Köpa bil! Låna pengar behöver råd!

VilleV
16 mars 2007 · 193 Inlägg

Det handlar inte bara om bil ägande. utan skade fria år. min Mamma som inte ägt en bil på säkert 20-25 år har samma bonus som pappa som ägt många bilar under den tiden. skadefria år har mycket med försäkringspremien att göra. dessutom räknar försäkringsbolagen om dina skadefria år om du t ex har blivit av med körkortet.

Tro mig jag vet. och till er som säger skenförsäkra inte. true true jag håller med er, skenförsäkring är idiotiskt men det måste också finnas ngn rim och reson i det hela.

fråga: rimligt att en Saab 900i årsmodel 1990 kostar 9500kr i trafik för att stå på mig?
21år, bodde när jag skulle täckna försäkring 1½ mil utanför Nyköping på en enslig liten väg med låst garage? Samma bo plats, är det då rimligt att betala 65tkr på helförsäkring på min M3a? Näe trodde inte det heller.

När du med gott samvete kan säga att försäkringsbolagen inte använder ungdommen som en dålig ursäkt för att chockhöja priserna så kom då tillbaka.

Jag är inte dum, men jag har ett intresse, som är bilar, vet inte va ja skulle ta vägen utan mitt intresse. men faktum kvarstår, för att vi ska kunna hålla på med vårat intresse så är vi enligt lag tvungna att betala försäkring. nu säger ja inte att det skulle vara undantag för de som håller på med bilar som hobby. men det borde finnas allternativ.

Med de system vi har idag så kan vi inte göra något åt situationen.
Jag tror att jag pratar för de flesta när jag säger att: om försäkringen vore rimlig; säg att min M3a skulle ligga på 17-18tkr/året ist. så skulle nog dom flesta här ha bilen på sig själva.

Vi kan inte göra speciellt mycket åt situationen eftersom vi inte har möjlighet att ändra prissättningen.

För att det ska bli någon förändring måste försäkringsbolagen visa lite goodwill mot sina kunder. Gör dom det så kommer ja va den första som hoppar på, men tills den dagen kommer så kommer jag att skenförsäkra bilen pga en hobby som är belagd med föräkrings tvång med sura gamla gubbar som styr.

//VilleV//

323fSportT "The Stig"
16 mars 2007 · 390 Inlägg

Ställa bilen på morsan eller farsan kan bli ett jävla helvete för dig om det går fel nånstans.Som andra skriver verkar det inte som du har råd att åka den bilen du skulle ha.
Det bästa är att börja på ruta 1 och ställa bilen på sig själv från första början.Jag åkte Jetta som första bil.kosta 300/månan trafikförsäkring.Det är inte många som kan/har nya bilar när man går i plugget,så är det bara.Man får jobba sig uppåt på bilstegen.

Mwh Patrik

Om man kan gasa fullt....har man trimmat för lite...
jinxs 90mil+ på en tank.
16 mars 2007 · 484 Inlägg

Ställ bilen på morsan eller farsan,jag har ställt nästan alla mina bilar på mormor som inte ens har ngt körkort "inte den jag har nu". Och har aldrig haft ngr problem med bolagen.
-Har haft inbrott,dom har snott bilen,har krockat med den både mitt fel och annans fel.Har även haft feta diskutioner med värderings män om bilarna också.

Men tänk på att om bilen står på morsan och ngn skulle stjäla bilen, Så (Host Host) Så får ju hon pengarna.Som hon kan köpa en ny bil för,Som du kan köra runt henne med(Host Host. Not.!)

Och att det är olagligt eller inte,Det tycker jag är ngt mellan ens själv och gud att reda ut.
-Det är många som säger att det är olagligt, Men innerst inne så tror jag att dom bara är avundsjuka. För att dom inta har kunnat gjort det.

Lite försäkrings fakta på dom bilar jag har haft,Kommer inte ihåg om det är halv eller hel försäkringar men jag kommer ihåg ca: priserna iallafall.

citroen bx 16v -90  Jag:9300:- mormor:3300:-
Kommer iallafall ihåg att jag hade trafik på bx'en i slutet och då betalade mormor(host,host)150:-/mån
Volvo 360glt           Jag:8800:- Mormor:3200:-
Mazda 323 4x4turbo  jag:18ooo:- mormor:6500:- (mazda försäkring skulle ha 28000:- )
audi a8                     Jag:20k+ mormor:11000:-
Bmw m5                   Jag:20k++ mormor:12000:- 
Polare skulle försäkra sin manta och dom skulle ha 31ooo:- (hutlöst) Är det inte bättre att säga att dom inte vill försäkra den istället.Han köpte den för 15000:-

(( Så ställ bilen på morsan eller farsan,och ha råd med lite godsaker till kärran istället. Istället för att göra försäkringsbolagens  plånböcker fetare))
Finns ett litet plus också med att ställa bilen på mormor/morsan/farsan,Det är när man blir stoppad för ngt.Det är ju morsans bil och hon sa inget om att det var (typ:)vinterdäck på när jag ville låna den.
-Du är inte vållande till boten,Du kan välja om hon ska betala den eller om du ska betala den.Men du får ingen prick eller ngt på körkortet.(men god sed är väll att du betalar den,Jag gjorde det med mina) Eller om man blir stoppad med dimljusen på.
-Jag har lånat morsan's bil,och jag måste ha kommit åt ngn knapp. Vet du vad det är för knapp och ser ut som ett frågetecken. FUNKAR till 95% tills dom börjar känna igen dej eller visat var knappen sitter.

Och alla kom inte och säg att det inte funkar, för det gör det.Jag har åkt dit på nästan allt i botväg på en bil, När jag hade prövotid kvar.
-Var ett år som jag betalade 20000:- i bara böter på en bil,IDIOTISK.!! Jag vet. Men det var då när man inte hade ngr utgifter och livet lekte.

Diesel is the blood of satan.
Citroën DS3 "Sound" (2010)
racefan
16 mars 2007 · 1 059 Inlägg

nästan så man hoppas nån med värsting bil här på garaget.org åker dit för skenförsäkring o står där med tungt lån o ingen ersättning så kanske en del får upp ögonen.
Varför tror ni det är dyrt o försäkra en bil på er när ni skenförsäkrar? Kan det va så att yngre orsakar mer olyckor med dyrare bilar så blir ju allt dyrare eller? Skillnad för bolaget o ersätta en golf 2 -88 mot en nyare v70 eller?
Har man inte råd o äga bilen ska man inte köpa den.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
HardcoreHunny Solfilmsmontör på Mellby Solfilm
16 mars 2007 · 605 Inlägg

Om jag inte har helt fel för mig så kan du skriva bilen på en förälder å försäkra den på en förälder å ändå ha den som din bil.
Gör bara så här; Föräldern äger å försäkrar bilen men upplyser försäkringsbolaget om att även du kommer att ratta den. Då höjs  premien en aning men är fortfarande billigare än vad det hade varit för dig själv att ha den, men med den stora fördelen att försäkringen är helt laglig!
Men jag tror att ett av kraven är att ni bor på samma adress, lr iaf är skrivna på sammma adress...

Men visst kan jag tycka att det e tok fel att skenförsäkra sin bil, men jag tycker oxå att det e tok fel med så sjukt höga premier för ungdomar.....
Ngn form av ungdomsförsäkring kanske borde finnas, rimlig premie men med extremt högre självrisk lr markant lägre ersättning om du själv är vållande till olyckan/skadan?
För inbrott, skadegörelse oxå vidare kan ju alla drabbas av ung som gammal.....
Bara en idé så där.....fast visst det e ju förstås säkert som så att försäkringsbolagen vill tjäna lite klirr oxå....surt....sad

mellbysolfilm.se - monterar solfilm till din bil!
FULLGAS Mångsysslare
16 mars 2007 · 303 Inlägg

Har man ej råd att försäkra bilen e de nog ett gott tecken på att man inte ska köpa den ,
som sagt händer de nått så e man 100,000 fattigare dessutom, tror till och med man får en straff avgift i fall dom kommer på en .....då kan man ju sitta där å betala ett lån på 1,500 i månaden på nått man inte äger , samma e de med som som kör med trafik försäkring på en bil som e värd mycket , KÖP INTE BIL OM DU INTE KAN FÖRSÄKRA DEN
//matte

Volvo C70 CAB "CHIFEN FEL MEN ENDÅ RÄTT" (2000)
twin_cam Smålänning
16 mars 2007 · 7 877 Inlägg

OFF TOPIC: Är det många i denna tråden som kör omkring med mammas bil eller?
VilleV: Hur gamla är dom siffrorna? min saab kostar 6000 i halvförsäkring på mig, nära centrala kalmar, bilen på gatan.

Hamilton: en ferarri är billigare i trafikförsäkring än en volvo 240GL tongue

TOPIC: Jag hade satsat på "vanligt lån". Högre ränta, visst, men banken har inte med att göra vad du köper för pengarna. Har du bara stadig inkomst så brukar man kunna låna upp till 200 000.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
16 mars 2007 · 2 258 Inlägg

Har du KOLLAT försäkringen? Jag försäkrade en T4 nu ikväll på Volvia och blev minst sagt snopen när jag insåg att den bara skiljer 500 spänn mellan min V40 Diesel och denna S40 T4, per år i helförsäkring. Fick ge 4 900 ungefär, alltså drygt 400 per månad. Hade nog räknat med typ det dubbla.

Och appropå något tidigare i tråden - VEM helförsäkrar en bil köpt för 15 000 kronor? Det finns väl ingen anledning? Har man köpt en bil så billigt räcker väl trafik? Bilar under 30 000 får inte mer försäkring här i alla fall, då använder jag hellre de pengarna till att själv laga bilen alternativt tar smällen och köper en ny om något händer.

Hoppas du blir nöjd med din T4, den vi hämtar nu ikväll ska säljas då vi handlar lite, och det har varit rätt ordentligt drag efter den sedan vi berättat att den var på ingång. Vår är en -99 med 12500 mil på mätaren. Ska bli spännande att se den ikväll och se om den motsvarar förväntningarna... smile
Fast risken finns väl att den är så trevlig att vi måste behålla den ett tag... wink

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
camaro67 Meister
16 mars 2007 · 6 763 Inlägg

Köp en ball bil och entusiastförsäkra. 1800 per år har jag för mig. Köper du sen en gammal bil så slipper du ju skatten. Då gör det inte så mycket att man åker vässad bibgblock med förbrukning på 2,5liter milen.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
discokapten Kapten på disco!
16 mars 2007 · 1 729 Inlägg

Måste faktiskt instämma i att det är fruktansvärt fel att skenförsäkra, har haft egen bil sen jag tog körkort, har stått för försäkringen själv, den dyraste försäkrningen jag har har haft var för min audi 80, den betalade jag 250:- i månaden för. Volvon betalar jag 140:- i månaden, saaben 200:-.

För mig känns det bra mycket bättre att ha jobbat ihop mina bilar än att banken äger dom.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
Vivendi Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
16 mars 2007 · 2 258 Inlägg

camaro67 skrev:
Köp en ball bil och entusiastförsäkra. 1800 per år har jag för mig. Köper du sen en gammal bil så slipper du ju skatten. Då gör det inte så mycket att man åker vässad bibgblock med förbrukning på 2,5liter milen.

1800?! Det var DYRT! Vi ger 650 för vår helförsäkring per år på Fairlanen. Genom Svenska Veteranbilsklubben. Tror Bilsport och MC specialförsäkringar tar runt 800:-. Skrev en försäkringsöversikt till senaste numret av FordMagasinet - du kanske ska gå med i Fordklubben och ta del av artiklarna... wink

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!
Kettunen
16 mars 2007 ·

549kr i mådnaden med firebird

Nordajn
17 mars 2007 · 10 Inlägg

Det är ju lite roligt och knappa in sina uppgifter om ålder, personnummer osv hos ett som kallar sig "lågprisförsäkringsbolag" och får reda på att det skulle kosta mig 35000:- helåret för en helförsäkring!!!!!!!! Om man jämför med vad mamma skulle betala så landar det på 7500:- helåret!!

Nu till er som säger att kan du inte betala försäkringen så har du inte råd med bil, jag ger mig fan på att ni inte betalar 35000:- helåret, inte ens i närheten! Nu kanske ni förstår varför jag INTE vill sätta bilen på mig.

Alecci
17 mars 2007 · 2 014 Inlägg

OT:

I frågan angående skenförsäkring så har man en lite smått delad ståndpunkt. Om en yngre person har ett starkt behov av att äga och bruka en bil, och därför köper/äger en billigare bil som motsvarar de grundkrav man kan tänkas ha,  men inte har råd med försäkring och därför skenförsäkrar den, så är det väl "godtagbart" i mina ögon.

När däremot folk skenförsäkrar - företrädesvis dyra - bilar som de köper/äger helt eller delvis för nöjes skull så är det däremot enligt min åsikt fel.

Alla som har ett behov av bil för att de ska klara av sin praktiska livssituation borde ha rätt att äga och framföra en sådan bil utan att bli ruinerad på kuppen. Men det gäller i så fall billigare bilar som är trafiksäkra men inte så mycket mer.

Så snart bilägandet utgör ett nöje ska man däremot stå sitt kast och acceptera den livssituation man befinner sig i, och inte skaffa bilar som man har råd att köpa men inte äga.

Om exempelvis Kalle, 19 år gammal och nyutexaminerad från gymnasiet behöver en funktionsduglig men billig bil för att öka sina chanser att få ett jobb, och enda sättet att åstadkomma detta är att skenförsäkra en bil, så tycker inte man kan säga så mycket.

Men om å andra sidan Johan, 21 år gammal med fast arbete och som redan har en fungerande bruksbil vill köpa en BMW M3 för nöjes skull, och enda sättet ha råd med att äga den är att skenförsäkra, så bör Johan istället se över om han kan prioritera om andra kostnader i sitt liv för att frigöra pengar eller strunta i att köpa en BMW M3, kanske även fundera på att byta hobby/intresse.

Att äga en dyr bil (vare sig den är dyr i inköp eller i ägande) för nöjes skull är ett privilegium, inte en rättighet. Därför ska man också "spela med rena kort" och inte utnyttja eventuella kryphål som finns i systemen och som också andra kan bli lidande av.

Kan tillägga att jag själv alltid pyntat min försäkring, även när man varit arbetslös. Man får helt enkelt prioritera.

Finns väl redan en del liknande trådar, men moderator kanske skulle fundera på att splitta denna tråd så att trådskaparen får en högre andel relevanta svar på sin fråga.

BTT!

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex
WolvZor Svetsare
17 mars 2007 · 5 Inlägg

Alternativet är ju att du inte köper en T4.. Finns ju billigare versioner... Vill du kunna gasa får du ju pröjsa...

endorfinslaven
21 mars 2007 · 671 Inlägg

Låna pengar !

Jag tycker detta är en livsåskådningsfråga..

Vad är viktigast för dig !
Ha en häftig bil att visa upp idag...
Med en skuld som gör att du måste vara försiktig med hur du hanterar bilen..
Känner många som har lån på fina bilar men inte har råd att använda dem...

Jag har hellre en bil som är kontant betald i en prisgrupp som gör den lätt att sälja och samtidigt ett märke som det är lätt att få tag i reservdelar till...

