2300
Sök

Opel vectra 2.2 DTI drivaxel och drivknut, Hjälp!

78 Inlägg
17 juli 2013
Trådstartare
Tjenare! Har nu köpt en Opel vectra 2.2 dti årsmodell 2001 med defekt drivaxel och inre drivknut vänster fram. Jag har letat på varenda skrot i hela Finland och halva Sverige och inte hittat en enda 2.2 dti, har kollat på 2.2 bensin och 2.0 dti men de passar ej :@ var in till opel och frågade vad ny kostade och efter jag fått tillbaka andan och pulsen kom jag fram till att jag får en till opel vectra för priset på endast drivknuten yikes

Min fråga till erfarna opelägare: finns det någon axel+drivknutar som passar från t.ex Astra eller annan modell för det verkar som att någon aldrig har krockat med en 2.2 dti då dessa inte finns på någon skrot big_smile

Tackar på förhand för svar! smile

Kolla in mitt projekt! Volvo s70 tdi till breddad t5:a

1 938 Inlägg
18 juli 2013
Är du helt säker på att drivaxeln är kass? Dessa brukar vara dyra för dom går sällan sönder på bilar, knutarna däremot behöver inte vara så dyra.

78 Inlägg
23 juli 2013
Trådstartare
Glesmark skrev:
Är du helt säker på att drivaxeln är kass? Dessa brukar vara dyra för dom går sällan sönder på bilar, knutarna däremot behöver inte vara så dyra.

Jepp helt säker, axeln snurrar i knuten, ny kostar drivknuten ca500€ vilket blir över 5000 sek :S

1 938 Inlägg
23 juli 2013
Slajsarn skrev:
Glesmark skrev:

Jepp helt säker, axeln snurrar i knuten, ny kostar drivknuten ca500€ vilket blir över 5000 sek :S

Låter riktigt konstigt då splinsen på drivaxeln är härdade till redig hårdhet, men jag får tro på det du skriver och önska dig lycka till i ditt sökande. smile

78 Inlägg
7 augusti 2013
Trådstartare
Glesmark skrev:
Slajsarn skrev:
Glesmark skrev:

Låter riktigt konstigt då splinsen på drivaxeln är härdade till redig hårdhet, men jag får tro på det du skriver och önska dig lycka till i ditt sökande. smile

Har lyckats knäcka en en gång men har aldrig sett något liknande, ser ut som att axeln har varit i svarven big_smile tack! smile

1 122 Inlägg
7 augusti 2013
Opel Vectra B Hatchback (38_) 2.2 DTI 16V › Wheel Drive › Axle Drive › Drive Shaft

http://seekpart24.com/era-benelux/drive … p;at=11402

Läste att d tydligen var en unik drivaxel just för 2,2DTI så misstänker du inte kommer så billigt undan. Å d var inte lätt att hitta för den delen heller. iaf inte om du köper där du nämnde innan tongue ca 3000:- på sidan där. Står dock otydligt om d är knutar med så du får nog kolla det med dom
Senast redigerat av ValP2k (7 augusti 2013)

gasa nu foer faen!

Sök