8016
Sök

Torsump! b230

937 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
Tjena, har lite frågor angående torsump.

Går det använda en b234 oljepump? har förmig att dom hänger utanför blocket,

vad bör man tänka på ?

Mvh

184 Inlägg
19 november 2012
b234pumpen hänger inte utanför blocket.

Men den drivs av kamremmen och sitter i änden av blocket.

866 Inlägg
19 november 2012
Att använda originalpumpen till torrsump är som att gå övrer ån och hämta vatten :-)
Det man får tänka på med torrsump är användnings syftet för systemet !
1. Lägre motor placering på grund av avsaknad av oljesump och oljepump (kan även sitta på veven) 2. Okänligt mot G-krafter då oljan pumpas till en extern tank som är utformad för att förhindra luft/gas i oljan 3. lägre friktion i motorn. Mellan fri olja och rörliga delar. Och vissa system använder sig av undertyck för att sänka fritionen ytterligare mellan gas och rörliga delar. Åter pumpning sköts av 1-5 rotorpumpar som tål gas och suger oftast nära blockets kant i rotationsriktningen på veven, Då hjälper veven oljan mot insugen till oljan. Man kan även använda ett avlopp från toppen då vissa motorer har dränering ner till sumpen på sådan sätt att den träffar vevaxelen. Då slipper man oljan mot veven. Sen sitter oftast tryckpumpen först med returpumparna på samma axel med rem till veven. Detta innebär att mindre fritionsförlust en om man använder original med en vinkel växel till oljepumpen. (fördelardrevet och kam/aggregataxel) Så använda originalpumpen vinner man inte mycket på !

937 Inlägg
19 november 2012
Trådstartare
tekniknissen1 skrev:
Att använda originalpumpen till torrsump är som att gå övrer ån och hämta vatten :-)
Det man får tänka på med torrsump är användnings syftet för systemet !
1. Lägre motor placering på grund av avsaknad av oljesump och oljepump (kan även sitta på veven) 2. Okänligt mot G-krafter då oljan pumpas till en extern tank som är utformad för att förhindra luft/gas i oljan 3. lägre friktion i motorn. Mellan fri olja och rörliga delar. Och vissa system använder sig av undertyck för att sänka fritionen ytterligare mellan gas och rörliga delar. Åter pumpning sköts av 1-5 rotorpumpar som tål gas och suger oftast nära blockets kant i rotationsriktningen på veven, Då hjälper veven oljan mot insugen till oljan. Man kan även använda ett avlopp från toppen då vissa motorer har dränering ner till sumpen på sådan sätt att den träffar vevaxelen. Då slipper man oljan mot veven. Sen sitter oftast tryckpumpen först med returpumparna på samma axel med rem till veven. Detta innebär att mindre fritionsförlust en om man använder original med en vinkel växel till oljepumpen. (fördelardrevet och kam/aggregataxel) Så använda originalpumpen vinner man inte mycket på !

okej tackar smile, fimms det några billigare alternativ? hur mycket olja leverera en orginal pump? jag ska bygga om för att få ner motorn  smile

866 Inlägg
19 november 2012
Det beror på mellan 80-130 lit/min flödet är inte linjert då motorn dränerar mer i lager och även centrifugalkraften
ökar dräneringen på vevlagerna vid höga varv. Det som är efektivast är att brädda sumpen och ta av en bit på djupet.

937 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
tekniknissen1 skrev:
Det beror på mellan 80-130 lit/min flödet är inte linjert då motorn dränerar mer i lager och även centrifugalkraften
ökar dräneringen på vevlagerna vid höga varv. Det som är efektivast är att brädda sumpen och ta av en bit på djupet.

100 liter i minuten låter jävligt mycket? men det funkar inte ta en vanlig pump och bygga om du alltså?

866 Inlägg
20 november 2012
det  räcker 0.028 lit på pumpen per varv för att uppnå 100 liter men pumpen ger mer då där är säkert 20-30 liter som går till retur så lite under 1deciliter per varv ska matarpumpen klara av.

937 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
tekniknissen1 skrev:
det  räcker 0.028 lit på pumpen per varv för att uppnå 100 liter men pumpen ger mer då där är säkert 20-30 liter som går till retur så lite under 1deciliter per varv ska matarpumpen klara av.

åfan, men en original pump ska jag prova å bygga om borde ju vara samma prencip bara att den sitter utanför blocket smile

866 Inlägg
20 november 2012
jo vist ;-) en original pump håller dåligt tätt det sputar lite här och där. Jag hade fixat en riktigt system. då vet man att det funkar !  Men Okej prova du :-)

937 Inlägg
20 november 2012
Trådstartare
tekniknissen1 skrev:
jo vist ;-) en original pump håller dåligt tätt det sputar lite här och där. Jag hade fixat en riktigt system. då vet man att det funkar !  Men Okej prova du :-)

hehe kan nog vara så ja wink

937 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
var bör man dra in själva trycket? plugga hålet under blocket och borra ett nytt utefrån eller?

866 Inlägg
21 november 2012
Det går att använda oljefilterts inlopps hål (centrumhålet) till att mata utifrån .

937 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
okej tackar smile plugga jag "original" hålet i undersidan på blocket? annas riner det vel tillbaka?

866 Inlägg
21 november 2012
Räcker vid oljefiltret det är bara en kanal så bara det inte kommer ut.

937 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
tekniknissen1 skrev:
Räcker vid oljefiltret det är bara en kanal så bara det inte kommer ut.

okej, har lite korkade frågor hehe, hur gör jag med filtret sen då?

866 Inlägg
21 november 2012
Det får du placera externt i mellan pump och motor,

937 Inlägg
21 november 2012
Trådstartare
ok så jag pumpa först in i filtret sen in i motorn?

866 Inlägg
21 november 2012
japp!

937 Inlägg
22 november 2012
Trådstartare
vad tycker dom på bilprovninge? slutet är ju ett måste men vad säger dom om att man har en tank med olja vid sidan av?

866 Inlägg
22 november 2012
Det har du endå i bottan av motorn!

Sök