4752
Sök

Hyundai Sonata 92 - ingen gnista; hur testa tändspolen

3 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
Hejsan alla,
Jag har en hyundai Sonata 2.0 16v av 92. årsmodel. För några dagar sedan började den vägra starta. I några dagar startade den ibland och ibland inte, så jag fick bogsera den hem vid ett par tillfällen.
Var på en verkstad men fick inte någon lösning, jag skulle försöka köra bilen och se vad som händer. Men, sen dess har jag inte fått motorn igång. Därför har jag börjat söka efter problemet. Jag har kollat så att den får bränsle, bytt luftfilter och tändstift. När det inte hjälpte, kollade jag gnistan på tändstiften - och det finns ju ingen gnista. Förfarandet om att testa  hittade jag på en USA-forum. Jag vill kolla tändspolen för att utesluta kablarna men vet inte hur eller om man på något sätt kan mäta resistansen på tändspolen. Någon som kan hjälpa mig med hur man gör?

Jag har också fått förslag att kolla immobillizern, om den möjligen hindrar motorn att starta, men jag vet inte riktigt hur kan man kolla sånt, det finns ingen kontrolllampa till den, om den alls finns på en så gammal bil.
Måste nämna att motorn snurrar med startmotorn igång men det händer inget mer eftersom det inte blir någon gnista.
Taksam för all hjälp.hmm

Forummoderator
18 442 Inlägg
8 november 2012
Om du sprutar duktigt med startgas i insuget och den startar och går klockrent några sekunder då så är felet bränsletrelaterat. Startspärr är inte originalmonterat men är det en importbil kan den givetvis strula...

Förvisso skriver du "ingen gnista" men värt ett försök.

3 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
jag ska nog testa det ändå, fast jag har kollat bränslet och returen, vet inte hr det ska gå om det inte ät någon gnista

3 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
Jag har mätt spänningen på kontakten till tändspolen och det är 11,3 V, men kunde inte kolla något mer.
Det här med startgas får jag göra imorgon när jag köpt en flaska.
Och så för jag lifta bilen och leta upp tändläges givaren på svänghjulen:rolleyes:
Senast redigerat av ive6012 (8 november 2012)

Sök