Svenskar mest aggressiva i trafiken

DKn
14 juni 2013 · 535 Inlägg

DasAuto skrev:
Denna kommentaren förklarar allt

"Det har med mentaliteten att göra - jantelagen, mm:

I Sverige förväntas alla vara likadana och olikheter accepteras inte. Man lever/uttrycker/säger inte vad man menar utan det som förväntas av en. Därmed finns det en uppdämd agression hos människor som utageras när man sitter ensam i sin bil, en skyddad tillvaro. Man svär, stör sig på andras körning och till och med agerar låtsaspolis genom att tex tvärbromsa om bakomvarande bil ligger för nära. Det är trafikfarligt om något! Söderut i Europa säger man vad man tycker och accepterar att folk är olika och kör på olika sätt. Visst, man kör fortare och tutar, men förarna tar lätt på situationen och blir inte så upprörda."

Vet inte var du varit någonstans men har en kusin i Italien.  Och där e dom både aggressivare och mycket vildare. Och dom blir bra mycket argare än vad folk blir här i sverige. Och är det inte trafik farligt att ligga i röven på någon. Bara han som bromsar som gör fel eller?

Dotzie
14 juni 2013 · 487 Inlägg

Denna ultimata utmaningen för en stressad svensk big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/158/157540/157540-02cd6b014ca37926269aef3ccca6a7f1_tn.jpg

Senast redigerat av Dotzie (14 juni 2013)

My car Brings Me Women
BMW 325 Touring "Projekt" (2002)
Xuri One Man Clan
14 juni 2013 · 4 287 Inlägg

Eddy skrev:

Xuri skrev:

Eddy skrev:

Kan säga dig att det INTE rullar på bättre i tyskland tongue

Bodde där i fyra år som liten och alltid hamnade man i trafik och på radion hörde man om bilköer och hur långa dem var. 3-4 km var vardagen, ibland upp till 20km.

Jo de är väl rätt förstående ? sverige är ett av europas mest glesbefolkade länder efter typ finland?


när de blir en kö eller liknande i tyskland pga vägarbete eller olycka så reder de sig bättre än här å då är dom ändå betydligt fler.

Dom är jäääääävligt aggressiva. gasar och bromsar mycket, och när alla gör det så blir det köbildning.

misstänker att svenskarna är surast i trafiken.

körde ca 200mil i tyskland förra året å jag upplevde ingen som aggresiv.
betydligt värre i sverige.

Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Volvo s40 (2001)
DasAuto
14 juni 2013 · 2 751 Inlägg

DKn skrev:

DasAuto skrev:
Denna kommentaren förklarar allt

"Det har med mentaliteten att göra - jantelagen, mm:

I Sverige förväntas alla vara likadana och olikheter accepteras inte. Man lever/uttrycker/säger inte vad man menar utan det som förväntas av en. Därmed finns det en uppdämd agression hos människor som utageras när man sitter ensam i sin bil, en skyddad tillvaro. Man svär, stör sig på andras körning och till och med agerar låtsaspolis genom att tex tvärbromsa om bakomvarande bil ligger för nära. Det är trafikfarligt om något! Söderut i Europa säger man vad man tycker och accepterar att folk är olika och kör på olika sätt. Visst, man kör fortare och tutar, men förarna tar lätt på situationen och blir inte så upprörda."

Vet inte var du varit någonstans men har en kusin i Italien.  Och där e dom både aggressivare och mycket vildare. Och dom blir bra mycket argare än vad folk blir här i sverige. Och är det inte trafik farligt att ligga i röven på någon. Bara han som bromsar som gör fel eller?

Hehe ja, jag vet heller inte hur man ska ta denna artikeln. Jag har med varit rätt mycket i södra europa, klart som fan det körs mer aggressivare där nere. Men man får väl ta detta med nypa salt som med allt annat big_smile

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Germax
14 juni 2013 · 12 086 Inlägg

longcat skrev:

matteeee skrev:
Jag tror stenhårt på det. Åkte bil i Norge för en månad sen. Föraren kom i fel fil, den vänstra längst fram vid ett rödljus där vi skulle åt höger. Här i Sverige hade det bara varit att åka ett varv och vända nånstans, men han slog på blinkersen och sa till mig att det löser sig. Och, när det slog om så väntade bilen till höger om oss och vi kunde svänga framför honom. Det hade ALDRIG hänt i Sverige.

Idag när jag körde hem i "rusningstrafik" blev det kö pga en kranbil som höll 70 i innerfilen. Bakom denna låg en lastbil som närmade sig. Jag släppte på gasen och skapade en lucka så att lastbilen kom ut framför mig och slapp bromsa in. Vad händer då bakom mig? Jo, helljus (mitt på ljusa dan så det kvittar ju, men..) Tack för den smile

Du har då aldrig kört i Stockholm då antar jag, här har vi fattat att det blir mindre köer osv om man hjälps åt i trafiken genom att släppa in andra i filer m.m.
Det märks direkt när det är någon envis lantisjävel som kommer hit och ska förstöra i trafiken!
Om alla hjälps åt så går allt mycket bättre! smile

Jag håller med, när jag är i Stockholm tex så tycker jag trafiken flyter på otroligt bra med tanke på hur vägstrukturen ser ut. Hemma i Motala är det hävda sin rätt till varje pris som gäller tongue

JockeRX7 KTM 660
14 juni 2013 · 537 Inlägg

Bor i Stockholm men kommer från Norrköping från början. Tycker samspelet i trafiken funkar mycket bättre här uppe. Man blir insläppt (så länge man inte tvekar och verkar velig) och det flyter på. Även om det är väldigt mycket mer bilar i rörelse här. Så köer blir det ju automatiskt.
När jag är nere i Norrköping så funkar inget i trafiken. Folk ska alltid först och man ser inget vidare samspel.
Blir förvånad när någon är så duktig och kan tänka sig att köra varannan bil och följer högerregeln där nere.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil
Brådhis * Voff voff *
14 juni 2013 · 10 287 Inlägg

Xuri skrev:
Alla svenskar borde köra bil i tyskland/holland osv.
där flyter trafiken på så mycke bättre.  dom använder blinkers å tänker mer på hur bilarna runt ikring gör.
dom vet hur kugghjulsprincipen fungerar  även om de är 5 filigt...
i sverige är de, " kolla han i omkörningsfilen vad han tränger sig"

Holland (och Belgien) är underbart att köra bil i. Alla hjälps åt och det flyter på fantstiskt bra. Där har Sverige en hel del att lära...

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
SafetyCar
14 juni 2013 · 403 Inlägg

Danskar är värst i trafiken anser jag.

Supraner VIP Medlem
17 juni 2013 · 251 Inlägg

hamna i kö i sthlm senast igår och måste säga att alla I KÖN skötte sig galant!
Idioterna som åkte i "nödfilen" till höger om kön blev jag galen på, för sen kom det en ambulans och hur fan skulle han ta sig igenom när det åkt massor andra bilar än taxis i den filen, kom t o m en lastbil med släp och åkte om alla. Det måste ju säkert ta uppåt en minut för honom att flytta sig för ambulansen, det kan handla om liv och död.

Annars håller jag med, köbildningarna är mycket bättre i storstäder än mindre städer.. Fast tycker inte svenskar är så mkt sämre än andra länder! I tyskland är dom ju vana vid köer så klart att alla blir bättre på att bete sig i en smile

Senast redigerat av Qziny (17 juni 2013)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang