4783
Sök

Bränsletryck sjunker konstigt

665 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
Har köpt bränsletryck mätare idag och upptäckt något konstigt, När jag slår på tändningen bränsle tryck går upp till 4 bar sen direkt efter tryck sjunker, sakta sakta.
Ska det vara så eller det är något som är fel.

http://www.youtube.com/watch?v=5DOwHCHL … e=youtu.be

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

311 Inlägg
10 november 2012
Någon får gärna rätta mig men är det inte så att när man vrider på tändningen så går ju pumpen en liten stund och bygger upp bränsletryck för att det ska komma fram bränsle till motorn innan man vrider till startläget. Att det sedan sjunker kanske indikerar på något litet läckage eller så ska det kanske bete sig så då den inte kan hålla trycket hela tiden?
Du kan ju testa koppla in den på en annan bil (gärna likadan) och kolla om samma fenomen finns där.

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

665 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
Jag tänkte exakt som du, men samtidigt tänkte jag posta här och se om vad ska andra säga om det.
Läckage ska det inte finnas, Walbro pump ny finns i tanken och bränsle givare sitter på Malpassi Btr.

http://forumbilder.se/images/bb102012712199906.jpg

Får vi se vad andra säger ...
Senast redigerat av sexy_d (10 november 2012)

8 287 Inlägg
10 november 2012
Blöder det inte tillbaks genom pumpen då? Blir det sådär om du vrider på tändningen till läge 2 och bara väntar? För då går ju pumpen i regel bara någon sekund. Men efter det så kan ju trycket läka ut igen via pumpen.

665 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Blöder det inte tillbaks genom pumpen då? Blir det sådär om du vrider på tändningen till läge 2 och bara väntar? För då går ju pumpen i regel bara någon sekund. Men efter det så kan ju trycket läka ut igen via pumpen.

Vet inte om det läcker vid/genom pumpen hmm
Till läge 2 och väntar några sec , det finns video längst uppe.
Senast redigerat av sexy_d (10 november 2012)

8 287 Inlägg
10 november 2012
Läckaget jag pratar om är alltså inuti pumpen. För när pumpen stannar så orkar inte pumpdelen hålla emot trycket. Vill man att trycket ska hålla sig på en viss nivå efter att pumpen stannar så lär man ha en backventil på ledningen efter pumpen.

665 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
Pumpen är fan ny, köpte på mekonomen :S  Men samtidigt vet jag inte om det finns backventil eftersom det är inkopplad Malpassi btr. Vet inte om man ska koppla separat backventil vid sidan om, på tryck sidan kanske ??
Eller Eller Eller :S

8 287 Inlägg
10 november 2012
Att pumpen är ny har inget med saken att göra. Trycket kan ändå gå tillbaks. Vill man bygga bort det så är det en backventil på ledningen till motorn som gäller.

665 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
Rent teoretisk är det bästa lösningen... sen tänkte jag för att original btr är urkopplad så är den oxå backventil så trycket försvinner igenom Malpassi Btr med andra ord.

8 287 Inlägg
10 november 2012
Backventilen lär sitta på ledningen före btr. Och regulatorn och en backventil är 2 olika saker som jobbar på 2 olika sätt.

665 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
Tydligen så kanske walbro pump hade kanske inte backventil inbyggt. Måste kolla kvitto imon och kolla upp det på måndag.

8 287 Inlägg
10 november 2012
Sällan pumparna har inbyggd backventil. Tanken med det är just för att trycket ska kunna blöda ut när pumpen stannar. På dem bilar där det sitter backventil så är den separat från pumpen. Men det brukar röra sig om äldre bilar med mekaniska insprutningssystem.

665 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
Tips på vart den ska sitta på Bmw e36

2 024 Inlägg
10 november 2012
Det är ju helt normalt att trycket släpper genom pumpen. När bilen väl är igång så går ju pumpen och då hålls trycket konstant. Att det släpper när man stänger av gör ju även att systemet slipper stå under högt tryck för jämnan.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

665 Inlägg
10 november 2012
Trådstartare
Expoze skrev:
Det är ju helt normalt att trycket släpper genom pumpen. När bilen väl är igång så går ju pumpen och då hålls trycket konstant. Att det släpper när man stänger av gör ju även att systemet slipper stå under högt tryck för jämnan.

Tackar Tackar..  smile

Sök