Mazda 6 mps kamkedja problem!!! Behöver lite åsikter och ifall ni har varit med om liknande.

Jimmiboy
5 november 2012 · 2 Inlägg

Hejsan! Jag har en Mazda 6 Mps som har gått ca 12500mil. Och nu det senaste så har det börjat rassla i motorn ( enbart på låga varv, när man trycker lite på gasen så slutar det.Aldrig varit några problem med drivningen av bilen, bara detta missljud.) Men jag lämnade iaf in den till en lokal Mazda verkstad och dom ska göra en felsökning under dagen ( måndagen den 5/11-12 ) men dom sa att dom hade tittat lite på den förra veckan och TRODDE att det va kamkedjan som behöver bytas.. De sa även att den hade töjt sig 17mm. Allt detta låter väldigt konstigt i mina öron, har aldrig hört om något liknande innan. Och om den är töjd 17mm så borde den väll inte ens sitta kvar?

Skulle verkligen höra era åsikter, om ni har varit med om att man behöver byta en kamkedja efter 12500mil? Om det kan ha med fabrikationsfel att göra? eller om ni har några egna teorier om vad som kan skapa det rasslande ljudet i motorn.

Tack i förhand!
Kommer tillbaka med mer information när dom hör av sig ifrån Mazda.

Lalla78 Drifttekniker VA
5 november 2012 · 580 Inlägg

Måste vell nästan vara ett fabrikations fel. En kamkedja ska man inte behöva byta så tidigt som 12500mil. Som tidigast kanske man får byta dom vid 25000mil om ens då? Tycker det låter som verkstaden bara gissar sig till vad det är.

Senast redigerat av Lalla78 (5 november 2012)

Lexus Is250 (2009)
Honda Prelude "bb6" (1998)
Honda S2000 "AP1" (2000)
Rquired Allmänt envis
5 november 2012 · 12 512 Inlägg

Att kedjan töjs är inget konstigt, det har du en spännare som kompenserar men bara till en viss gräns, sedan behöver kedjan bytas. Och visst låter det mycket konstigt att det behövs redan efter 12.000mil men inte unikt, VAG hade t.ex problem med sin VR6-motor och rekommenderar ett byte med relativt korta intervaller. Även på SAAB har ett flertal behövt byta kedja innan 20.000mil i kombination med deras oilsludge-problem och slarv med service.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
sik
5 november 2012 · 1 072 Inlägg

Som Rquired beskrev, många gånger gör slarv med motorservice vidare problem som ex slak kamkedja. Olika fenomen beroende på bil.
Ex Audi 2.5TDI så går kammarna ner sig pga dålig och oregelbunden oljeservice. Vissa går oändligt medans andra har fått göra kam, vippor, tryckar byte långt innan 20k mil

Jimmiboy
5 november 2012 · 2 Inlägg

Det har inte varit något slarv med service på denna bilen, servad var 1000e mil på en Mazda verkstad. Men dom ska höra av sig nu under dagen när felsökningen är klar och säga vad som är fel.

Tack för alla svaren!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang