Vvt volvo s40

Traky
23 januari 2013 · 38 Inlägg

Hej
Finns det någon som är duktig på hur man byter vvt drevet på en volvo s40 ?
Eller om det finns någon som vet var man kan hitta en arbetsbeskrivning på hur man gör.
har ju en del meck vana så med lite hjälp skulle jag nog kunna fixa det.

Tacksam för alla svar..

Ford Mustang Ghia "ghia" (1975)
torpis Forummoderator
24 januari 2013 · 10 576 Inlägg

Traky skrev:
Hej
Finns det någon som är duktig på hur man byter vvt drevet på en volvo s40 ?
Eller om det finns någon som vet var man kan hitta en arbetsbeskrivning på hur man gör.
har ju en del meck vana så med lite hjälp skulle jag nog kunna fixa det.

Tacksam för alla svar..

Det är bara att skruva loss och återmontera ungefär som när du byter kamrem. Drevet sitter med en stor torx i mitten som skall dras åt hårt. Jag minns inte exakt moment med det är tresiffrigt och snuddar nästan på en 2:a i början, så att låsa kammarna med en ordentligt verktyg är ett måste(!) och den enda kluriga biten i det hela.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Traky
24 januari 2013 · 38 Inlägg

Hej
Tack men är det inget med att man måste nollställa vvt drevet. Har läst någonstans att man ska hålla på å vrida moturs till det tar stop ?

Ford Mustang Ghia "ghia" (1975)
torpis Forummoderator
24 januari 2013 · 10 576 Inlägg

Traky skrev:
Hej
Tack men är det inget med att man måste nollställa vvt drevet. Har läst någonstans att man ska hålla på å vrida moturs till det tar stop ?

Den skall vara vriden bakåt/moturs men mig veterligen hamnar den i det läget automatiskt. De jag haft med att göra har gjort det iaf.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Traky
24 januari 2013 · 38 Inlägg

Plockar man ner kamdrevet också eller är dem delade var för sig ? Dem man köper sitter väl allt i ett. Eller har jag sett på fel delar kanske

Ford Mustang Ghia "ghia" (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang