Kopplingsbyte Saab 9-5a.

erikhallkvist
4 augusti 2012 · 21 Inlägg

Har nu plockat ner lådan på 9-5an då kopplingen tog väldigt långt upp och slirade vid gaspådrag.
Men när jag får ner kopplingen är lamellen nött bara runt 0.8mm och allt annat ser bra ut förutom att tryckplattan är nött runt 1mm, men ska det verkligen kunna få kopplingen att börja slira? Vad kan det vara för annat fel än att lamellen är nött?

bronco_z
4 augusti 2012 · 604 Inlägg

Bilder?

Luktar det skit och smakar det skit, då är det nog skit!
Latheten Avstängd
4 augusti 2012 · 71 Inlägg

Var inte bara så att kopplingswiren behövde justeras lite. För enligt din beskrivning låter det inte som att kopplingen är slut. Prova och släpp lite på wiren.

kwansa Hmm, vet inte?
4 augusti 2012 · 1 775 Inlägg

Latheten skrev:
Var inte bara så att kopplingswiren behövde justeras lite. För enligt din beskrivning låter det inte som att kopplingen är slut. Prova och släpp lite på wiren.

är hydraulisk koppling på 9-5an smile

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
erikhallkvist
4 augusti 2012 · 21 Inlägg

Det skulle inte kunna vara så att det kommit in luft i hydralvätskan?

snaku
4 augusti 2012 · 155 Inlägg

Det kan ju vara slavcylindern/urtrampningslagret, brukar gå lös på ca 1000 kr. Själv hade jag bytt allt. Både lamell och tryckplatta när allt är nere.

Saab 9-3 Viggen "Nordic" (2000)
Husse
5 augusti 2012 · 96 Inlägg

1,8mm är annars ganska mycket slitage.
1mm på tryckplatta + 0,8 på lamell totalt 1,8.
Speciellt på en turbo som det är ganska mycket vrid i.
Har svänghjul eller tryckplatta blivit blånerat?

302ci (5000cc) Commodore Coupé nyrenoverat och med betydligt mer pulver.
erikhallkvist
7 augusti 2012 · 21 Inlägg

snaku skrev:
Det kan ju vara slavcylindern/urtrampningslagret, brukar gå lös på ca 1000 kr. Själv hade jag bytt allt. Både lamell och tryckplatta när allt är nere.

Funderar på att byta det med, men syndromen låter ju precis som att det är lamellen som är sliten.

Husse skrev:
1,8mm är annars ganska mycket slitage.
1mm på tryckplatta + 0,8 på lamell totalt 1,8.
Speciellt på en turbo som det är ganska mycket vrid i.
Har svänghjul eller tryckplatta blivit blånerat?

Det har inte blivit blånerat, men har inte åkt runt och slirat något heller utan plockade ner lådan ganska omgående. Funderar på att bara byta ut till en 6 puckad sinterlamell som annars behövs chimsas ca en millimeter för att passa eftersom de är tjockare, då skulle jag ju få den millimetern som saknas plus en starkare lamell när jag ändå byter, för tryckplattan lär väl gå att köra betydligt längre med?

snaku
7 augusti 2012 · 155 Inlägg

äh, snåla inte. Du vill ändå inte åka med en sinter utan fjädrat centrum i en saab. Bra sinterlameller brukar kosta lika mkt som en ny orginal koppling. Byt slavcylinder och hela kopplingen som kommer det funka fint sen smile

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 … e0346.html

Det är desutom en orginaldel. så drygt 4000 kr om du byter slavcylinder oxå vilket du bör göra.
Är du dessutom medlem i stcs så får du ju lite rabatt på grejerna smile

4 puckad sinter till en 9-5 ligger på 3500 kr.

Saab 9-3 Viggen "Nordic" (2000)
erikhallkvist
7 augusti 2012 · 21 Inlägg

snaku skrev:
äh, snåla inte. Du vill ändå inte åka med en sinter utan fjädrat centrum i en saab. Bra sinterlameller brukar kosta lika mkt som en ny orginal koppling. Byt slavcylinder och hela kopplingen som kommer det funka fint sen smile

http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-5-9 … e0346.html

Det är desutom en orginaldel. så drygt 4000 kr om du byter slavcylinder oxå vilket du bör göra.
Är du dessutom medlem i stcs så får du ju lite rabatt på grejerna smile

4 puckad sinter till en 9-5 ligger på 3500 kr.

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/kop … -puck.html

Nu vet jag inte vad det är för kvalitet men lär väl palla mer än en aero-original? Ska ändå rusa upp motorn till 450nm till hösten och då lär väl denna va bättre? Slavcylinder ska också bytas smile

erikhallkvist
3 september 2012 · 21 Inlägg

Nu byttes det till en 6 puckars men slirar fortfarande, nån som vet om dessa ska ta direkt? hört att vissa varit tvungen att köra in lamellerna för att de slirat i början.

erikhallkvist
4 september 2012 · 21 Inlägg

har fått ner lådan igen nu och ska byta tryckplattan också, MEN MÅSTE SLAV OCH URTAMPNINGSLAGER BYTAS!? Kan dessa få kopplingen att ta högt upp och slira? Har bara hört att den inte kopplar ur alls/blir alldeles slapp alternativt låter illa om dessa är dåliga, och att byta förebyggande bryr jag mig inte om, har tid o plocka ner igen om de skulle behövas om 2000 mil smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang