Efter några år med putsbilar och utställningar så bestämde jag mig för att jag ville börja köra bana! Valet föll på en mitsubishi Evolution IV 1997 som jag köpte av en kompis till mig!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98266/98266-087af11411504619b1ea7348ba2ac15a.jpg]()
Första versionen av bilen i min ägo såg ut så här!
Greddy front, Volk Challange 17" fälgar och Evo 6 vinge prydde bilen utseendemässigt!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98266/98266-fba2285ca3852284a9d967036ac2b7a8.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98266/98266-d07cf089ce34c52c8ff69dbe828b3b48.jpg]()
Första jag gjorde var att köpa VOLK TE37 9.5x18 fälgar med 225/40R18 däck för att få lite egen look på bilen!
Första sommaren var det mycket putsande på bilen och mest glidåka sedan blev de garagesäsong och de va då jag bestämde mig för att bilen enbart skulle brukas på bana!
Vinterns mods blev:
![https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98266/98266-e5bbe5795678a346cceecbc09e1a6f0c.jpg]()
* Bygga om front för att få dit carnadsvingar & splitter
![https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98266/98266-fec14ebed02b814e4bcec9938c3c5012.jpg]()
Bygga om bakluckan för att få bort belysningen på luckan samt lägga igen gamla hålen för evo 6 vingen samt monterade en lite större vinge för lite bättre funktion!
Motorn spec är följande:
Orginal stakar och kolvar
Tomei racing skalvpplåtar
Evo 6 TME oljetråg
flyttat oljefilter med stålomspunna slangar
HKS 272gr kammar
HKS ventilfjädrar
ARC turbokit med grenrör & wastegate
Evo 6 TME styrbox ommappat
Forge dump
HKS tryckrör
HKS intercooler
Blitz alu kylare
HKS insugskit med insugsrör & luftfilter
Evo 6 luftmassemätare.
Chassi:
Tein Master Curcuit RE coilovers
Powerflex, Strongflex bussningar i fram och bakvagn
Org. Kräng.hämmare
Bromsar:
Endless raci6 ok fram med ME20 belägg fram+bak
Endless RF650 bromsvätska
Jag och team kamraten bestämde oss för att anmäla 2 bilar till Timeattack.nu Serien till 2013!
Sammarbetspartners för 2013:
Mekonomen Västerås AB
Smörjteknik i Norden AB
Japtuning
SONAX
Endless Brakes
ELFO Automation
Styling4u
Under vintern färdigställdes bilen med sin nya form och bilen rullades ut första gången till Västeråsträff nr 1
![https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98266/98266-a1a8a7c09f75d9235ab1f150d4881768.jpg]()
Valet på fälgar föll på en uppsättning 8x18" ATS Motorsport!
Ban setupen på bilen blev 8x18" BBS Challange med Michelin Pilot sport cup däck!
Första tävlingen närmade sig och det var dags för Rudskogen Motorpart för deltävling nr 1
![https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98266/98266-bf54b23bc40623bb20acd7fc6be831f9.jpg]()
Som dessvärre inte slutade som jag hoppades på! Var tvungen att bryta under Warmup pga skrurit sönder höger framdäck mot rambenet
![https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98266/98266-397d72cbbd9aeff8566acb15fc8d57e2.jpg]()
Tävlingen nr 2 när det var dags för Tierp Arena blev lite bättre för min del! Fortsatt problem med chassi och fjädring så kunde jag genomföra hela tävlingen dock utan några bra tider!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98266/98266-40439976ada24219a84f5c1cb0f77f8c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98266/98266-41dcd8e95e92ca0c8845fae14e6260cd.jpg]()
2013-06-06 Var det dags för Gröndals Motorstadion tillsammans med Svenska Wankelregistret då jag blivit inbjuden av en garagekompis som kör RX7 för att köra ihop! Jag såg det som en perfekt dag att både testa och ställa in chassit ordentligt!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98266/98266-9c06879a6bbdbc384f4c28127bf77b0b.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98266/98266-166c0813446cacb946f442d0840a5750.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98266/98266-db0246b1304cb153e093b263059a1140.jpg]()
Dagen slutade dock med att jag fick ett kast och styrde emot och ett framdäck tog i rambenet och skar sönder däcket igen....
Då tröttnade jag på att försöka få det att funka med lite bredare fälgar än vad som är rekommenderat på Evo 4orna och det började bli väldigt dyrt med R däck!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98266/98266-4f2ea408063fe75d27c072a72d94d375.jpg]()
Då blev det en beställning på en uppstättning nya Rota Force 7.5x17"
Som levererades dagen innan avfärd till Kinnekulle och deltävling 3 i Timeattack serien! Så jag fick aldrig någon tid på mig att ställa in chassit ordentligt denna gång heller så åkte ner för att känna efter och småjustera mellan kvalen! Däcken blev 205/40R17 Toyo R888 som Ralph Däck levererade väldigt snabbt och smidigt!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/99/98266/98266-fcc9dac65cb468aaa6232da5f5a79440.jpg]()
På plats i depån på Kinnekulle!
Saknar dock bild från tävlingen men dagen slutade med att jag under kval 1 bestämt mig för att lära känna banan samt känna efter på bilen och försöka justera lite inför kval 2 men precis innan det var dags så kom regnet! Kval 2 regnade bort och jag var ut på banan men omöjligt att sätta någon bra tid under regn med Rdäck.
Dagen slutade inte i någon bra tid 1:05 efter kval 1 men känner att jag kommer närmare en bra inställning på bilen och ser ett slut på strul med däck och chassi!

Första versionen av bilen i min ägo såg ut så här!
Greddy front, Volk Challange 17" fälgar och Evo 6 vinge prydde bilen utseendemässigt!


Första jag gjorde var att köpa VOLK TE37 9.5x18 fälgar med 225/40R18 däck för att få lite egen look på bilen!
Första sommaren var det mycket putsande på bilen och mest glidåka sedan blev de garagesäsong och de va då jag bestämde mig för att bilen enbart skulle brukas på bana!
Vinterns mods blev:

* Bygga om front för att få dit carnadsvingar & splitter

Bygga om bakluckan för att få bort belysningen på luckan samt lägga igen gamla hålen för evo 6 vingen samt monterade en lite större vinge för lite bättre funktion!
Motorn spec är följande:
Orginal stakar och kolvar
Tomei racing skalvpplåtar
Evo 6 TME oljetråg
flyttat oljefilter med stålomspunna slangar
HKS 272gr kammar
HKS ventilfjädrar
ARC turbokit med grenrör & wastegate
Evo 6 TME styrbox ommappat
Forge dump
HKS tryckrör
HKS intercooler
Blitz alu kylare
HKS insugskit med insugsrör & luftfilter
Evo 6 luftmassemätare.
Chassi:
Tein Master Curcuit RE coilovers
Powerflex, Strongflex bussningar i fram och bakvagn
Org. Kräng.hämmare
Bromsar:
Endless raci6 ok fram med ME20 belägg fram+bak
Endless RF650 bromsvätska
Jag och team kamraten bestämde oss för att anmäla 2 bilar till Timeattack.nu Serien till 2013!
Sammarbetspartners för 2013:
Mekonomen Västerås AB
Smörjteknik i Norden AB
Japtuning
SONAX
Endless Brakes
ELFO Automation
Styling4u
Under vintern färdigställdes bilen med sin nya form och bilen rullades ut första gången till Västeråsträff nr 1

Valet på fälgar föll på en uppsättning 8x18" ATS Motorsport!
Ban setupen på bilen blev 8x18" BBS Challange med Michelin Pilot sport cup däck!
Första tävlingen närmade sig och det var dags för Rudskogen Motorpart för deltävling nr 1

Som dessvärre inte slutade som jag hoppades på! Var tvungen att bryta under Warmup pga skrurit sönder höger framdäck mot rambenet


Tävlingen nr 2 när det var dags för Tierp Arena blev lite bättre för min del! Fortsatt problem med chassi och fjädring så kunde jag genomföra hela tävlingen dock utan några bra tider!


2013-06-06 Var det dags för Gröndals Motorstadion tillsammans med Svenska Wankelregistret då jag blivit inbjuden av en garagekompis som kör RX7 för att köra ihop! Jag såg det som en perfekt dag att både testa och ställa in chassit ordentligt!



Dagen slutade dock med att jag fick ett kast och styrde emot och ett framdäck tog i rambenet och skar sönder däcket igen....
Då tröttnade jag på att försöka få det att funka med lite bredare fälgar än vad som är rekommenderat på Evo 4orna och det började bli väldigt dyrt med R däck!

Då blev det en beställning på en uppstättning nya Rota Force 7.5x17"
Som levererades dagen innan avfärd till Kinnekulle och deltävling 3 i Timeattack serien! Så jag fick aldrig någon tid på mig att ställa in chassit ordentligt denna gång heller så åkte ner för att känna efter och småjustera mellan kvalen! Däcken blev 205/40R17 Toyo R888 som Ralph Däck levererade väldigt snabbt och smidigt!

På plats i depån på Kinnekulle!
Saknar dock bild från tävlingen men dagen slutade med att jag under kval 1 bestämt mig för att lära känna banan samt känna efter på bilen och försöka justera lite inför kval 2 men precis innan det var dags så kom regnet! Kval 2 regnade bort och jag var ut på banan men omöjligt att sätta någon bra tid under regn med Rdäck.
Dagen slutade inte i någon bra tid 1:05 efter kval 1 men känner att jag kommer närmare en bra inställning på bilen och ser ett slut på strul med däck och chassi!
0
0
0
0