Köra vattenkyld turbo utan vattenkylning

MVPerformance
22 februari 2013 · 755 Inlägg

Tjena,

Ska till och montera en 13c snurra på bilen min, hade en tb25a som satt innan och den har andra vatten ledningar.

Kan man köra utan vattenkylning, provisoriskt dvs. fram och tillbaka från besiktning 10mil.

Kommer plugga igen vattenslangarna med en bult och slangklämma.

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
jojje81 George
22 februari 2013 · 1 956 Inlägg

Jag hade iaf gjort det med gott mod smile

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
Opel GT "Roadster" (2008)
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
MVPerformance
22 februari 2013 · 755 Inlägg

jojje81 skrev:
Jag hade iaf gjort det med gott mod smile

Kan inte göra något, besiktning nästa vecka, står utan vattenreturer.
Och har 5mil till volvo för att beställa.

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
hangman
22 februari 2013 · 2 174 Inlägg

Vatten och oljekyld förmodar jag. Plugga vattenkylningen så går det köra. Men köra utan kylning funkar inte. Men det går ringa Volvo och beställa rör, få dom skickade på posten tar inte ens 3 dagar totalt ...

jojje81 George
22 februari 2013 · 1 956 Inlägg

Är absolut ingen turboexpert men jag tror inte det är ngn fara överhuvudtaget så länge du tänker på kylning innan du stänger av motorn.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!
BMW 330 Turbo DCT "SFRO" (1996)
Opel GT "Roadster" (2008)
simlar
22 februari 2013 · 5 531 Inlägg

Jag har samma uppfattning som jojje81.
Vad jag läst mig fram till så ska det inte vara några problem att köra en vattenkyld turbo utan vattenkylning så länge man låter motorn stå på tomgång någon minut efter man varit och kört så turbon får kyla ner sig.
Men har också läst att livslängden förkortas lite, men det är bara vissa som säger det andra säger att det spelar ingen som helst roll.

Och om jag förstår TS rätt så ska han endast köra 10mil med 13C-turbon och det ska då inte vara det minsta lilla problem.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
MVPerformance
22 februari 2013 · 755 Inlägg

Okej! tackar!!!

Blir till att ta mig till volvo och beställa hem ett par rör i veckan. Men jag kommer sätta ihop turbon nu inför besiktningen.

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
Denniz_ Turbo?
22 februari 2013 · 440 Inlägg

Bara att plugga och åka, ingen fara. Agget blir varmare men inte onormalt varmt, man kyler med vatten bara för att sänka temperaturen och öka livslängden.

Kör själv med pluggat på lekbilen, funkar fin fint!

Hoppas på ett rökfyllt 2014!
Buntband Racing
MVPerformance
23 februari 2013 · 755 Inlägg

Denniz_ skrev:
Bara att plugga och åka, ingen fara. Agget blir varmare men inte onormalt varmt, man kyler med vatten bara för att sänka temperaturen och öka livslängden.

Kör själv med pluggat på lekbilen, funkar fin fint!

Tackar!

Fast nu är det ett annat problem, saknas 1 pinnbult på fanskapet och omöjligt att få loss en från den gamla snurran, kan man åka med 2 bultar i stället för 3?

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
sonaxvax
23 februari 2013 · 490 Inlägg

nej det kommer läcka som ett såll. skruva dit 2 muttrar på pinnbulten skruva in dom så långt det går sen skruvar du på den innersta (mot turbon) så den låser sig mot den andra då brukar det gå med antingen lite olja eller värme alternativt vilja och våld.

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.
Opel Calibra "Kalle" (1992)
Opel Kadett "KadetteN" (1983)
TobbeTT
23 februari 2013 · 948 Inlägg

Körde en hel sommar med ett 13c agg på min 940 utan att ha vattenkylningen på utan den hade man pluggad med skruv och slangklämmor funka hur bra som helst.

AndreasPlars
23 februari 2013 · 1 062 Inlägg

Går att köra utan vattenkylning men man förkortar aggregatets livslängd. Alla "mins" väl Saab 99t och koxade turbinaxlar och nerkörda axiallager...

Men är man noga med att köra lugnt sista minutrarna innan man stänger av och stänger av från tomgång så hade jag vart lugn!

Vattenkylningen innebar ju att turbon vart något för motorokunniga "svennebanan" också smile

M.V.H.

Saab 900i (1989)
myran Foto/Bilnörd
23 februari 2013 · 1 541 Inlägg

Kört ett helt år runt 2000mil på en TD04-15 utan vatten.

Dok viktigt att du kör lungt innan du stänger av bilen när du kör utan vatten för att minska risken för att oljan koksar/blir bränd i lagerna på turbon vilket kan orsaka haveri eller stopp i olje-kanalerna.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
MVPerformance
23 februari 2013 · 755 Inlägg

Att vänta och låta turbon kyla av sig är ju så gammalt som när turbon först kom ut, så det vet man ju tongue Synd att mycket folk inte vet det, märktes av på min rasade TB25a oljereturen igenkoksad samt i turbon.....

Håller på att montera fanskapet nu men avgassystemet har åkt fram 1.5cm så får turbon går inte på, på grenröret.
Någon som har tips för att få bak systemet eller downpipen 1-1.5cm?

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
hangman
23 februari 2013 · 2 174 Inlägg

MSpader skrev:
Att vänta och låta turbon kyla av sig är ju så gammalt som när turbon först kom ut, så det vet man ju tongue Synd att mycket folk inte vet det, märktes av på min rasade TB25a oljereturen igenkoksad samt i turbon.....

Håller på att montera fanskapet nu men avgassystemet har åkt fram 1.5cm så får turbon går inte på, på grenröret.
Någon som har tips för att få bak systemet eller downpipen 1-1.5cm?

Hissa upp bilen i framkant så gravitationen löser det. Annars är det spännband runt röret och i en balk under bilen bara dra åt det smile

MVPerformance
23 februari 2013 · 755 Inlägg

hangman skrev:

MSpader skrev:
Att vänta och låta turbon kyla av sig är ju så gammalt som när turbon först kom ut, så det vet man ju tongue Synd att mycket folk inte vet det, märktes av på min rasade TB25a oljereturen igenkoksad samt i turbon.....

Håller på att montera fanskapet nu men avgassystemet har åkt fram 1.5cm så får turbon går inte på, på grenröret.
Någon som har tips för att få bak systemet eller downpipen 1-1.5cm?

Hissa upp bilen i framkant så gravitationen löser det. Annars är det spännband runt röret och i en balk under bilen bara dra åt det smile

Får se om jag hittar något spännband, annars hissar jag väl upp han.

Kan trycka minst 1cm men det saknas en del.

If you want to win, You mustn't loose.
Volvo 945 Turbo "TEAM ABBOORREEE" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang