Växellåda serv erfodras v70 T5

Siiimooonnn
11 april 2013 · 24 Inlägg

hejsan igen,
jag har som sagt ett ganska jobbig fel på min volvo v70 T5 automat
har ett medelande som varnar växellåda serv erfodras, lådan beter sig lite som att växellägesgivaren skulle vara kass för när man lägger i tex R så kan det dröja 4 sek innan växlen hoppar i och det blir en rejäl smäll, D och det kan bli friläge sen lyser lampan som att N är i osv, Observera att detta är ändast när bilen/lådan är varm.. vilket får mig tveksam på att det kan vara växelläges givaren.. igår när jag vart i verkstan med bilen och kört den lite varm osv så börjar det krångla rejält och bilen gick inte köra och växlarna när dem  väl hoppade i så small det till ordentligt när dem las i, imorse när jag startade bilen så var lådan PERFEKT förutom medelandet, växlarna las i perfekt och inga missljud eller något..
Någon som har en aning om vad det kan vara ?
har läst felkoder och det står växellägesgivaren felaktig signal men vad skulle det påverka att bilen var varm eller kall ?
sen vet jag inte vad det menas med detta som ja hittade när jag gick lite djupare i felsökningen
Magnetventil för systemtryck AT - stöds inte av fordon
tryckregleringsmagnetventil SLT - stöds inte av fordon
bromsljuskontakt - stöds inte av fordon

tack på förhand mvh

BMW e46 (2003)
Purrre Personbils tekniker
11 april 2013 · 238 Inlägg

Hur ser oljan ut?

Siiimooonnn
11 april 2013 · 24 Inlägg

Purrre skrev:
Hur ser oljan ut?

Nivån är bra, men om oljan i sig är bra då bilen stått still länge, men om oljan skulle vara dålig förstår jag inte varför den ger felkod på växellägesgivaren...

BMW e46 (2003)
sthlm_145
11 april 2013 · 297 Inlägg

Har du raderat dom felkoder som ligger och sökt om felkoderna igen? Har du rensat de adaptiva minnet till vxl lådan?

Volkswagen Touareg "T3" (2013)
BMW E36 "M50b28" (1996)
Volvo v70 2,5T "Wanna Play" (1998)
j4nn3
11 april 2013 · 116 Inlägg

Kan ev behövas ny mjukvara samt en adaptionskörning.


Ev oljebyte? Vid detta brukar man bara nolla "räknaren" för oljan efter byte. Om nu dåvarande adaption nollas måste man ut och köra bilen så lådan "lär" sig lägena då den skall växla osv igen.



Billigast först : Ny mjukvara, oljebyte(adaptionskörning), hjälper inte detta så är det nog lådan som är trasig!


Mvh Janne

Senast redigerat av j4nn3 (11 april 2013)

Muusayeegrrn RACESOLUTIONS.SE
12 april 2013 · 43 Inlägg

Hade en v70n 2,4d automat -07  på jobbet innan, betedde sig likadant en dag när jag skulle köra hem, gick sämre och sämre och när jag kom hem vägrade den gå öht. Vick svaret att "plattan" (med hydraulventiler?) ovanpå lådan var kass, tredje gången på 17000 mil som den lådan rasade. Fick den fixad sen sålde vi skrället och jag fick en kingcab istället, var tydligen gamska dyrt att renovera lådan vid sista tillfället, gick på runt 30000kr om jag inte minns fel

Eating R:s, Shitting Aeros
Volvo 850 Turbo "TrackDay" (1995)
Siiimooonnn
12 april 2013 · 24 Inlägg

sthlm_145 skrev:
Har du raderat dom felkoder som ligger och sökt om felkoderna igen? Har du rensat de adaptiva minnet till vxl lådan?

Japp, hade dator i tog bort felkoden, körde tills den kom o samtidig börjar ju lådan krångla, raderar jag felkoden blir den som ny igen typ 100 meter..
Japp det har jag oxå gjort.

BMW e46 (2003)
Siiimooonnn
12 april 2013 · 24 Inlägg

j4nn3 skrev:
Kan ev behövas ny mjukvara samt en adaptionskörning.


Ev oljebyte? Vid detta brukar man bara nolla "räknaren" för oljan efter byte. Om nu dåvarande adaption nollas måste man ut och köra bilen så lådan "lär" sig lägena då den skall växla osv igen.



Billigast först : Ny mjukvara, oljebyte(adaptionskörning), hjälper inte detta så är det nog lådan som är trasig!


Mvh Janne

Kan nog mycket möjligt vara mjukvaran, hade borta (styrdonet) igår och körde en massa mätningar på den och allt jag mätte upp tex växellägesgivare  i alla lägen D - L så visade den precis som den skulle.. Men börjar med oljan hjälper det inte får det bli en uppdatering av mjukvaran i bilen.
Men förstår inte varför felkoden landar just på växellägesgivaren o den börjar krångla ?

BMW e46 (2003)
j4nn3
12 april 2013 · 116 Inlägg

Inte så lätt att säga såhär på rak arm smile.

Hoppas det löser sig!


Mvh Janne

Siiimooonnn
13 april 2013 · 24 Inlägg

j4nn3 skrev:
Inte så lätt att säga såhär på rak arm smile.

Hoppas det löser sig!


Mvh Janne

De är sant:)
Tack för svar! Mvh

BMW e46 (2003)
Siiimooonnn
13 april 2013 · 24 Inlägg

j4nn3 skrev:
Kan ev behövas ny mjukvara samt en adaptionskörning.


Ev oljebyte? Vid detta brukar man bara nolla "räknaren" för oljan efter byte. Om nu dåvarande adaption nollas måste man ut och köra bilen så lådan "lär" sig lägena då den skall växla osv igen.



Billigast först : Ny mjukvara, oljebyte(adaptionskörning), hjälper inte detta så är det nog lådan som är trasig!


Mvh Janne

Jag tänkte på en sak bara, ägaren innan mig använde ju inte bilen på ett år så den stog helt strömlös, kan de ha blivit något pga det att man måste "nolställa" lådan eller vad man ska säga på något sätt?

BMW e46 (2003)
j4nn3
13 april 2013 · 116 Inlägg

Kan mycket väl vara så att det behövs göras en adaptionskörning!

Siiimooonnn skrev:

j4nn3 skrev:
Kan ev behövas ny mjukvara samt en adaptionskörning.


Ev oljebyte? Vid detta brukar man bara nolla "räknaren" för oljan efter byte. Om nu dåvarande adaption nollas måste man ut och köra bilen så lådan "lär" sig lägena då den skall växla osv igen.



Billigast först : Ny mjukvara, oljebyte(adaptionskörning), hjälper inte detta så är det nog lådan som är trasig!


Mvh Janne

Jag tänkte på en sak bara, ägaren innan mig använde ju inte bilen på ett år så den stog helt strömlös, kan de ha blivit något pga det att man måste "nolställa" lådan eller vad man ska säga på något sätt?

Siiimooonnn
16 april 2013 · 24 Inlägg

j4nn3 skrev:
Kan mycket väl vara så att det behövs göras en adaptionskörning!

Siiimooonnn skrev:

j4nn3 skrev:
Kan ev behövas ny mjukvara samt en adaptionskörning.


Ev oljebyte? Vid detta brukar man bara nolla "räknaren" för oljan efter byte. Om nu dåvarande adaption nollas måste man ut och köra bilen så lådan "lär" sig lägena då den skall växla osv igen.



Billigast först : Ny mjukvara, oljebyte(adaptionskörning), hjälper inte detta så är det nog lådan som är trasig!


Mvh Janne

Jag tänkte på en sak bara, ägaren innan mig använde ju inte bilen på ett år så den stog helt strömlös, kan de ha blivit något pga det att man måste "nolställa" lådan eller vad man ska säga på något sätt?

Gjort en adaptionskörning, blev inget vidare bra efter det!
Abs serv erfodras
Stc serv erfodras
Växellåda ser erfodras
Är det inte så att om absen krånglar så krånglar resten?
Kan de va så att jag måste in till volvoverkstad o få en ny mjukvara?

BMW e46 (2003)
spokenratt
16 april 2013 · 3 860 Inlägg

Jag hade skickat den till volvo...

Jae.. ABS och (D?)STC hänger ju ihop lite iaf, men det vara alt från givare till en sån enkel grej som att man bara behöver kallibrera systemet.
Dom kan på verkstan ge en mer ingågende förklaring till vad vaqrje felmedd gett för felkod och vad den i sin tur innebär.

Ohållbart att prova byta grejer på måfå, kan bli dyrt i längden.

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang