8865
Sök

Tungt att dra runt motorn.

550 Inlägg
22 maj 2013
Trådstartare
satte i RÄTT t5 kolvar och stakar i min kära saab 9-5 -98 nu, men det går inte att rubba den när man ska försöka dra runt den för hand, kan det va för att motorn stått öppen såpass länge så de hunnit torka och därav ökad friktion?
Kan tillägga att ja drar i kamkedjan som är lossad från kammarna, kan den ha korvat ihop sig där nere ? är inte så sugen på att lossa toppen och göra om allting igen... den gick fint de lilla ja testa före jag montera, men nu är de pang bom stopp. och det tar inte i toppen bör tiläggas smile ge mig ideer! och har ni tips på sätt att dra runt motorn för hand så ge mig det också! smile Mvh daniel

10 287 Inlägg
23 maj 2013
Jag vill ju inte vara besvärlig eller så men i mina öron så är detta ett fall av att riva isär och göra om allt och vara helt säker på att allt sitter rätt (åt rätt håll etc) , är rätt draget och att det är ordentligt med olja.

Dessutom undrar jag  (nu kan jag inte SAAB motorer iofs) men utan kamdrivningen så bör väl öppen ventil interferera med kolv i öd.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

550 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
Sharky skrev:
Jag vill ju inte vara besvärlig eller så men i mina öron så är detta ett fall av att riva isär och göra om allt och vara helt säker på att allt sitter rätt (åt rätt håll etc) , är rätt draget och att det är ordentligt med olja.

Dessutom undrar jag  (nu kan jag inte SAAB motorer iofs) men utan kamdrivningen så bör väl öppen ventil interferera med kolv i öd.

/Göran

du är inte jobbig, hade att dom tankarna jag också, och det är nog så det får bli smile gör om gör rätt är ett motto man får höra dagligen, så det är väl det som får bli här med! wink
dedär men kamdrivningen, det är inte så att det ska spela nån roll just nu då inte kammarna eller något är monterat, utan de rör sig inte alls i motorn smile ska plocka isär o kika över allting igen, *pust* haha

4 670 Inlägg
23 maj 2013
Har du testat o dra runt den nere vid remskivan? Nu låter de ju som att nått kanske tar i eller nått men skulle ändå testa försiktigt på remskivan istället

NR 4 på bilden
http://shop.speedparts.se/shop/13102/13102-2769919-shopw-1ff445.jpg
Senast redigerat av mickius (23 maj 2013)

550 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
mickius skrev:
Har du testat o dra runt den nere vid remskivan? Nu låter de ju som att nått kanske tar i eller nått men skulle ändå testa försiktigt på remskivan istället

NR 4 på bilden
http://shop.speedparts.se/shop/13102/13 … 1ff445.jpg

tänkte ja skulle bege mig ut imorgon och testa de smile kan ju gå trögt eftersom att den stått öppen länge och inte är smord. smile

Sök