När jag var yngre hade jag en BMW ALPINA på lån...
Idag en Svenssonbil som är mer påkostad än ALPINANS totalvärde ggr 3
Allt är kontantbetalt och vid krasch kan jag snabbt ersätta alla specialdelar..
Dagens bil är driftsäkrare snabbare och mycket fulare än ALPINAN men jag har 50ggr roligare med min nuvarande bil...

Tokspara i 6-12 månader och köp bilen men inte för alla pengarna ha kvar en del pengar till reparationer eller ombygnationer...

Tänk på att inte ta vatten överhuvudet

ha de

eplamojje Billackerare/Billjudmontör
21 mars 2007 · 1 171 Inlägg

vill du ha en bil och har jobb så ta lån och köp drömbilen...
livet är för kort för att spara...köp en bil du vet inte kommer tappa för mkt i värde, ha den en sommar och betala tillbaka...har du tur har du bara behövt betala räntan i ett år..och haft Jävligt kul!
jag köpte en opel speedster förra året för 175000kr..mkt bankapengar, hade den i 5 månader (sommar perioden) sålde den för 174000kr..så med facit i hand, förlust 1000kr,ränta 4000kr vilket blir  5000kr...och att äga en speedster för 1000kr månaden är väldigt billigt.. och som min mor brukar säga : "tanken är inte att ha, utan att haft"

Ford Mondeo "Familjebilen" (2010)
Volkswagen Fox TDI "Foxy Star" (2007)
endorfinslaven
22 mars 2007 · 671 Inlägg

eplamojje skrev:
vill du ha en bil och har jobb så ta lån och köp drömbilen...
livet är för kort för att spara...köp en bil du vet inte kommer tappa för mkt i värde, ha den en sommar och betala tillbaka...har du tur har du bara behövt betala räntan i ett år..och haft Jävligt kul!

Du kan ha kul på många sätt !
En fråga har du åkt med spikdäck i 100-160 på smal nyplogad skogsväg eller åkt med snitthastighet på runt 170 efter kurvig landsväg...
Åkt ifrån 4wd bilar med RWD på isen,, eller förnedrat grupp H 2WD bilar för den delen..
Ja vad är drömbilen en Svenssonbil eller en Sleeper med uppgift o förnedra killar som tagit lån på värstingbilen.... Ok att min bil kostat mer än XXX i ombyggnationer som jag aldrig får tillbaks men det vet inte killen i "DRÖMBILEN" han blir bara förnedrad..
he he
Allt är en fråga om val i livet .. 
Hade jag råd skulle jag åka på ställ i en WRCbil till vardags men det får bli det jag har..

Om du nu väljer att ta ett lån på drömbilen köp den absolut inte av en snorunge som haft lån på bilen .. Med största sannolikhet har denna yngling inte haft råd att hålla bilen i toppskick utan han har bara vaxat bilen mer räckte inte pengarna till. Har tittat på för många sådana bilar och lärt mig att det bör vara en äldre lite mer välbeställd person som ska stå som enda ägare på bilen... Men tänk på att när du säljer bilen så betraktas du som den där putsynglingen vilket inte gör det lättare att sälja bilen..

Lycka till i vad du än gör var försiktig med dina pengar !
e.....

camaro67 Meister
22 mars 2007 · 6 763 Inlägg

vulture skrev:

camaro67 skrev:
Köp en ball bil och entusiastförsäkra. 1800 per år har jag för mig. Köper du sen en gammal bil så slipper du ju skatten. Då gör det inte så mycket att man åker vässad bibgblock med förbrukning på 2,5liter milen.

1800?! Det var DYRT! Vi ger 650 för vår helförsäkring per år på Fairlanen. Genom Svenska Veteranbilsklubben. Tror Bilsport och MC specialförsäkringar tar runt 800:-. Skrev en försäkringsöversikt till senaste numret av FordMagasinet - du kanske ska gå med i Fordklubben och ta del av artiklarna... wink

// Ellen smile

Ojj.. så billigt? de va värst.. Då har grabben inte så mycke att fundera på!

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang