Cometic stålpackning till nissan s14a

Airaksinen
27 augusti 2012 · 486 Inlägg

Nu är de så jag håller på att byta topplockspackning på nissan s14a, och jag fick hem min nya Cometic packning idag. Den är 0.51" ungefär 1.275mm och jag undrar hur många NM ska jag åt toppen med? fick aldrig med någon anvisning i själva paketet som man borde få? jag ska köra med nya orginalbult då dom var bäst för min ekonomi. Om någon har koll på detta så är jag tacksam för svar!

/Robin

Thorseeeen
27 augusti 2012 · 278 Inlägg

Airaksinen skrev:
Nu är de så jag håller på att byta topplockspackning på nissan s14a, och jag fick hem min nya Cometic packning idag. Den är 0.51" ungefär 1.275mm och jag undrar hur många NM ska jag åt toppen med? fick aldrig med någon anvisning i själva paketet som man borde få? jag ska köra med nya orginalbult då dom var bäst för min ekonomi. Om någon har koll på detta så är jag tacksam för svar!

/Robin

Det är väll original moment om du kör med original bultar? smile

Airaksinen
27 augusti 2012 · 486 Inlägg

Thorseeeen skrev:

Airaksinen skrev:
Nu är de så jag håller på att byta topplockspackning på nissan s14a, och jag fick hem min nya Cometic packning idag. Den är 0.51" ungefär 1.275mm och jag undrar hur många NM ska jag åt toppen med? fick aldrig med någon anvisning i själva paketet som man borde få? jag ska köra med nya orginalbult då dom var bäst för min ekonomi. Om någon har koll på detta så är jag tacksam för svar!

/Robin

Det är väll original moment om du kör med original bultar? smile

Ja justja, du har ingen aning vad orginal momenten är? smile

Artin_M
27 augusti 2012 · 16 Inlägg

Tja jag tror inte du kan dra tillräckligt för att fåt och täta med original bultar

Nissan 200sx s14a "green arrow" (1998)
Airaksinen
27 augusti 2012 · 486 Inlägg

bigworm6 skrev:
Tja jag tror inte du kan dra tillräckligt för att fåt och täta med original bultar

Tjena, vad jag har läst så ska de bli tätare med oginalbult än med ARP bult om man följer anvisningarna som ARP säger. Men vad vet jag.. Det är första gången som byter en topplockpackningen så därför jag undrar smile

Artin_M
27 augusti 2012 · 16 Inlägg

Airaksinen skrev:

bigworm6 skrev:
Tja jag tror inte du kan dra tillräckligt för att fåt och täta med original bultar

Tjena, vad jag har läst så ska de bli tätare med oginalbult än med ARP bult om man följer anvisningarna som ARP säger. Men vad vet jag.. Det är första gången som byter en topplockpackningen så därför jag undrar smile

Jag kan låva dig att du drar av original bultarna om du drar dom 130nm som man ska dra arp
Men prova dra dom till 125-130nm på original bultarna smile
Vad vet jag jag har byggt 20 sr20det motorer bara och om du ska få tät med stål packningen ska du blanda blocket och toppen smile

Nissan 200sx s14a "green arrow" (1998)
Airaksinen
27 augusti 2012 · 486 Inlägg

bigworm6 skrev:

Airaksinen skrev:

bigworm6 skrev:
Tja jag tror inte du kan dra tillräckligt för att fåt och täta med original bultar

Tjena, vad jag har läst så ska de bli tätare med oginalbult än med ARP bult om man följer anvisningarna som ARP säger. Men vad vet jag.. Det är första gången som byter en topplockpackningen så därför jag undrar smile

Jag kan låva dig att du drar av original bultarna om du drar dom 130nm som man ska dra arp
Men prova dra dom till 125-130nm på original bultarna smile
Vad vet jag jag har byggt 20 sr20det motorer bara och om du ska få tät med stål packningen ska du blanda blocket och toppen smile

Okej så du tycker att jag ska satsa på ARP bult ändå asså?

Artin_M
28 augusti 2012 · 16 Inlägg

Airaksinen skrev:

bigworm6 skrev:

Airaksinen skrev:

Tjena, vad jag har läst så ska de bli tätare med oginalbult än med ARP bult om man följer anvisningarna som ARP säger. Men vad vet jag.. Det är första gången som byter en topplockpackningen så därför jag undrar smile

Jag kan låva dig att du drar av original bultarna om du drar dom 130nm som man ska dra arp
Men prova dra dom till 125-130nm på original bultarna smile
Vad vet jag jag har byggt 20 sr20det motorer bara och om du ska få tät med stål packningen ska du blanda blocket och toppen smile

Okej så du tycker att jag ska satsa på ARP bult ändå asså?

Jag tycker det inte värt och riva motorn igen för 2000 kr smile roligare och köra bilen!

Nissan 200sx s14a "green arrow" (1998)
Janneutanb
28 augusti 2012 · 7 271 Inlägg

Airaksinen skrev:

bigworm6 skrev:

Airaksinen skrev:

Tjena, vad jag har läst så ska de bli tätare med oginalbult än med ARP bult om man följer anvisningarna som ARP säger. Men vad vet jag.. Det är första gången som byter en topplockpackningen så därför jag undrar smile

Jag kan låva dig att du drar av original bultarna om du drar dom 130nm som man ska dra arp
Men prova dra dom till 125-130nm på original bultarna smile
Vad vet jag jag har byggt 20 sr20det motorer bara och om du ska få tät med stål packningen ska du blanda blocket och toppen smile

Okej så du tycker att jag ska satsa på ARP bult ändå asså?

Ja det är nog en bra idé. Har du kollat att blocket och toppen är plan?
Stålpackningar är mycket känsligare mot ojämnheter.

Airaksinen
28 augusti 2012 · 486 Inlägg

bigworm6 skrev:

Airaksinen skrev:

bigworm6 skrev:

Jag kan låva dig att du drar av original bultarna om du drar dom 130nm som man ska dra arp
Men prova dra dom till 125-130nm på original bultarna smile
Vad vet jag jag har byggt 20 sr20det motorer bara och om du ska få tät med stål packningen ska du blanda blocket och toppen smile

Okej så du tycker att jag ska satsa på ARP bult ändå asså?

Jag tycker det inte värt och riva motorn igen för 2000 kr smile roligare och köra bilen!

Okej, nej det håller jag med om! smile

Airaksinen
28 augusti 2012 · 486 Inlägg

Brains skrev:

Airaksinen skrev:

bigworm6 skrev:

Jag kan låva dig att du drar av original bultarna om du drar dom 130nm som man ska dra arp
Men prova dra dom till 125-130nm på original bultarna smile
Vad vet jag jag har byggt 20 sr20det motorer bara och om du ska få tät med stål packningen ska du blanda blocket och toppen smile

Okej så du tycker att jag ska satsa på ARP bult ändå asså?

Ja det är nog en bra idé. Har du kollat att blocket och toppen är plan?
Stålpackningar är mycket känsligare mot ojämnheter.

Toppen planades förra veckan, blocket ska kollas i helgen då jag inte haft tid.. men det ska nog inte vara nå problem smile PS
ARP bultar beställdes idag.

Artin_M
28 augusti 2012 · 16 Inlägg

Airaksinen skrev:

Brains skrev:

Airaksinen skrev:

Okej så du tycker att jag ska satsa på ARP bult ändå asså?

Ja det är nog en bra idé. Har du kollat att blocket och toppen är plan?
Stålpackningar är mycket känsligare mot ojämnheter.

Toppen planades förra veckan, blocket ska kollas i helgen då jag inte haft tid.. men det ska nog inte vara nå problem smile PS
ARP bultar beställdes idag.

mm bra sen drar du dom 130nm sen är det klart

Nissan 200sx s14a "green arrow" (1998)
Airaksinen
28 augusti 2012 · 486 Inlägg

bigworm6 skrev:

Airaksinen skrev:

Brains skrev:

Ja det är nog en bra idé. Har du kollat att blocket och toppen är plan?
Stålpackningar är mycket känsligare mot ojämnheter.

Toppen planades förra veckan, blocket ska kollas i helgen då jag inte haft tid.. men det ska nog inte vara nå problem smile PS
ARP bultar beställdes idag.

mm bra sen drar du dom 130nm sen är det klart

Okej, kanon tack för hjälpen!

J_W
24 oktober 2012 · 74 Inlägg

Det går inte att plana med på vanligt sätt, för ytan MÅSTE vara mycket finare, ungeför som att du putsat med fint våtslippapper på nån metallbit....

Det blir läck med dom där "Cosmetic" packningarna annars.

Du ska köra med originalgrejer så länge du kan.

Jag kör 700hk, 2.7 bar med orginalbultar och Nissans egen Packning och det funkar kanon. Men det är ju
en Ca18det också. :-)

Nissan 200sx "S13 Outlaw" (1991)
Thorseeeen
24 oktober 2012 · 278 Inlägg

J_W skrev:
Det går inte att plana med på vanligt sätt, för ytan MÅSTE vara mycket finare, ungeför som att du putsat med fint våtslippapper på nån metallbit....

Det blir läck med dom där "Cosmetic" packningarna annars.

Du ska köra med originalgrejer så länge du kan.

Jag kör 700hk, 2.7 bar med orginalbultar och Nissans egen Packning och det funkar kanon. Men det är ju
en Ca18det också. :-)

Lite gammal tråd dock haha wink Men föresten... Brukar inte original påckningen på ca18 va dålig? :o

J_W
24 oktober 2012 · 74 Inlägg

Thorseeeen skrev:

J_W skrev:
Det går inte att plana med på vanligt sätt, för ytan MÅSTE vara mycket finare, ungeför som att du putsat med fint våtslippapper på nån metallbit....

Det blir läck med dom där "Cosmetic" packningarna annars.

Du ska köra med originalgrejer så länge du kan.

Jag kör 700hk, 2.7 bar med orginalbultar och Nissans egen Packning och det funkar kanon. Men det är ju
en Ca18det också. :-)

Lite gammal tråd dock haha wink Men föresten... Brukar inte original påckningen på ca18 va dålig? :o

Jo he he!

Ca packningen är av världsklass.

Jag har aldrig lyckats paja någon....

Nissan 200sx "S13 Outlaw" (1991)
Revotech Pedal To The Metal
25 oktober 2012 · 750 Inlägg

bigworm6 skrev:

Airaksinen skrev:

Brains skrev:

Ja det är nog en bra idé. Har du kollat att blocket och toppen är plan?
Stålpackningar är mycket känsligare mot ojämnheter.

Toppen planades förra veckan, blocket ska kollas i helgen då jag inte haft tid.. men det ska nog inte vara nå problem smile PS
ARP bultar beställdes idag.

mm bra sen drar du dom 130nm sen är det klart

Det är väl bransch standard att plana både topp och block? Eller är det nåt som folk snålar in på rent generellt?
Konstigt..

Ang dra 130nm så är det klart. Är det inte i olika steg även hos nissan? De RB26or man byggt så är det ju så.

Martin Karlsson -Plötsligt händer det
Saab 9-3 Viggen "Saftey car" (2002)
Audi A3 "ChriMa-Motorsport" (2002)
Saab 9000 "Street Ethanol Edition" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang