3799
Sök

ABS strul Volvo 740 -90

372 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
Hejsan!

Har ett problem med ABSen på volvon.

Precis innan bilen stannar vid inbromsning så går ABSen in och börjar jobba, detta händer varje inbromsning. Och då är det från 5-10km/h och ner.

Någon som har en aning om varför den gör så?

ABS lampan tänds ibland när man startar och kör, men väldigt sällan, och då äre inga problem, eftersom ABSen är ur.

För att göra det lite enklare kanske, bromsar man lite hårdare så märker man att bilen drar åt höger när ABSen går in.

1 353 Inlägg
13 september 2012
Dålig givare eller spräckt ABS krans på vänster fram skulle jag gissa på smile

bilen/ABS'en tror att vänster fram hjul låser sig, och börjar pulsera och släppa bromstrycket på vänster fram hjul, vilket resulterar i att bilen drar åt höger

There's no replacement for displacement

372 Inlägg
13 september 2012
Trådstartare
Jo har tänkt på det jag med. Kransarna är kollade, båda var fina.

Så testa ny givare alltså?

372 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
Problemet löst, givaren va dålig. Den är bytt och nu funkar det bra igen!

hur mycket fick du ge för en ny givare? smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

372 Inlägg
17 september 2012
Trådstartare
405kr med frakt från Skruvat.se, vilket jag tycker är helt okej! Det ända jag kan påpeka är gummipluggen som sitter mellan hjulhus och motorrum. Den va lite för liten, så den tätar inte helt, men den sitter kvar.

Hellre betala det än 1300kr från mekonomen, och då vill jag inte ens veta vad volvo tar smile

Var inte så farligt de smile Verkar vara standard att någon givare börjar krångla efter 22 år tongue

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Sök