3914
Sök

Renault 5 Problem med att hitta packning

204 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
Hejsan!

Jag och min sambo köpte just en slit och släng bil i Umeå. Den läckte soppa, var ojämn på tomgången, fick gashäng. Väldigt roligt wink

Problem 1
Hur som helst så har vi lokaliserat varför den läker soppa. Det fanns ett hål under baksätet som var just ovanför tankarmaturen. Snubben som hade haft den innan hade gjort massa McGyver lagningar överallt.... På tanken hade han gjort en egen packning med silikon och dyligt, han hade även försökt laga någon läcka där med nån plastic padding eller nåt... Det enda vi kunde se vad som var sönder var packningen.

Nu undrar jag var jag kan hitta den packningen? Den sitter mellan tanken och bränseltanksnivågivaren (?). Ganska stor. Har tyvärr inga bilder att visa.

Problem 2
Hur ska jag fixa den ojämna tomgången? Man kunde visst skruva på förgasaren, men i servicehandboken stod det att det inte var någon långsiktig lösning.

Problem 3
Gashänget, det verkar vara vanligt på de här bilarna... Hur ska man förhindra detta`? Smörja upp förgasaren på något sätt?

Problem 4
Svårtstartad när den är varm. Ja hur tacklas man med detta?

Jag är alldeles nykommen på forumet, även inom bilvärlden. Det här blev första bilen jag skaffade, kanske inte jätterolig bil att börja med! Skulle vara jätte tacksam om jag kunde bli lotsad igenom problemen i den här stora djungeln!

RENAULT C40305-TS Heter bilmodellen, är en 86a !

Tack på förhand!
// Andreas

6 716 Inlägg
30 september 2012
Vilken motor har du? 1.4L?

De/Dem

204 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
Malheus skrev:
Vilken motor har du? 1.4L?

Japp det har jag, motorn hade någon 2a i namnet..

6 716 Inlägg
30 september 2012
1. Packningen KAN finnas på Skruvat.se, Mekonomen, Meka, Autoexperten etc. Annars får du prata med närmsta Renault återförsäljare/verkstad.

2. Kolla över vakuumslangar..känsliga motorer över sånt.

3. Smörj upp wiren likså utvändiga rörliga grejer på förgasaren..Team XR-1 har en äckligt bra rostlösare/smörjmedel annars kör med WD40

4. Surar ner sig.. nya stift, rotor och fördelare kan lösa sådant (Kan även hjälpa dig med problem nummer 2)

De/Dem

204 Inlägg
30 september 2012
Trådstartare
Malheus skrev:
1. Packningen KAN finnas på Skruvat.se, Mekonomen, Meka, Autoexperten etc. Annars får du prata med närmsta Renault återförsäljare/verkstad.

2. Kolla över vakuumslangar..känsliga motorer över sånt.

3. Smörj upp wiren likså utvändiga rörliga grejer på förgasaren..Team XR-1 har en äckligt bra rostlösare/smörjmedel annars kör med WD40

4. Surar ner sig.. nya stift, rotor och fördelare kan lösa sådant (Kan även hjälpa dig med problem nummer 2)

Okej, får lusläsa de sidorna !

Är det dyrt/svårt att byta de delarna på bilen? Hela bilen är värd 2000kr så vet inte hur mycket det är värt att laga för smile

// ANdreas

204 Inlägg
2 oktober 2012
Trådstartare
Nu har jag fixat packningen och allt verkar hålla tätt. Öppnade upp till rotorn och kollade, den var väldigt sliten
Samma med fördelarlocket. Har beställt nya sådana, ska även byta motorolja/växellådsolja och tändstift. Hoppas den går bra efter det :p

Edit: Nu har jag gjort allt som jag nämnt högre upp. Är nästa steg att rengöra förgasaren? Eller finns det mer saker att kolla upp?
Senast redigerat av Pantsfoff (4 oktober 2012)

Sök