen direkt varje gång jag rör foten. Det jag menar är att om jag aldrig använder handbromsen. Utan bara har den inkopplad borde inte bakbromsarna Då fungera. Att det kan låsa sig när man drar handbromsen vet jag men nu låser han allt direkt bak om jag bromsar med fotbromsen o typ bygger tryck i hydrauliska handbromsen. O släpper ej tillbaka oljan.

Men ska köpa en sådan ventil o koppla ur handbromsen. Men skulle ändå veta varför handbromsen bygger tryck sådär om det är nått som är fel med den eller varför ingen verkar fått just såhär?

Det är olika för all averkar det som ang detta med att montera hydraulisk handbroms.
På min gamla Corolla AE86 så hade jag ingen backventil. där låste sig bakbromsarna kanske 2-ggr på ett år.

vissa andra Driftingförare har aldrig någonsin haft problem. vissa andra många problem. o alla rallyförare säger att backventilen är ett måste.
Det du m¨ste tänka på är att handbromscylindern faktiskt inte är gjort för att ha bromstrycket strömmande genom den.

Mickius
4 juli 2012 · 4 670 Inlägg

Kommer beställa hem en ventil! Men undrar ändå varför han vägrar släppa tillbaka utan bara fortsätter bygga tryck hela tiden.

Får plocka isär handbromsen kan det vara nått i den som sitter fel?

KHRacing
4 juli 2012 ·

Jag har en fundering på följande:

har du orginal kinabromscylindern på handbromsen ?
Isf.. slängs den åt helsike typ & ringa rallyshop.se hälsa från kristian o säg att du vill ha en WillWood handbromscylinder istället :-)

Mickius
4 juli 2012 · 4 670 Inlägg

Fick ordning på den så nu funkar den kalas! big_smile

Nyman1337 Hhehehehhest
4 juli 2012 · 375 Inlägg

Kalas!

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..
BMW E28 Turbo "M50B28" (1987)
KHRacing
4 juli 2012 ·

mickius skrev:
Fick ordning på den så nu funkar den kalas! big_smile

Tills den låser upp systemet (om du nu inte har backventilen) cool

Mickius
4 juli 2012 · 4 670 Inlägg

KHRacing skrev:

mickius skrev:
Fick ordning på den så nu funkar den kalas! big_smile

Tills den låser upp systemet (om du nu inte har backventilen) cool

Kommer beställa hem en! wink Men blir inte förens om några v!

Så får hoppas den inte låser sig dom enstaka gånger man lär använda den innan dess!

KHRacing
4 juli 2012 ·

mickius skrev:

KHRacing skrev:

mickius skrev:
Fick ordning på den så nu funkar den kalas! big_smile

Tills den låser upp systemet (om du nu inte har backventilen) cool

Kommer beställa hem en! wink Men blir inte förens om några v!

Så får hoppas den inte låser sig dom enstaka gånger man lär använda den innan dess!

Dock om det låser upp sig så skal du släppa handtaget & pupma hårt/snabbt på fotbromsen 2-3 ggr så skal det släppa.

Mickius
4 juli 2012 · 4 670 Inlägg

KHRacing skrev:

mickius skrev:

KHRacing skrev:

Tills den låser upp systemet (om du nu inte har backventilen) cool

Kommer beställa hem en! wink Men blir inte förens om några v!

Så får hoppas den inte låser sig dom enstaka gånger man lär använda den innan dess!

Dock om det låser upp sig så skal du släppa handtaget & pupma hårt/snabbt på fotbromsen 2-3 ggr så skal det släppa.

Tackar o bockar för rådet! Hade tänkt fråga men du var så vänlig o gav mig svaret ändå! smile

Alex-s Bakhjulskrafs
4 juli 2012 · 1 479 Inlägg

vad var det som var fel då?

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Mickius
4 juli 2012 · 4 670 Inlägg

Vet ej, Plockde isär allt och köpte mig riktiga grejjer för o lufta ut hela systemet. + bytte alla nipplar o allt där omkring och lufta sen funkade det kalas efter! smile

Men fick rådet av mekarna på jobbet som ringde några samtal o kollade lite och dom fick fram att ibland kan dessa cylindrar hamna lite snett när man luftar ur dom vilket gör att dom inte släpper tillbaka vätskan så kanske kan va nått sådant som gjorde att det inte fungerade.

Senast redigerat av mickius (4 juli 2012)

Christian_N
1 september 2012 · 663 Inlägg

KHRacing skrev:

Nyman1337 skrev:
http://www.sellholm.se/ Sen går du in på bromsar/Bromsvåg så finns kopplningschema till handbroms där.



Går och köra utan fördelningsventilen men då när du använder handbromsen kan du inte använda fotbromsen samtidigt sägs det, jag har aldrig provat kört utan fördelningsventilen.

Lycka tills!

Tack. äntligen en som fattar att det "KAN" låsa sig utan fördelnings/backventilen.

jag har beskrivit hur man monterar detta i flertalet trådar här på garaget:

men jag gör det gärna igen:

Denna skissen visar exakt hur du skall montera allt (förutsatt att du har 2 utgångar på
din främre bromscylinder.)

http://forumbilder.se/thumbs/ac201221350AM6251.jpg

har du tre så tar man två stycken/en till vardera frambroms o den sista till bak.

har du 4. så pluggar man en av de bakre enkelt sagt.

fördelningsventilen finns även hos www.klracing.se "billigare".

Jag körde exakt enligt denna ritning med en likadan fördelningsventil som Sellholm säljer och det funkar kalas! Absolut inte poäng att köra utan fördelningsventil!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang