4089
Sök

Luktar bränt ibland, Plötsligt tänd abs volvo 740 16v -89

600 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
Kröp iväg till en kompis idag utan att märka något problem med bilen. Vi åkte en stund senare han påpekade att en lampa lös absen såklart.. Första gången jag ser den lyser under färd väl hemma klev vi ur och efter en halv timme gick jag ut för att se om den lös igen men som vanligt tändes alla kontroll lampor vid tändning och allt slocknade efter på. men innan har den kunnat lukta bränt ibland. Trott det varit kopplingen men varit så försiktig jag kan och kört som jag alltid gjort med andra bilar utan att det luktat. Vad kan det vara tro ? Vi kollade på remmarna kring kamrem o.s.v varav en sitter rätt slappt
Senast redigerat av ErsdaHL (4 november 2012)

Avstängd
1 418 Inlägg
4 november 2012
ErsdaHL skrev:
Kröp iväg till en kompis idag utan att märka något problem med bilen. Vi åkte en stund senare han påpekade att en lampa lös absen såklart.. Första gången jag ser den lyser under färd väl hemma klev vi ur och efter en halv timme gick jag ut för att se om den lös igen men som vanligt tändes alla kontroll lampor vid tändning och allt slocknade efter på. men innan har den kunnat lukta bränt ibland. Trott det varit kopplingen men varit så försiktig jag kan och kört som jag alltid gjort med andra bilar utan att det luktat. Vad kan det vara tro ? Vi kollade på remmarna kring kamrem o.s.v varav en sitter rätt slappt

byt remmen och spänn upp den till rätt mått. kolla även säkringen till abs den sitter på boxen som sitter vid rattstången underplasten:)

600 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
både kamrem och balancerem är bytt i april. Ska kolla särkingen imorgon!

Avstängd
1 418 Inlägg
4 november 2012
ErsdaHL skrev:

bara för att dom är bytta så är det ju ingen garanti för att dom är rätt spända...

600 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
Johan85 skrev:
ErsdaHL skrev:

bara för att dom är bytta så är det ju ingen garanti för att dom är rätt spända...

jag försökte kolla hur spänd kamremen var men kommer fan inte under kåpan. Hittade en bult vänster sida lite längre ner under kåpan och en skruv på ovansidan men jag kom bara åt att känna lite ovanpå men det kändes spänt så in i helvete. Har en film där jag fångade ett missljud jag får också. http://www.youtube.com/watch?feature=pl … IyRA#t=15s
ABS lampan lös inte idag heller btw harinte haft tid att kolla säkringen jag filmade den här filmen och sen vart det iväg på annat.

600 Inlägg
4 november 2012
Trådstartare
det är svårt att lokalisera vart ifrån ljudet kommer .. Iallafall för mig men någon av remmarna skulle jag tippa på men man vågar ju inte sticka ner huve å lyssna där ikring!

Sök