Hjälp, Min trimmade saab 9-3 aero startar ibland inte

Svampsaft559
30 augusti 2012 · 37 Inlägg

Hej

Snabb beskrivning av mitt problem.
När jag kört med den en lite längre sträcka (ca5mil)så startar den inte direkt utan jag får hålla på i 10-15min sen går den hur fint som helst.
Den startar alltid när den är kall.
För att folk inte ska ryta till så kan jag säga att jag har sökt och ett ord som dök upp frekvent var "vevaxelsgivare"?
Låter det som en trolig sak, samt hur lång tid för verkstad att byta en sån?


Har lite andra små bekymmer.
Får fylla på glykol ganska flitigt.
Ibland så kan den se tom ut men när jag skruvar upp locket pyser allt upp igen. Märkligt?

Bilen blir sjuktsjukt varm efter användning, både motor och bromsar. Ruggigt varm, kan steka ägg på motorn flera timmar efter körning.

En till liten grej, Min CHECK ENGINE lampa lös i 2 dagar sen slocknade den, bör jag oroa mig och kan verkstad felsöka utan att den lampan lyser?

Ibland när jag kör så hoppar bilen till, ett litet ryck typ.

Likadant med växelspak efter kraftigt gaspådrag, den hoppar till som fan.

Det läcker lite olja från bilens vänster sida i motorrum. Kan det vara en slang eller är det en motorpackning som håller på ge upp?

Tackar på förhand till den eldsjäl som kan svara på mina frågor.
Rekomenderar någon verkstad så lägger jag upp en followup sen så andra kan se vad felen va.

Anledning till att jag inte kör ner till verkstad direkt är att diverse saker gjort ett större hål i min plånbok så vill veta lite på förhand vad det kan tänkas vara och kosta.

Pz

Aerocombi Xenoholic
30 augusti 2012 · 2 559 Inlägg

Ta kontakt med den som trimmat bilen o hör vad han säger.

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
jonTe
30 augusti 2012 · 5 710 Inlägg

Många frågor här....skall försöka bena:

För att folk inte ska ryta till så kan jag säga att jag har sökt och ett ord som dök upp frekvent var "vevaxelsgivare"?
Låter det som en trolig sak, samt hur lång tid för verkstad att byta en sån

Enkel att byta, skulle tro att en verkstad tar en ½timma-1timma för jobbet.

Får fylla på glykol ganska flitigt.
Ibland så kan den se tom ut men när jag skruvar upp locket pyser allt upp igen. Märkligt?

Att du får fylla på....= det läcker.
Hittar du ingen läck kring motorn eller att du ser en pöl under bilen så läcker den in i motorn.
Kandidat 1. Topplockspackning.
Att det pyser och att nivån ändras är normalt. När vattnet blir varmt expanderar det och det blir tryck. Pyset du hör är när trycket läcker ut och nivån ändras när trycket försvinner.

Bilen blir sjuktsjukt varm efter användning, både motor och bromsar. Ruggigt varm, kan steka ägg på motorn flera timmar efter körning

En motor blir varm. Oljans temperatur kan bli över 100 grader och kylvätsetemperaturen ligger normalt på ~90° = varmt.
Bromsarna bygger på friktion mellan belägg/skiva....friktion bygger värme.

En till liten grej, Min CHECK ENGINE lampa lös i 2 dagar sen slocknade den, bör jag oroa mig och kan verkstad felsöka utan att den lampan lyser?

Kanske...kanske inte...det beror på allvarlighetsgraden men lyser inte lampan skulle jag vänta.

Ibland när jag kör så hoppar bilen till, ett litet ryck typ.

Likadant med växelspak efter kraftigt gaspådrag, den hoppar till som fan.

Slappa motorkuddar kanske?

Det läcker lite olja från bilens vänster sida i motorrum. Kan det vara en slang eller är det en motorpackning som håller på ge upp?

Kolla mellan topplock-->block på den sidan, rätt vanligt att det läcker där.

MVH Jonas
..............
Svampsaft559
4 september 2012 · 37 Inlägg

Update som lovat!

Det var vevaxelgivaren som var tvungen att bytas ut.
500kr för givaren och 500kr för jobbet.

Angående att det försvinner glykol så var det något som inte var skruvat ordentligt samt att dom bytte en packning med, kostnad 500kr.

Dom bytte även några ventiler som var igensatta.

Slutnota 2400kr.

Varken dyrt eller billigt.

Dök upp oanmäld på morgonen och fick tillbaka bilen senare på eftermiddan så skönt att det gick hyffsat fort.


Hoppas detta blir till hjälp för någon annan en vacker dag och tack för informativa svar!


Over and out
/Svampsaft559

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang