Vattenpump, Passat

opelofdoom
8 juni 2013 · 14 Inlägg

Hej.

Ungefär hur svårt är det att byta vattenpumpen (alt. byta ut packningen) till en VW Passat från 75? Jag kan byta däck, olja och fylla på kylarvätska. På den nivån ligger jag. Vad kan det annars tänkas kosta att lämna in till en VW-verkstad?

Evildan
8 juni 2013 ·

Det är inte avancerat alls på din 1.3liters ZF motor, enkelt att klyva den, töm vattnet, klyv pumpen, gör rent ytorna, montera den nya pumpen, oftast byter man bara halva pumpen då det är den delen som blir sliten.

Det jobbet kräver inte någon magisterexamen i motorteknik, finns flertalet guider på nätet som visar hur du gör.
(jag har själv gjort det på en Jetta ute på en parkering med enkla handverktyg)

VW verkstad är inte det rätta alternativet då de flesta tekniker (misstänker jag) där aldrig sett en B1 ens på bild utan gå till en "gubbe på hörnet" ,blir billigare och antagligen går det fortare att få in bilen.

te_wik Forummoderator
8 juni 2013 · 12 813 Inlägg

Som Evildan skriver så är det inget avancerat jobb. Däremot får man räkna med att de m6 skruvar som fäster pumphalvan allt som oftast har satt sig och går av om man inte är försiktig, och ibland även hur försiktig man än är. Det är inte lätt att borra ur dom på plats.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Evildan
8 juni 2013 ·

te_wik skrev:
Som Evildan skriver så är det inget avancerat jobb. Däremot får man räkna med att de m6 skruvar som fäster pumphalvan allt som oftast har satt sig och går av om man inte är försiktig, och ibland även hur försiktig man än är. Det är inte lätt att borra ur dom på plats.



Mvh Tommy

Jo det är sant, vanlig 8.8 skruv dragen i aluminum med viss tillsats av vatten är inte det helt ultimata när förbandet ska lossas.

Mitt byte gick bra så tänkte inte på det, tack Tommy för tillägget.

te_wik Forummoderator
8 juni 2013 · 12 813 Inlägg

Evildan skrev:

te_wik skrev:
Som Evildan skriver så är det inget avancerat jobb. Däremot får man räkna med att de m6 skruvar som fäster pumphalvan allt som oftast har satt sig och går av om man inte är försiktig, och ibland även hur försiktig man än är. Det är inte lätt att borra ur dom på plats.



Mvh Tommy

Jo det är sant, vanlig 8.8 skruv dragen i aluminum med viss tillsats av vatten är inte det helt ultimata när förbandet ska lossas.

Mitt byte gick bra så tänkte inte på det, tack Tommy för tillägget.

Då har du haft tur tongue Bytte på en jetta här för någon vecka sedan, hur försiktig jag än var så gick alla förutom två av. Dom knixade till nästan bara av att man såg på dom.

Ingen större fara egentligen, att köpa en komplett pump är inte direkt dyrt. Däremot kan det ju vara lite jävligt att behöva demontera kamremmen.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
Evildan
8 juni 2013 ·

te_wik skrev:

Evildan skrev:

te_wik skrev:
Som Evildan skriver så är det inget avancerat jobb. Däremot får man räkna med att de m6 skruvar som fäster pumphalvan allt som oftast har satt sig och går av om man inte är försiktig, och ibland även hur försiktig man än är. Det är inte lätt att borra ur dom på plats.



Mvh Tommy

Jo det är sant, vanlig 8.8 skruv dragen i aluminum med viss tillsats av vatten är inte det helt ultimata när förbandet ska lossas.

Mitt byte gick bra så tänkte inte på det, tack Tommy för tillägget.

Då har du haft tur tongue Bytte på en jetta här för någon vecka sedan, hur försiktig jag än var så gick alla förutom två av. Dom knixade till nästan bara av att man såg på dom.

Ingen större fara egentligen, att köpa en komplett pump är inte direkt dyrt. Däremot kan det ju vara lite jävligt att behöva demontera kamremmen.




Mvh Tommy

Tur? Skicklighet roll inget annat....

aaah, det är så det är, kamremmen går runt pumpen.
Var ett bra tag sedan jag hade "turen" att skruva VW-pump, detta var nog runt 2002.
nåväl, ska inte offtopicdöda tråden för TS.

opelofdoom
8 juni 2013 · 14 Inlägg

Jasåja, men detta låter ju ändå rätt lovande. Trots att jag endast har en parkering som "verkstad". Segt att inte komma in underifrån dock, gissar att det skulle underlätta. Har verkstadshandboken hemma men de första sidorna med diverse motordetaljer, vattenpump osv saknas. Såklart.

Att byta halva innebär att byta vilken del? På Meca.se finns det vattenpump med och utan hus. Vad för hus?
Annars hittade jag denna http://www.bildelsbasen.se/70-W25190.html ...

Kamremmen tycker jag känns som det minsta problemet. Vilka verktyg rekommenderas att ha till sitt förfogande?

te_wik Forummoderator
8 juni 2013 · 12 813 Inlägg

opelofdoom skrev:
Jasåja, men detta låter ju ändå rätt lovande. Trots att jag endast har en parkering som "verkstad". Segt att inte komma in underifrån dock, gissar att det skulle underlätta. Har verkstadshandboken hemma men de första sidorna med diverse motordetaljer, vattenpump osv saknas. Såklart.

Att byta halva innebär att byta vilken del? På Meca.se finns det vattenpump med och utan hus. Vad för hus?
Annars hittade jag denna http://www.bildelsbasen.se/70-W25190.html ...

Kamremmen tycker jag känns som det minsta problemet. Vilka verktyg rekommenderas att ha till sitt förfogande?

Halva betyder endast "locket", den med remskivan. Locket sitter sen fast i huset (pumphuset), det är förbindelsen där emellan som brukar vara lite jävlig att få loss.

Det hade underlättat om du kom åt underifrån, bort med hjulet på höger sidan samt få innerskärmen lite ur vägen.




Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
opelofdoom
8 juni 2013 · 14 Inlägg

http://www.mekonomen.se/bil/reservdelar … 91a53055sv

Tittar på den här och känner mig helt förlorad. Funderar på att ge upp utan ens ha försökt. För tillfället kan jag iallafall ta mig dit...

Om någon är intresserad så är detta det nuvarande tillståndet, syns tydligt varifrån vattnet letar sig ut.
http://i.imgur.com/NQqntns.jpg?1

te_wik Forummoderator
8 juni 2013 · 12 813 Inlägg

Ta det lugnt och stressa inte så kommer det gå bra!



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
caromania Forummoderator
8 juni 2013 · 9 296 Inlägg

Är det inte så att man behöver limma in packningen i yttre halvan på de här pumparna? Vill minnas det...

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
opelofdoom
9 juni 2013 · 14 Inlägg

Aha, vore bra att veta det innan. Är det inte någon som besitter en förklarande beskrivning?

caromania Forummoderator
9 juni 2013 · 9 296 Inlägg

Apropå det där med skruvar som går av, börja med att du i 4-5 dagar dränker skruvskallarna med 5-56. Det hjälper. Jag bytte just vattenpump på min Rover där skruvarna notoriskt brukar gå av. Inte en enda gick av för mig. Sedan är det alltid bättre med ett knack på nyckeln jämfört med att segdra. Bra fäste, sedan klappa till utan att överdriva.

Min Passat från 79 hade delad pump och i den pumpen gick ett spår där den nya gummipackningen (specialformad o-ring) skulle sättas in. Packningen var betydligt mindre än spåret och den behövde limmas in med packningsklister men det fick jag hjälp med av en bilverkstad som hade det på sprayburk. Det var inga problem alltså.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Evildan
9 juni 2013 ·

Sorry, men kände att den passade lite.
http://www.youtube.com/watch?v=_B1WMNeMgjg

opelofdoom
9 juni 2013 · 14 Inlägg

Har ställt bilen till rätta på parkeringen nu och dränkt skruvarna i 5-56. Börjar med ingreppet på tisdag. Jävla parodi...

opelofdoom
9 juni 2013 · 14 Inlägg

Haha. Blev alldeles för ivrig. Var bort med kamrem, hjulet vid vattenpumpen och allting gick superbra.
Men sen var det ju det här med aluminiumskruvar... tänkte försöka lossa lite på en av skruvarna och den brast direkt. Dumt att tro att just den här bilen skulle vara ett undantag från just den misären.

På plussidan däremot så valde jag skruven med mest utrymme runtom, men hur jag går vidare härifrån vet jag inte. Blir det till att borra bort resterande skruvar? Hoppades ju på att få slippa det iom jag behöver gå och köpa det också isåfall...

Har lite bilder som förklarar lite vad jag försöker berätta här för er.

http://i.imgur.com/kur87W3.jpg
http://i.imgur.com/w1Bt7eF.jpg

På plussidan två så ger det ett jäkla skjut på självförtroendet att pyssla lite. Fantastiskt roligt och känns inte alls lika hopplöst som tidigare, trots denna misär.

EDIT:
Tanken är nu att bara dela på den och byta packningen.

EDIT2:
Blir det lättare att byta ut hela pumpen än att t.ex. borra ur varje skruv överväger jag det helt klart. Gissningsvis så kommer varje skruv vara som smör.

Senast redigerat av opelofdoom (9 juni 2013)

te_wik Forummoderator
9 juni 2013 · 12 813 Inlägg

opelofdoom skrev:
Haha. Blev alldeles för ivrig. Var bort med kamrem, hjulet vid vattenpumpen och allting gick superbra.
Men sen var det ju det här med aluminiumskruvar... tänkte försöka lossa lite på en av skruvarna och den brast direkt. Dumt att tro att just den här bilen skulle vara ett undantag från just den misären.

På plussidan däremot så valde jag skruven med mest utrymme runtom, men hur jag går vidare härifrån vet jag inte. Blir det till att borra bort resterande skruvar? Hoppades ju på att få slippa det iom jag behöver gå och köpa det också isåfall...

Har lite bilder som förklarar lite vad jag försöker berätta här för er.

http://i.imgur.com/kur87W3.jpg
http://i.imgur.com/w1Bt7eF.jpg

På plussidan två så ger det ett jäkla skjut på självförtroendet att pyssla lite. Fantastiskt roligt och känns inte alls lika hopplöst som tidigare, trots denna misär.

EDIT:
Tanken är nu att bara dela på den och byta packningen.

EDIT2:
Blir det lättare att byta ut hela pumpen än att t.ex. borra ur varje skruv överväger jag det helt klart. Gissningsvis så kommer varje skruv vara som smör.

Du har väl ändå inte släppt kamremmen utan kilremmen som driver vattenpump/generator.
Att bara byta packningen ser jag som dumsnålt utan byt hela kompletta pumpen med hus så slipper du börja borra. Tror den kostar kring en tusenlapp.

Har du inte kunskap att ta lös kamremmen så försök hitta någon som hjälper till då motorn måste nollas och remmen måste monteras rätt annars går motorn dåligt/inte alls och kan skadas rejält.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!
Audi 100 2.3E "Das Mutterschiff" (1988)
opelofdoom
9 juni 2013 · 14 Inlägg

Ja, kilremmen då antar jag. Den satt runt generator och vattenpump.
Reagerade iallafall på att vara dumsnål och gav mig tusan på att få bort den där grejen. Så nu sitter jag med den här i vardagsrummet.. Vill någon vara så snåll och hjälpa mig hitta någon ny som passar? Eller från skroten, spelar ingen roll. Billigast möjligt.

Var tvungen att ta bort generatorn också vilket skrämmer mig lite då det blir alldeles för många bollar i luften.

http://i.imgur.com/a7VWmOZ.jpg

Senast redigerat av opelofdoom (9 juni 2013)

opelofdoom
10 juni 2013 · 14 Inlägg

Fortsätter min monolog här.

Tog hem den här alldeles nyss http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?Vie … 861354865, beräknad leveranstid 15 juni så jag hinner ladda upp mentalt ett par dagar. Något jag bör förbereda med? Har troligtvis inte tömt bilen tillräckligt ännu. Har bara vridit och vänt på slangarna jag tog av, eftersom jag står ute på gatan måste jag försöka göra det lite snyggt så jag inte får en massa miljöaktivister på mig.

Vad mer bör göras? Något annat jag ska passa på med medan generator osv är borttagna?
Önskar jag visste själv, har ganska mycket fritid.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang