3705
Sök

Problem med HC-halt! värre med etanol! Bmw 525i -93

1 364 Inlägg
8 november 2012
Trådstartare
Besiktade min bmw 525i e34 från 93 härom dagen och fick anmärkning på HC halten som låg på 160,

Idag så Tankade jag i 10 liter etanol när jag hade 55liter bensin i tanken, körde bilen ordenigt varm innnan och åkte in till bilprovningen!

Då låg HC helt plötsligt på 385!

Så min fråga är vad som är kasst?

Bilen är nyservad med olja,stift och filter!

Tacksam för svar!

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
8 november 2012
hc är oförbränd bensin. kolla så att bilen inte misständer. stift, spolar, anslutningar. tändspolarna brukar bli dåliga på dom

du kan även kolla om du har felkoder
Senast redigerat av Alex-s (8 november 2012)

583 Inlägg
8 november 2012
Ett annat tips är att skriva alla värden så att det finns någon chans att ge en preliminär diagnos.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

1 364 Inlägg
9 november 2012
Trådstartare
Stiften är nya, kan va ngn tändsspole men tycker den går jämt, hur hör jag lättast om den misständer?

Återkommer med alla avgasvärderna!

583 Inlägg
12 november 2012
HC står för H & C, Kolväte, bensin :p

Hög andel oförbränt bränsle i avgaserna. Det i sin tur kan bero på antingen för fet blandning (dåliga givare/vacuumläck osv) eller hög oljeförbrukning (kolvringar, ventiltätningar etc). Det kan också bero på risig motorolja. Risig katalysator. En cylinder som inte tänder, osv osv..

Finns många gissningar utan att veta samtliga avgas värden.

Mvh
Anders

1 364 Inlägg
12 november 2012
Trådstartare
Kollade på bes pappret nu,
Lite konstigt för CO och Co 2500 står värdet på 0
Lamdan på 1,0 och hc på 160 som jag nämnt tidigare!

583 Inlägg
12 november 2012
Ifall du inte har några problem med motortemperatur / hög bränsleförbrukning / bilen går bra / ny till relativt ny olja skulle jag tippa på att katalysatorn är slut.

Det är en gissning.

Katalysatorer är relativt billiga sålänge man inte kräver en bmw orginal.
Eftermarknads ädelmetall katalysatorer är ganska billiga relativt mot vad man får.

Mvh
Anders

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
13 november 2012
ajonasson skrev:
Ifall du inte har några problem med motortemperatur / hög bränsleförbrukning / bilen går bra / ny till relativt ny olja skulle jag tippa på att katalysatorn är slut.

Det är en gissning.

Eftermarknads ädelmetall katalysatorer är ganska billiga relativt mot vad man får.

Mvh
Anders

vartenda gång jag varit med om en kass katalysator har CO-värdet varit högt. hc blir också högre, men med en CO-halt på 0 tvivlar jag på katalysator

1 364 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
Väldigt konstigt de här!
Bilen går väldigt bra jämt å fint inga misständningar vad ja hör!
Stiger inte i temp heller!
Ligger på runt 1liter milen blandadkörning enligt färdatorn e väll ganska normalt för en 2,5l sexa?
Fler tips?

583 Inlägg
14 november 2012
Alex-s skrev:
ajonasson skrev:

Det är en gissning.

Mvh
Anders

vartenda gång jag varit med om en kass katalysator har CO-värdet varit högt. hc blir också högre, men med en CO-halt på 0 tvivlar jag på katalysator

Jao det har du onekligen rätt i. Ifall det är kass katalysator går även CO upp med.
Dock tycker jag att det är onormalt att CO och CO-2500 är på 0.

1 364 Inlägg
14 november 2012
Trådstartare
jo får hoppas besiktningen mätte det så dom inte missa det på ngt vis xD

Sök