4004
Sök

Frågor ang varvtal

555 Inlägg
17 mars 2007
Trådstartare
Nu på senaste tiden har man kört diesel bilar eftersom tjänstebilen är en diesel och det fick mig tänka på varför diesel motorer kan ha så låga varvtal till skillnad från bensin motorer...Är det det enda skillnaden till att diesel bilar drar mindre per mil eller är det något annat också?

Sen vad påverkar varvtalen på olika bilar, för de flesta bilar jag har kört runt 120km/h ligger på 3000 varv ungefär +/- 100 kanske.. men på några bilar så har jag varvtalet på 3500 varv.. det är ungefär lika mycket hästar och vrid i bilarna..

Modo-fan från början till slut
330 Inlägg
17 mars 2007
lanred skrev:
Nu på senaste tiden har man kört diesel bilar eftersom tjänstebilen är en diesel och det fick mig tänka på varför diesel motorer kan ha så låga varvtal till skillnad från bensin motorer...Är det det enda skillnaden till att diesel bilar drar mindre per mil eller är det något annat också?

Sen vad påverkar varvtalen på olika bilar, för de flesta bilar jag har kört runt 120km/h ligger på 3000 varv ungefär +/- 100 kanske.. men på några bilar så har jag varvtalet på 3500 varv.. det är ungefär lika mycket hästar och vrid i bilarna..

Varför dieselmororer är så lågvarviga vet jag inte,men svaret på den andra frågan är att det beror på vilken utväxling det är i växellådan och i slutväxeln

Stolt far till Freddy 18/12-08

Gödseldräng
4 529 Inlägg
17 mars 2007
diselarna har ju mer NM än vad en bensinare har så dom behöver ju inte vara lika mycket
det är vad jag hört smile

-utan 940
1 728 Inlägg
17 mars 2007
Dieseln antänds av kompressionen (och med hjälp av glödstift), så jag antar att det är pga den höga kompressionen som de är så lågvarviga. En dieselmotor har även högre verkningsgrad (hur mycket bränsle motorn kan omvandla till röreleseenergi eller vad man ska kalla det), ca. 40% mot bensinmotorers 25%, därav den lägre förbrukningen.

555 Inlägg
17 mars 2007
Trådstartare
Okej, låter som ett vettigt svar. Men på andra frågan, utväxling, vad är "bäst" att ha och går det att ändra så man får lägre varvtal?

21 761 Inlägg
17 mars 2007
Det man kan göra för att ändra utväxlingen är att sätta en annan bakaxel med en annan utväxling.

-utan 940
1 728 Inlägg
17 mars 2007
lanred skrev:
Okej, låter som ett vettigt svar. Men på andra frågan, utväxling, vad är "bäst" att ha och går det att ändra så man får lägre varvtal?

Den utväxlingen bilen har från fabrik är oftast den bästa för normal körning. Byter man t ex. bakaxel som Drönirettab skrev kan man få ner varvtalet. Det är inte säkert att man får ner bränsleförbrukningen genom att öka utväxlingen, motorn måste jobba hårdare när den segdrar i 2000rpm istället för 2500-3000rpm.

Sök