Xc90 hur testar man fyrhjulsdriften ?

mensi
31 mars 2013 · 177 Inlägg

Är interesserad av en xc90 årsmodell 2002.
hur kan jag testa så fyrhjulsdriften fungerar som den ska?
Om det finns brister i fyrhjulsdriften borde det lysa en varningslampa i instrumentpanelen?
Hur kan man testa den ute efter vägen? Är det konstant fyrhjulsdrift på denna årsmodell eller tar man av och på fyrhjulsdriften via någon knapp?

Tacksam för svar.

karlberg92
31 mars 2013 · 279 Inlägg

är ingen expert men är väll så att den driver på framhjulen mer eller mindre helatiden och så när det behövs så går bakdäcken in och hjälper till... ? för det är nog inte konstant 4hjulsdrift

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!
mensi
31 mars 2013 · 177 Inlägg

karlberg92 skrev:
är ingen expert men är väll så att den driver på framhjulen mer eller mindre helatiden och så när det behövs så går bakdäcken in och hjälper till... ? för det är nog inte konstant 4hjulsdrift

tack för ditt svar andra får gärna fylla på.

Aronson
31 mars 2013 · 914 Inlägg

Nej,det är inte säkert att det varnar på instrument panelen då det är vanligt att det blir ett mekaniskt fel.DVS splinesen på ingående axeln till vinkelväxeln blir "ren" på splines samt att en splinesad hylsa som överför kraften mellan låda och vinkelväxeln går sönder.

mensi
31 mars 2013 · 177 Inlägg

Aronson skrev:
Nej,det är inte säkert att det varnar på instrument panelen då det är vanligt att det blir ett mekaniskt fel.DVS splinesen på ingående axeln till vinkelväxeln blir "ren" på splines samt att en splinesad hylsa som överför kraften mellan låda och vinkelväxeln går sönder.

interessant information. hur testar man att fyrhjulsdriften funkar? aldrigt ägt en 4wd förut

Aronson
31 mars 2013 · 914 Inlägg

Ställ bilen på halt underlag och gör en provstart.Spinner bara framhjulen så är vinkelväxeln garanterad trasig.
På äldre bilar med viscokoppling(xc90  har haldexkoppling) så ställer man framhjulen på rullar och provstartar ,och om bilen kastas ur rullarna så är bakhjulsdriften med.och om man tar bilen kall dvs med kall viscokoppling så tillåts det ta ca 20-25 sekunder innan fyrhjulsdriften kopplas in detta pga att viscokopplingens olja måste bli varm .

Aronson
31 mars 2013 · 914 Inlägg

Detta test med rullarna under framhjulen fungerar givetvis även på en bil med haldexkoppling,och då ska bilen åka ur rullarna direkt.
Och när man använder hjulrullarna så gör man EJ någon brutal provstart utan en försiktig start.

Xuri One Man Clan
31 mars 2013 · 4 287 Inlägg

stäng av dstc om du kan göra de på den, ut å gasa lite hårdare på en grusväg eller där de finns rullgrus.
De ska speka iväg direkt då smile

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
whityoustone
17 april 2013 · 74 Inlägg

man märker på en gång när den är paj faktiskt. mitt antispinn funka inte när den gick sönder så jag for rätt ut i en rondell. gick bra som tur va

Pappa, Fru, Barn, Volvo v40 FAS 2
Volvo xc90 (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang