Vad är maximalt ladd för turbo?

LaggE89
25 juli 2013 · 73 Inlägg

Har en fråga jag inte lyckats hitta svar på så vänder mig till detta ställe.

Är lite nyfiken på vad min turbo klarar av att ladda som max utan att ta skada? Det sitter en 13T i.

Original laddar den 0.5 bar (tror jag) men är chippad (av BSR) så runt 0,9-1 bar laddar den nu.
Är lite svårt att utläsa då mätaren hoppar ganska ordentligt då wastegateklockan är dålig.
Men jag har beställt en ny och som jag förstår de som så kan man justera trycket på den manuellt.
Med andra ord kommer jag kunna höja samt sänka trycket via den armen..

Så frågan är alltså.. vad bör jag ställa trycket på MAX för att den inte ska gå åt helvete?
Kan vara bra att veta då jag lär få justera den nya lite för att de ska funka som det är tänkt.

Det är en Volvo XC70 -01 2,4T

Westergren Large Cap
25 juli 2013 · 1 816 Inlägg

På din bil så styrs laddtrycket via en magnetventil. Tryckklockan/"WG-stången" bestämmer ditt grundladdtryck (GLT) men har även som uppgift att hålla WG-klaffen stängd.

Om du ska höja ditt laddtryck mer så får du antingen höra av dig till en firma som ökar ditt laddtryck elektroniskt, via magnetventilen, eller så får du "pystrimma" men det skulle jag inte rekommendera.

Ditt chip från BSR är ju optimerat för det laddtryck den har nu, dvs ~1 kg. Vill du ladda mer, fixa nytt chip som är optimerat för mer ladd (annat soppa- & luftflöde samt tändning) för att vara på den säkra sidan, ELLER så kan du pysa upp laddtrycket till runt 1,3-1,4 kg och nästintill invänta ett motorhaveri...

En 13T klarar nog av ca 1,3-1,4 kg skulle jag tippa som MAX med originalsaker i motorn.

Rätta mig gärna om jag har fel smile

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
25 juli 2013 · 839 Inlägg

Lär sig hur en motor fungerar, förslagsvis genom en snabbtitt på wikipedia eller nått.

Tillsätter du endast mer luft så slutar det illa.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Specialraggarn
25 juli 2013 · 512 Inlägg

UhrJr skrev:
Lär sig hur en motor fungerar, förslagsvis genom en snabbtitt på wikipedia eller nått.

Tillsätter du endast mer luft så slutar det illa.

+1. wink

Volkswagen Passat 1.8T "Fruräcer" (2004)
Mickius
25 juli 2013 · 4 670 Inlägg

Som tidigare skrivit du ställer glt på wastegaten.

Leka med laddtryck utan anpassa allt annat kan kosta många 1000 lappar!

Ricke W
25 juli 2013 · 374 Inlägg

Att det går att få ut över 1 bar i laddtryck betyder inte att det är lämpligt med en sådan liten turbo.

Ju mer turbon för jobba desto varmare blir den. Laddluften värms upp av turbon och laddluftkylaren får svårare att kyla ner luften. Kall luft=högre densitet=högre effekt, Varm luft=lägre densitet=mindre effekt.

Så bara för att det står 1,5 bar på mätaren så behöver det inte betyda att du får ut önskad effekt av höjningen.

Ta gärna en titt i min projekttråd!
Ricke Ws Volvo 740 projekt
BMW 528iM (1997)
UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
25 juli 2013 · 839 Inlägg

Specialraggarn skrev:

UhrJr skrev:
Lär sig hur en motor fungerar, förslagsvis genom en snabbtitt på wikipedia eller nått.

Tillsätter du endast mer luft så slutar det illa.

+1. wink

Bara för att du höll med mig kan jag godta "+1" den här gången... wink

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
LaggE89
27 juli 2013 · 73 Inlägg

Tanken är inte att höja laddet utan var mest nyfiken på vad som är maximal för min turbo att ladda.. Hade troligare skruvat ner det en aning i så fall.

Men då det kan behövas lite justeringar efter bytet ville jag vara på säkra sidan så det inte skiter sig totalt.

Sen kan jag ju tala om för UhrJr att jag skriver HÄR just för att SLIPPA googla då jag ville ha ett rakt enkelt svar och inte 1525 st andra trådar/forum.

UhrJr Nordic Tuning i Norrköping
27 juli 2013 · 839 Inlägg

Men hade du haft lite mer kunskap om motorer rent allmänt hade du vetat att det inte finns något klart svar.
Det var inget drygt menat, det var ett tips.
Men okej, du kan ladda 2kg. Skruva sedan ner till 1,9kg så är du safe.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.
Saab 90 "Nordic Extreme RWD" (1987)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang