1661
Sök

Saab 9000 konstiga ljud vid kedjan:(

773 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare
Som rubriken lyder så har det kommit ett rasslande ljud vid kedjan (antar sliten) men vill kolla med er först innan jag inleder reperationer för 6400 kr med material,

Saken jag undrar över är att oljudet som påminner om att man typ rasslar eller slår emot lätt med kedjan måt plast eller dyligt. Detta ljud uppkommer bara vid belastning över 3500 varv, och försvinner sedan efter en tids lugnt körande och infinner sig inte om man kör under 3000 varv då det uteblir helt.

Så är det någon vänlig själ som antingen kan bekräfta att det är kedjan eller om det är något annat då pengar inte växer på träd nu efter att man fått kvarskatt:/

Tack på förhand 

Observera har dyslexi så snälla inget stavningskorregering om det finns stavfel vill bara ha hjälp.

773 Inlägg
29 april 2013
Trådstartare

saken är ju den att jag har mätt den är 14,7 mm försjuten men antar säkrats är väl ett kostnadsförslag och ev fixa det beroende på vad fel är eller köpa en ny motor:)?
Motorn i fråga har rullat 28930 mil typ helt original
Senast redigerat av silversnurran (29 april 2013)

199 Inlägg
29 april 2013
silversnurran skrev:

saken är ju den att jag har mätt den är 14,7 mm försjuten men antar säkrats är väl ett kostnadsförslag och ev fixa det beroende på vad fel är eller köpa en ny motor:)?

Hej!

Kollat så det inte är någon av löphjulen/spännrullarna på multiremmen? Lagren brukar ge upp och den KAN påminna om kedjerassel. Bara att lyfta av remmen o se om ljudet finns kvar.

Tror inte att kedjan rasslar om den bara är ute 14.7 mm. Har du verkligen mätt rätt?

https://www.google.se/search?q=m%C3%A4t … B800%3B442

/David

773 Inlägg
30 april 2013
Trådstartare
David_Str skrev:
silversnurran skrev:

Hej!

Kollat så det inte är någon av löphjulen/spännrullarna på multiremmen? Lagren brukar ge upp och den KAN påminna om kedjerassel. Bara att lyfta av remmen o se om ljudet finns kvar.

Tror inte att kedjan rasslar om den bara är ute 14.7 mm. Har du verkligen mätt rätt?

https://www.google.se/search?q=m%C3%A4t … B800%3B442

/David

Angående hjulen så är dem nybyttade då jag hade ac haveri och tänkte renovera upp där så köpte en sats från speedparts, ang mätningen så är det inte där jag mätt:S får titta på det imon när jag är ledig

773 Inlägg
1 maj 2013
Trådstartare
Så nu är det förhoppningsvis löst visade sig att vevhusventialtionens backventil hade koxat igen så efter jag bytat den försvann allt vad som hette oljud fyllde även på lite olja då den började närma sig mitten av stickan.

Men angående olja förbrukningen brukar vara till 90% turbon som börjar ge med sig va:?

Over and out

5 710 Inlägg
3 maj 2013
Iom att den lilla ventilen inte fungerat har din vevhusventilation inte fungerat som den skall och då kan moton dra eller läcka extra mycket olja.
Fyll upp, o ha koll på nivån är mitt tips.

MVH Jonas
..............

773 Inlägg
3 maj 2013
Trådstartare
jonTe skrev:
Iom att den lilla ventilen inte fungerat har din vevhusventilation inte fungerat som den skall och då kan moton dra eller läcka extra mycket olja.
Fyll upp, o ha koll på nivån är mitt tips.

har mäkrt dett på högersidan framifrån sett där där sitter en plugg kommer inte på namnet atm att den pumpat ut mer än vanligt:/ men ska serva den imon igen för o få ut allt vad dålig olja heter:D

Du kanske kan något om hur man effetivast gör rent kylsystemet utan att ta av vattenpumpen:)?

5 710 Inlägg
3 maj 2013
silversnurran skrev:
har mäkrt dett på högersidan framifrån sett där där sitter en plugg kommer inte på namnet atm att den pumpat ut mer än vanligt:/ men ska serva den imon igen för o få ut allt vad dålig olja heter:D

Antagligen pluggen i ventilkåpan du menar, där brukar de läcka.
silversnurran skrev:
Du kanske kan något om hur man effetivast gör rent kylsystemet utan att ta av vattenpumpen:)?

Finns flera sätt men det lättaste är ju att tappa ur på kranen vid kylet (sitter på höger sida i nederkant) och fylla upp med kylsystemsrenröring, köra den varm, tappa ur igen.
Följ anvisningarna på flaskan.
Ett annat sätt är att spola ur med vattenslang men det kan vara lite meck iom att termostaten måste bort.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

773 Inlägg
3 maj 2013
Trådstartare
jonTe skrev:
silversnurran skrev:

Antagligen pluggen i ventilkåpan du menar, där brukar de läcka.

precis den:)
silversnurran skrev:

Finns flera sätt men det lättaste är ju att tappa ur på kranen vid kylet (sitter på höger sida i nederkant) och fylla upp med kylsystemsrenröring, köra den varm, tappa ur igen.
Följ anvisningarna på flaskan.
Ett annat sätt är att spola ur med vattenslang men det kan vara lite meck iom att termostaten måste bort.

mvh Jonas

kylarrent låter absolut lättast:) tackar för tipsen

Sök