4500
Sök

hur mycket drar en saab 9000 2.3t bensin liter milen ?

778 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
hur mycket drar en saab 9000 2.3t bensin liter milen ?

ta gärna upp hur mycket den drar när den är chipad ochså!

601 Inlägg
14 mars 2007
Runt 0.8 vid normal körning. De går billigt om man använder dem vettigt. Tyvärr kostar reperationerna på deras dåliga vxl-lådor. De har ju även ett par motorproblem som toppackning och kamkedja men a har haft några stycken å de har j aiaf kunnat köra på omkring 0.8

Smålänning
7 887 Inlägg
14 mars 2007
Jag känner en som haft nere sin på 0,75 milen... men använder man gasen lite så drar den väll ca 0,8 - 0,9 l/mil

Chippad kanske någon halvdeciliter mindre till någon deciliter mer beroende på vilken nivå.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

778 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
AcFreaker skrev:
Runt 0.8 vid normal körning. De går billigt om man använder dem vettigt. Tyvärr kostar reperationerna på deras dåliga vxl-lådor. De har ju även ett par motorproblem som toppackning och kamkedja men a har haft några stycken å de har j aiaf kunnat köra på omkring 0.8

så det är ingen bra första bil. Tänkte på att det var så mycket fel ?
Senast redigerat av Sluskk (14 mars 2007)

601 Inlägg
14 mars 2007
Sluskk skrev:
AcFreaker skrev:

Bara kolla så den är välskött å funkar fint i vxl-låda inga missljud å lätt å växal å inget synkringsskrap sen om kamkedjan är dålig kan du höra de om du startar bilen kall å lyssnar vid transmissions-sidan på ventilkåpan. De finns även e nspännare så man kan mäta hur sleten kamkedjan är men de e lite mer detaljer där.
Annars så är de ju säkert en bra och rolig förstabil. Me nsom sagt kolla serviceboken och kolla de saker ja nämnt innan du köper en annars kan de bli trist

C70 byggande djurvårdare
545 Inlägg
14 mars 2007
shit drar ju mindre än min! ska mfan konventera..

Två ord räcker, SAAB knäcker

Smålänning
7 887 Inlägg
14 mars 2007
Sluskk skrev:
AcFreaker skrev:

Det är inte mer fel på dom än på andra bilar från samma årtal.
Växellådorna håller sålänge man inte misshandlar dom svårt, men trimmar man kraftigt så lönar det sig att vara noggrann med att koppla när man växlar...

Dom är vääldigt bekväma och har bra väghållning. http://begbilguiden.bilprovningen.se/

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

601 Inlägg
14 mars 2007
twin_cam skrev:
Sluskk skrev:
AcFreaker skrev:

Växellådorna håller sålänge man inte misshandlar dom svårt, men trimmar man kraftigt så lönar det sig att vara noggrann med att koppla när man växlar...

Dom är vääldigt bekväma och har bra väghållning. http://begbilguiden.bilprovningen.se/

Alla får tycka va dom vill, Ja uttalar mig bara om min erfarenhet ja har av att ha kört en del saab turbosar. sen bestämmer han om han vill ha en lr ej. Ja kan saabarna utan å innan till typ så mkt ja hållt på me dem. Så att ja ger honom tips på saker som de inte har så starka sidor av är väl inget fel?

778 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
AcFreaker skrev:
twin_cam skrev:
Sluskk skrev:

Alla får tycka va dom vill, Ja uttalar mig bara om min erfarenhet ja har av att ha kört en del saab turbosar. sen bestämmer han om han vill ha en lr ej. Ja kan saabarna utan å innan till typ så mkt ja hållt på me dem. Så att ja ger honom tips på saker som de inte har så starka sidor av är väl inget fel?

nu ska vi inte börja bråka grabar wink

blacken
14 mars 2007
Min saab drar ungeför 1,1 till 1,3 per mil men då så har jag c:a 270 kus under läppen. Saab 9000 är ingen dålig bil att ha. "problem" har alla bilar. upp till -93 så hadde dom lite trubbel med härdningen på kamdreven, -94 så kom "kortmotorn" då upphörde de tidigare felen med kamdrivning och läckande toppackningar. Ett "problem" som Saab har är att dom tar ut högt vrid vid låga varv, samtidigt som dom använder en tunn olja i växellådan, det kan (ialla fall teoretiskt) innebära att oljan inte kan klara av trycket på kuggflankerna och lagerbanor vid låg fart och högt effektuttag. Om man ger lådan en rejäl "slick 50" behandling så kommer lådans livsläng att öka avsevärt ( under förutsättning att den är frisk från början). Dessutom så har dom en motorstyrning (Trionic)som är väl lämpad för trim. Och det är en utav dom "skottsäkraste" motorer som har konstruerats. och den har flera världsrekord i uthållighet ( talladega proven).  Du får mycket bil för pengarna.
Senast redigerat av blacken (14 mars 2007)

778 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
okej a men jag hade tänkt mig en cse model

blacken
14 mars 2007
Sluskk skrev:
okej a men jag hade tänkt mig en cse model

självklart CSE det är ju "sportmodellen" . om man bortser ifrån Talladegan och Aeron.
Senast redigerat av blacken (14 mars 2007)

8 910 Inlägg
14 mars 2007
Min drar 0.8 blandad körning. Landsväg 0.79
Steg 3 247/404

Fotograf på Tierp iDag

778 Inlägg
17 mars 2007
Trådstartare
jag är inte nöjd det finns 10-30 st är på garaget med saab 9000 turbo så snäla svara!

Old School Ford
600 Inlägg
17 mars 2007
Drar 0,8l/mil, feg körning
bra första bil! vilken bil som helst har fel, du kan nämna en modell och folk räknar upp felen.

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

778 Inlägg
17 mars 2007
Trådstartare
Catling skrev:
Drar 0,8l/mil, feg körning
bra första bil! vilken bil som helst har fel, du kan nämna en modell och folk räknar upp felen.

nu är jag nöjd big_smile tack!

Sök