6616
Sök

Turbomata BMW 350i -00

1 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
Tja! Har en kompis som har skruvat bilar hela sitt liv och även turbomatat andra bilar. Finns det risk att det inte håller om jag gör det själv och hur mycket jobb blir det? Tänkte om det är vart det isåfall blir det en beg turbo.

Tacksam för svar!

Mvh Niklas

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 maj 2013
Det kommer INTE hålla. Varför? Jo för ditt inlägg ger inte direkt sken av att du har skruvat (alls) tidigare. Att "turbomata" är lite mer än att bara trycka dit en turbo. Det är alltid mer jobb än man tror.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

5 963 Inlägg
18 maj 2013
Ja jag håller med dawwe där.

Angående mängden jobb det kräver, föreställ dig hur mycket som måste göras och så tar du det arbetet du föreställt dig och multiplicerar med 10, då är du nära sanningen.

Det är inte bara att "kasta på turbon" utan för att först och främst kunna köra med turbon behöver du bygga ett grenrör (eller adapterrör) så du har någonstans att montera turbon och turbon måste även få plats och rören måste vara helt täta, sedan leta reda på en oljekanal, koppla in dig på oljekanalen, dra en hydraul/oljeslang upp till turbon, fixa en oljeretur i blocket eller oljetråget och sedan dra en oljeslang mellan turbo och returen. Vissa turbos behöver du även koppla in vattenkylning på och då blir det ännu krångligare och ännu mera slangar och rör.
Efter det är gjort så går det att starta motorn och köra med bilen utan att turbon skär ihop.

Sen måste du bygga tryckrör, och helst även en intercooler. Och rören måste byggas så dem passar i bilen och det behövs även modifieras lite för att montera intercoolern.
När nu tryckrören är klara går det att köra med bilen, men motorn kommer få alldeles för lite bränsle när laddtrycket kommer.

Så behöver du öka på bränslemängden på något sätt, oftast med större spridare. Du måste se till att bränslepumpen klarar av att leverera tillräckligt med soppa. Och bränslet måste ökas på lagom mycket, det går inte bara att ställa upp bränslet utan du måste även ändra bränslemappen (och helst tändningsmappen) för att få bränslekurvan rätt.

Nu måste jag tyvärr sluta mitt inlägg här för jag har inte tid att skriva något mer.

Sök