3995
Sök

Dubbelmasse svänghjul eller vanligt till 712 platta?

Whatever :)
1 652 Inlägg
21 maj 2010
Trådstartare
Jag kör en 940 LTT -96.
Allt är original förutom att den är Chipad med BSR steg 2.

När jag ligger på ca 1.0bar och ger fullt så rycker de och masar sig. likaså när jag frikopplar så rycker de till.

jag ska köpa in -712 men vet inte vilken lamell. ?

upp till 525 Nm med standard organisk lamell. kommer de fungera till detta?

Sen har jag läst lite om svänghjulet... Jag vet inte om jag har dubbel eller enkel på min men tror de är dubbel.

Men vad är då skillnaden på Dubbel och enkel sväng hjul.
Senast redigerat av XeptiQ (22 maj 2010)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

948 Inlägg
21 maj 2010
använd gärna sökfunktionen finns massor om detta men iallaf orginal lamell med den 712 plattan funkar länge frågan är ju om du ska ha kvar dubbelmasse svänghjulet i dom effektuttagen du hade tänkt dig

1 652 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
TobbeTT skrev:
använd gärna sökfunktionen finns massor om detta men iallaf orginal lamell med den 712 plattan funkar länge frågan är ju om du ska ha kvar dubbelmasse svänghjulet i dom effektuttagen du hade tänkt dig

detta med dubbelmasse svänghjulet? jag vet inte. Har lixom aldrig tänkt på detta med vxl lådan m.m.

Vad är skillnaden på dubbel och vanligt?
Senast redigerat av XeptiQ (22 maj 2010)

1 758 Inlägg
22 maj 2010
Dubbelmassesvänghjul sitter tillsammans med M90-lådan (940 Turbo från och med 1994), så om ingen tidigare ägare bytt ner sig så har du M90 och dubbelmassehjul i din bil.
Ett "enkelmassesvänghjul", är helt enkelt ett svänghjul som är i en solid bit, medan dubbelmassesvänghjulet består av två delar med gummi mellan för att ta upp vibrationer och "mjuka upp" drivlinan.
Trimmar man mer än bara "grundtrim" så bör man av säkerhetsskäl inte köra med dubbelmassehjulet eftersom det kan separera i gummit och gå sönder. Sök på "flywheel explosion" på google eller liknande så hittar du skräckexempel på hur det kan se ut när ett svänghjul sprängs. INTE roligt!

1 652 Inlägg
22 maj 2010
Trådstartare
Hmm okej men de är ju inte riktigt de jag vill ska hända med bilen big_smile
Men om jag nu har DM, kan jag enkelt montara enkelmassesvänghjul på min utan problem?
eller är de något annat jag måste tänka på ?

1 915 Inlägg
23 maj 2010
Vad jag har läst så är det enklast att skaffe ett enkelmasse svänghjul och lamell från en D24TD som haft m90. 228mm och rätt splines och köra med 712 tryckplattan till det.

Alternativt ett enkelmassesvänghjul från M46 som svarvas om.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

1 652 Inlägg
23 maj 2010
Trådstartare
Louksor skrev:
Vad jag har läst så är det enklast att skaffe ett enkelmasse svänghjul och lamell från en D24TD som haft m90. 228mm och rätt splines och köra med 712 tryckplattan till det.

Alternativt ett enkelmassesvänghjul från M46 som svarvas om.

okej. detta enkelmassesvänghjulet från M46, vad är de som får svarvas? diametern eller djupet?

535 Inlägg
18 september 2012
Fått lösning på detta?

Sök