Frågor runt camaro Z28 V6 3,8

camaro67 Meister
27 mars 2007 · 6 763 Inlägg

Köp en 98 eller senare. Då får du Ls1 motorn som är helt överlägsen. En otroligt bra motor, och den går under litern. Den tål även mycket effekt redan orginal. Lt1 Vet jag inte så mycket om men den är ju 9inte lika bra som Ls1an. Jag tror att Ls1 är helt i aluminium eller är det bara i Corvetten? Iaf så är topparn i Alu.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
roedluvan
27 mars 2007 · 30 Inlägg

japp min camaro drar runt litern om man kör lungt!
gasar man drar det iväg men det gör det om du har en turbo oxå!

targan älskar jag då den är snygg på, snygg av, skönt nät den är på, skönt när den är av!!!

LT1 har 286hk om det inte är en california bil då har den lite mer..
LS1 har nått på 300 hk

men köper man en LT1 och byter headers och chippar är du garanterat över 300 HK..

atc alltid snabbast
31 mars 2007 · 73 Inlägg

tack så mycket för alla svar det blir en v8:a 98-? smile ...

hoppas på att få liv i tråden igen med en fråga

har ni några tips på hur långt en 98:a z28 får ha gott ...alltså e det som gammla volvo eller e det nya plast kvaliten dvs över 15 börja tveka ?

jag kör alltid snabbast e alltid först i kön!
Stoffe_G
31 mars 2007 · 135 Inlägg

Titta inte så mycket på milen- en bil som gått 18.000 mil kan mycket väl vara finare än en som gått 10.000... Det beror helt på vem som ägt bilen.

Generellt sett är dessa bilar väl tilltagna och överdimensionerade (drivlinan)... sköts grejjerna rätt så håller det.

Vad det gäller inredningsdetaljer o.s.v. så är det bara en fråga om vem som ägt bilen och hur han har tagit hand om den...




Och jag håller med föregående talare om att det bara är att satsa på en bil med V8... Automat eller manuell är upp till vad du själv tycker är trevligast... Båda lådorna är hållbara saker. däremot blir ju påfrestningarna på låda/bakaxel större om man pressar på och dumpar koppling o.s.v.´.. en automatare är ju lite snällare mot övriga drivlinan...

Senast redigerat av Stoffe_G (31 mars 2007)

Idrott luktar svett, sport luktar bensin
Volvo V40 D4 Cross Country "Ocean Race" (2015)
Oldsmobile Delta 88 "Holiday sedan" (1965)
Stoffe_G
2 april 2007 · 135 Inlägg

...  sen det här med att chippa en sugmotor brukar väl inte ge så jättemycket. Finns ju små "handdatorer" man kan köpa på eftermarknaden till LT1 och LS1 bilar, med dessa kan man ställa in växlingspunkter på automatlådan och lite andra små modifieringar som kan få bilen att kännas lite rappare, men det handlar sällan om mer än 10 - 20 hk i slutändan.

Ska en jänkare vässas är det hårdare metoder som gäller big_smile

Idrott luktar svett, sport luktar bensin
Volvo V40 D4 Cross Country "Ocean Race" (2015)
Oldsmobile Delta 88 "Holiday sedan" (1965)
N_W V8 de bästa som finns!
2 april 2007 · 1 092 Inlägg

Jag har haft 3 stycken LT1 V8or i rad nu( Firebird formula, Camaro z28 och Trans Am) samtliga var cabbar. De kan jag varmt rekommendera, inget motorkrångel på någon utav dom. De två första var automater, de är att rekommendera om man vill köra mest i stan men de har inte en suck mot den 6växlade lådan i prestanda.
Jag snittade runt 1,7l/mil med automaterna men då är de ju ren stadskörning och några kickdowns per kväll, i motorvägsfart 120km/h ligger man runt litern. Den manuella låg runt 1,6 i stan.
De som jag fått byta är bakvagnsbussningar på en av dom, stötdämpare bak på två stycken, elhissmotor, pinjonglagertätning,  bromsklossar och bromsskivor på en av dom.
Delarna är relativt billiga om man inte uppgraderar till värre delar än original.

Allmänt om LT1 v8, de har 275hk 441Nm fram till 1995 och 285hk från 1996-1997 pga av dubbla kattar. Om du väljer en bil med ram-air paket så ligger de på 305hk. Ls1 från 1998 är en helt annan motor, de ska ha 288hk men de stämmer inte de ligger på drygt 280hk på hjulen genom en automatlåda, de har nånstans kring 325hk, 2002 årsmodell med ramair ger 345hk.

Lt1 med automat ligger på 6,5s 0-100, och kring 6,0s med manuell inga fantasitider utan uppmätt i seriösa tidningar, ls1 är inte så mycket snabbare till 100 6,2s med automat, men upp till 200 skiljer de flera sekunder. Manuella är såklart snabbare.

Sen går de ju alltid att plocka på sportsystem, headers, vassare kam, kompressor mm men då blir bilen väldigt dyr..  Original räcker ganska långt tycker jag iaf.

Senast redigerat av Niklasw (2 april 2007)

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil
Keup_85 Mr
6 april 2007 · 40 Inlägg

Hehe såg längre upp det diskuterades om att bränna en saab med 2.3T , ärligt talat, en volvo 440 turbo med lite skruvat laddtryck plockar v6an varje dag om och om igen. Så där har du en bra jämförelse på hur "snabb" den motorn är i det slagskeppet till bil.
punkt

"Från höger till vänster kan röra sig framåt även det"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang