4709
Sök

Byte B230FD till B230 FT

klabbarpan
3 041 Inlägg
13 maj 2013
Stor skillnad på b234f och b230ft. Ej samma block odyl. Ft och fk är identiska. Samma block kosmetisk som fd i jämnförelse. 16 har ett annat block med dubbla balansaxlar mm. Vanligtvis använder man sig av b230 blocket och monterar 16v på denne.lite och bygga om förvisso. Du har ju helt plötsligt dubbla kammar smile men istället en topp som älskar laddtryck big_smile

39 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
nixon89 skrev:
Stor skillnad på b234f och b230ft. Ej samma block odyl. Ft och fk är identiska. Samma block kosmetisk som fd i jämnförelse. 16 har ett annat block med dubbla balansaxlar mm. Vanligtvis använder man sig av b230 blocket och monterar 16v på denne.lite och bygga om förvisso. Du har ju helt plötsligt dubbla kammar smile men istället en topp som älskar laddtryck big_smile

Hm, vill ju göra så lite som möjligt för så mycket häst som möjligt.
Tror jag håller mig till 230FT/FK än så länge, det får bli 16V senare när behovet växer. (Vilket det antagligen kommer göra)

Nu gäller det ju bara att hitta en donatorbil med rätta grejerna. smile

Kolla gärna in min kärra!: Audi S3

klabbarpan
3 041 Inlägg
13 maj 2013
Skaffa en fk, lättast och billigast att finna. Samma som ftn skiljer på wgn. Byta ut wg mot en justerbar så är din automatiskt en ft = fulltryckare. Chippa sedan boxarna och skruva laddet till 1.1 bar då blir det skoj. Märk väl, i turbo topparna sitter det en kam vid namn t-kam. Helt värdelös. Ger bra drag på låg och mellanregister, storknar på högre varv. Kandu hitta en annan kam så blir karaktären mer gemytlig.

Behövet du veta något så bara hojta till så svarar jag wink

39 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
nixon89 skrev:
Skaffa en fk, lättast och billigast att finna. Samma som ftn skiljer på wgn. Byta ut wg mot en justerbar så är din automatiskt en ft = fulltryckare. Chippa sedan boxarna och skruva laddet till 1.1 bar då blir det skoj. Märk väl, i turbo topparna sitter det en kam vid namn t-kam. Helt värdelös. Ger bra drag på låg och mellanregister, storknar på högre varv. Kandu hitta en annan kam så blir karaktären mer gemytlig.

Behövet du veta något så bara hojta till så svarar jag wink

Jaha, en H-kam är att rekommendera?

Vad säger du om denna?
http://www.blocket.se/orebro/Volvo_945_ … 11&w=3
Eller är det en B234? Med tanke på 190hk?

klabbarpan
3 041 Inlägg
13 maj 2013
Ingen b234. Utan en ft med turbo plus paket. H kam e trevlig smile

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
13 maj 2013
H/K kam funkar sådär i en Turbo bil, likaså A-kammen. Av dom ja testat måste ja säga att V kammen gav bäst resultat. Vx3  är inget att ha.

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

39 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
Tros m90 passa bolt on på denna motor som jag länkade till?
Sitter ju automat på nu verkar det som.

V eller K kam alltså. smile

klabbarpan
3 041 Inlägg
13 maj 2013
Japp m90 passar. Du behöve dock svänghjul och koppling

4 257 Inlägg
13 maj 2013
lill-svensken skrev:
Tros m90 passa bolt on på denna motor som jag länkade till?
Sitter ju automat på nu verkar det som.

V eller K kam alltså. smile

M90 ska passa bolt on som sades tidigare. Ta och byt din bakaxel till den ifrån donatorbilen också. Då får du lite högre utväxling vilket är skönt på motorvägen och så är polisbilarna utrustade med lamelldiff eller slungdiff. (Det var iaf polarens 940 polis.)

4 257 Inlägg
13 maj 2013
nixon89 skrev:

Kanske även kardanaxel?

klabbarpan
3 041 Inlägg
13 maj 2013
zemet skrev:
nixon89 skrev:

Kanske även kardanaxel?

Har jag redan nämt tidigare i tråden. Räcker iof med främre halvan.

klabbarpan
3 041 Inlägg
13 maj 2013
Ett gott råd vid byte till m90. Ta och svetsa treans stoppring när lådan är ute( om drt inte är gjort vill säga) så pallar lådan lite stryk. Jävligt känsliga där. Passa även på att byta ut bussningen i länkaget så slipper du att ha en sladdrande spak. Små saker som gör den kommande körglädjen ännu roligare wink
Till ts, såg att din bil är från 93. Tänk på att det inte går atr regga bilen direkt med endast motorbyte.

4 257 Inlägg
13 maj 2013
Din bil såg ju fräsch ut. Du kan säkert få 8-9K för den. Och så ska du lägga 3K på donatorbil och lite annat lullul och så blir den svår reggad pga årsmod.

Det enklaste och mest ekonomiska är nog att sälja din bil och köpa en fräsch turbo för ca 15K. Jag skulle tro att det blir billigare i slutändan och du slipper göra allt jobbet.

Men har du sentimentalt värde i din bil så är det ju en annan sak:)

39 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
nixon89 skrev:
Ett gott råd vid byte till m90. Ta och svetsa treans stoppring när lådan är ute( om drt inte är gjort vill säga) så pallar lådan lite stryk. Jävligt känsliga där. Passa även på att byta ut bussningen i länkaget så slipper du att ha en sladdrande spak. Små saker som gör den kommande körglädjen ännu roligare wink
Till ts, såg att din bil är från 93. Tänk på att det inte går atr regga bilen direkt med endast motorbyte.

zemet skrev:
Din bil såg ju fräsch ut. Du kan säkert få 8-9K för den. Och så ska du lägga 3K på donatorbil och lite annat lullul och så blir den svår reggad pga årsmod.

Det enklaste och mest ekonomiska är nog att sälja din bil och köpa en fräsch turbo för ca 15K. Jag skulle tro att det blir billigare i slutändan och du slipper göra allt jobbet.

Men har du sentimentalt värde i din bil så är det ju en annan sak:)

Fasiken vad svårt det blev. Att köpa en färdig är ju också ett alternativ. hmm
Men det lär man sig ju inte mycket på... sad

Men samtidigt vill man ju slippa så mycket jobb som möjligt.
Bilen har ju en högt sentimentalt för mig... 

Jag är kluven... hmm

klabbarpan
3 041 Inlägg
13 maj 2013
Även min är en 93. Jag bytar motor inför bes, problemet är ju om du blir stoppad hmm

39 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
nixon89 skrev:
Även min är en 93. Jag bytar motor inför bes, problemet är ju om du blir stoppad hmm

Besiktningen är inte ett problem för mig, om jag inte blir stoppad förstås. wink

Det är ekonomin som är problemet, jag har svårt att bestämma mig för hur jag vill göra, sälja, köpa osv...

Får fundera på detta ett tag..

Sök