Besikta med Chip, ny besiktningsmetod?

Master_J Stålmannen
4 december 2009 · 465 Inlägg

Som jag fattat av att läsa på deras hemsida, så handlar det om en tjänst där bilprovningen kan kolla efter elektronikfel på bilen. Alltså så ingår det inte i besiktningen, utan du kan använda den tjänsten till att få hjälp med felkoder på din bil. 

"e-Diagnos
– kontrollera elektroniken i din bil

                   
En modern bil innehåller 20-100 datorer och elektroniska styrenheter som hanterar alla funktioner för säkerhet, miljö och komfort.

Problem med elektroniken utgör den största felkällan i moderna bilar. Felen är svåra att hitta, dyra att åtgärda och kan påverka säkerheten.

Bilprovningens e-Diagnos läser ut de felkoder som kan vara lagrade i fordonet.

Ska du köpa eller sälja bil?
Öka tryggheten i ditt bilköp. Kontrollera att bilens elektroniska system fungerar korrekt och inte har några lagrade felkoder.

Går garantin ut?
Hitta eventuella fel innan en garanti går ut. Du kan spara tusenlappar!

Lyser en varningslampa?
En felkodsutläsning är alltid första steget för att identifiera felet.

Låt oss kontrollera elektroniken!"

Tjänsten kostar från 300:-.

Audi A4 Avant 1,8ts Quattro "Quattro gmbh" (2000)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
4 december 2009 · 3 180 Inlägg

Finns en tråd om det på zatzy http://www.zatzy.com/allmaent/357003-sb … ta-ar.html

dom kommer leta felkoder och annat som kan påverka avgasreningen bland annat.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
epapower
4 december 2009 · 593 Inlägg

Andreas 940 skrev:

TurbOla skrev:
Volvo 850 är inte helbilsgodkänd, först S/V70.
Och 850 tillverkades t.o.m -97.

Ok, där ser man. smile

Var först efter -97 som bilar blev "helbilsgodkända".. ex. min 940 -98 är helbilsgodkänd, men polarns 940T-97 är det inte..

Som någon nämde innan, ser allt okej ut och välgjort så är det oftast inga problem med besiktning.
Ska man riktigt hård-dra den lagen om helbilsgodkännande så får man inte ens byta fälgar, avgassystem eller göra minsta modifiering.. Men de finns bra många bilar som är nyare än -97 som har både den ena och andra ombyggnation, men har man otur och får en bes. man som inte fick sig ngt i helgen och man glider in måndag morgon, då kan man få en anmärkning...tyvärr!!

mvh

kwansa Hmm, vet inte?
4 december 2009 · 1 775 Inlägg

Har det inte mest och göra med miljöklass 1? hörde någonstans att detta gäller mest bilar över 2002.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Bi0HaZZarD Speed FMK
6 december 2009 · 849 Inlägg

Master_J skrev:
Som jag fattat av att läsa på deras hemsida, så handlar det om en tjänst där bilprovningen kan kolla efter elektronikfel på bilen. Alltså så ingår det inte i besiktningen, utan du kan använda den tjänsten till att få hjälp med felkoder på din bil.

e-diagnos och obd kontroll är två helt oilka saker. E-diagnosen är en frivillig tjänst som nu funnits i några år och obd kontrollen är en kommande obligatorisk del i kontrollbesiktningen där vi läser ut felkoder ur bilens styrsystem.

Mvh Ludde

Senast redigerat av Bi0HaZZarD (6 december 2009)

cheffer
6 december 2009 · 1 422 Inlägg

engolf skrev:
Tror inte man via OBD kan se om mjukvaran på bilen är manipulerad/ändrad.
I så fall måste de nog jämföra varje mapp mot original och se om den är på något sätt ändrad.

Jag är dock inte helt 100% säker på det, får vänta på svar från någon som vet säkert.

Joho då, inga problem alls att se saker där. Bara att gå in och söka i motorn kontrollenhet så kommer det upp om man har rätt mjukvara.

På flera nya bilar går det att se om den varit trimmad till och med, gäller främst turbobilar då när man kan se att laddtrycket blivit höjt, det syns även om man återställt bilen.

Vet inte hur det är med bilprovningens mjukvara dock, de kanske inte läser av allt så djupt. Vet att märkesanpassade mjukvaror klarar av det dock.

Mazda rx7 "WankelPower" (1994)
Saab 9-5 Aero "Sedanen" (2006)
Derry
29 september 2011 · 9 Inlägg

diagnosen som SBP gör är bara för att kolla så att det inte är några felkoder och inte för att se om den är trimmad

AutoCool
9 april 2013 · 197 Inlägg

Om bilprovningen skulle börja med att leta efter trimprogrammering/chipning....  Vad händer om man skulle plocka bort eller gömma OBD uttaget innan besöket?  Eller om man har ett ikke-fungerande "OBD attrap"?

Jag heter AutoCool. Can you .se why?
Brådhis * Voff voff *
9 april 2013 · 10 287 Inlägg

AutoCool skrev:
Om bilprovningen skulle börja med att leta efter trimprogrammering/chipning....  Vad händer om man skulle plocka bort eller gömma OBD uttaget innan besöket?  Eller om man har ett ikke-fungerande "OBD attrap"?

Med all sannolikhet får du då en tvåa på att det ej gått att kontrollera den punkten.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
spokenratt
10 april 2013 · 3 860 Inlägg

Brådhis skrev:

AutoCool skrev:
Om bilprovningen skulle börja med att leta efter trimprogrammering/chipning....  Vad händer om man skulle plocka bort eller gömma OBD uttaget innan besöket?  Eller om man har ett ikke-fungerande "OBD attrap"?

Med all sannolikhet får du då en tvåa på att det ej gått att kontrollera den punkten.

//Brådhis

Så kan det mycket väl vara...

För skojs skull:
Min förra V70N 2.5t gick igenom med BSR steg 1, JT 3" halvsats. UA via OBD, dom kunde inte se det.
Syntes dock hos Volvo men jag antar att man på respektive märkesverksta går djupare i boxen och då kan se detta. SBP bör ha någon form av universal system då dom egentligen är ute efter att läsa ur ev felkoder som jag fattat det.

I förrgår, läs måndag 8/4, besiktigades min V70N T5. UA, obd kontrollerad, Co halt 0.00 vid tomgång och förhöjd tomgång tongue Detta med 630cc spridare och Autotech steg 1 Multifuel mapp. ca 70% E85 i tanken.

Senast redigerat av spokenratt (10 april 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
volvoqq Lastbilsmekaniker
10 april 2013 · 5 149 Inlägg

spokenratt skrev:

Brådhis skrev:

AutoCool skrev:
Om bilprovningen skulle börja med att leta efter trimprogrammering/chipning....  Vad händer om man skulle plocka bort eller gömma OBD uttaget innan besöket?  Eller om man har ett ikke-fungerande "OBD attrap"?

Med all sannolikhet får du då en tvåa på att det ej gått att kontrollera den punkten.

//Brådhis

Så kan det mycket väl vara...

För skojs skull:
Min förra V70N 2.5t gick igenom med BSR steg 1, JT 3" halvsats. UA via OBD, dom kunde inte se det.
Syntes dock hos Volvo men jag antar att man på respektive märkesverksta går djupare i boxen och då kan se detta. SBP bör ha någon form av universal system då dom egentligen är ute efter att läsa ur ev felkoder som jag fattat det.

I förrgår, läs måndag 8/4, besiktigades min V70N T5. UA, obd kontrollerad, Co halt 0.00 vid tomgång och förhöjd tomgång tongue Detta med 630cc spridare och Autotech steg 1 Multifuel mapp. ca 70% E85 i tanken.

Bilprovningen har autocom i sinna datorer

spokenratt
10 april 2013 · 3 860 Inlägg

volvoqq skrev:

spokenratt skrev:

Brådhis skrev:
Med all sannolikhet får du då en tvåa på att det ej gått att kontrollera den punkten.

//Brådhis

Så kan det mycket väl vara...

För skojs skull:
Min förra V70N 2.5t gick igenom med BSR steg 1, JT 3" halvsats. UA via OBD, dom kunde inte se det.
Syntes dock hos Volvo men jag antar att man på respektive märkesverksta går djupare i boxen och då kan se detta. SBP bör ha någon form av universal system då dom egentligen är ute efter att läsa ur ev felkoder som jag fattat det.

I förrgår, läs måndag 8/4, besiktigades min V70N T5. UA, obd kontrollerad, Co halt 0.00 vid tomgång och förhöjd tomgång tongue Detta med 630cc spridare och Autotech steg 1 Multifuel mapp. ca 70% E85 i tanken.

Bilprovningen har autocom i sinna datorer

Säger mig inte ett dugg! tongue

Hur pass djupt i systemet går autocom?
Använder typ Carspect samma?

Senast redigerat av spokenratt (10 april 2013)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
tvedberg
10 april 2013 · 773 Inlägg

det är alla bilar från 01 och uppåt dom tester med obd

Kooza
10 april 2013 · 234 Inlägg

Bensin bilar från 2001 och framåt, dieselbilar från 2004 och lastbilar (lätta) från 2007 kontrolleras (med undantag från en del importbilar, småseriebilar och dylikt) detta är ett krav från eu. Det går inte att komma åt så pass mycket information från motorstyrningen att man ser att den är trimmad, systemet är bara till för att söka felkoder och man kan inte välja att göra något annat än så länge.

Som svar på om man kan komma undan genom att gömma uttaget eller göra det obrukbart så är det så att om uppkoppling ej är möjligt så blir det ombesiktning. Att tillägga är att en del bilar som har trimprogramvara (har hört om saabar med detta problem) på något vis stör genomsökningen och gör att uppkopplingen ej blir möjlig.

Mvh// Mattias
Volvo 855 AWD "Halna stuket" (1997)
Honda Civic "Mb6 VTI" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang