Drifting bil, tips??

siiimooon Påstängd
17 augusti 2013 · 1 194 Inlägg

pim_pim skrev:
Volvo 740 gl

Med svetsdiff och öppet sportluftfilter.
Kanske 3"-system också.

mb_pucken
17 augusti 2013 · 5 087 Inlägg

Mb 190d med om 605.960 med en bra turbo och en riktig pump smile 20v 5an går att gå riktigt bra snurr i och är ganska lätt smile koppla den till en bmw låda så kan du åka på tvären sen smile
Tycker själv w201 karossen är bäst och sladda med och hyffsad viktfördelning och lagom hjulbas smile

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
xorox_88 Smack that ass!!
18 augusti 2013 · 2 953 Inlägg

siiimooon skrev:

pim_pim skrev:
Volvo 740 gl

Med svetsdiff och öppet sportluftfilter.
Kanske 3"-system också.

hoppas du va sarkastisk där  tongue


men dom som säger s13 vet nog inte huvudvärken å hål i plånboken den skulle medföra, visst det finns billiga delar men det håller inte , jag har ingen egen erfarenhet angående dom men känner folk som har och har haft sånna och sen är ja sjukligt förtjusta i dom så jag har ett par timmar s13 nötande på nätet vilket har gjort mig avskräckt från att skaffa en smile vore nog en fördel å börja med en bil som har en motor som pallar med orignal effekten..


men bmw 325 eller 525 kanske ? m50b25 motor å sen bygga eller köpa ett turbo kitt till den, finns färdiga för 15 tusen som du får runt 400hästar med å det är med oöppnad motor

Senast redigerat av xorox_88 (18 augusti 2013)

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
KHRacing
18 augusti 2013 ·

Även om du i början sade - INTE BMW.
så rekommenderar jag dig att kolla in hur jag hade gjort - OM jag börjat med Drifting i dagsläget.

KOlla in en BMW E36 328 Coupé. 198hk.
toklätta den på allt onödigt = minus 200kg
Montera ett E36 325 insug = plus upp till 15hk
montera något friare/lättare avgasystem = plus 5-7hk
kör på 15" bakhjul med max cirka 205bredd = mindre motstånd i diffen
styrvinkelkitt är bara för de som inte kan köra ordentligt (säger jag som byggt mitt eget)

med dessa moddarna så orkar en 328 sladda med rykande bakhjul i treans växel, = 120kmh +

O alla moddarna inklusive inköp av bil stannar på troligen under 20k

& du kan ha en SNYGG gatlaglig driftingbil som går att tävla med.

Inte många andra bilar som faller under samma linje där inte.

Med vänlig hälsning Kristian

Senast redigerat av KHRacing (18 augusti 2013)

KHRacing
18 augusti 2013 ·

Välkända ord från Driftingvärldens fräckaste förare. Katsuhiro Ueo.

Jag behöver inte effekten, jag kör med balansen i bilen

En väl avvägd bil behöver inte mkt effekt.
http://www.youtube.com/watch?v=TFFrLwyKhFI

Senast redigerat av KHRacing (18 augusti 2013)

I_am_lost1 system7
18 augusti 2013 · 737 Inlägg

discokapten skrev:

I_am_lost1 skrev:

KHRacing skrev:

Är det därför som Katsuhiro Ueo vunnit Japanska D1 2 år med en 150-170hästars 900kgs bil ?

fråga vad amerikanerna säger om den saken wink

Att Katsuhiro Ueo vunnit Japanska D1 2 år med en 150-170hästars 900kgs bil ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/186/185812/185812-d866040d2afa062d302ab04ac96f0c59.jpg

NISSAN 200SX S13 2JZ
kolla in projektet här-> GARAGET.org
Nissan 200sx s13 "tuc tuc" (1989)
Nissan 200sx "s13" (1994)
Jocke_wiie
18 augusti 2013 · 424 Inlägg

qazse skrev:
ungefär vilken budget har du?
hur mycket kan du bygga/ändra/göra själv?
vad har du för körstil/inställning till drifting?

pengar finns. men inte flera 100.000kr..
kan bygga allt själv
ja förstår inte riktigt frågan men har en trans am nu som jag far och leker med och sladdar men är automat och du vet lite klumpig



modeen skrev:
du kan ju köpa min 124 300 turbo bra projekt smile

ge mig ett bra pris;)

Kolla in mitt mb 190 om606 turbo projekt!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=296060
Mercedes 190D "Om606 turbo" (1989)
siiimooon Påstängd
18 augusti 2013 · 1 194 Inlägg

xorox_88 skrev:

siiimooon skrev:

pim_pim skrev:
Volvo 740 gl

Med svetsdiff och öppet sportluftfilter.
Kanske 3"-system också.

hoppas du va sarkastisk där  tongue

Nej, den har ju nästan 160hk då, så de går jättelätt att sladda.



roll

xorox_88 Smack that ass!!
18 augusti 2013 · 2 953 Inlägg

siiimooon skrev:

xorox_88 skrev:

siiimooon skrev:

Med svetsdiff och öppet sportluftfilter.
Kanske 3"-system också.

hoppas du va sarkastisk där  tongue

Nej, den har ju nästan 160hk då, så de går jättelätt att sladda.



roll

see what you did there big_smile

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
qazse
20 augusti 2013 · 178 Inlägg

det jag menade med frågan var typ vad du siktar på
usa-drifting: fyll en bil med så mycket hp det bara går och sen tar du pengarna som är kvar och lägger på delar från wisefab och hoppas på att det går bra.

japan-drifting: lär dig hantera din bil så bra som möjligt, lägg all tid på att utvecklas som förare medan du gör små förändringar på bilen där det faktiskt behövs.

myran Foto/Bilnörd
20 augusti 2013 · 1 541 Inlägg

KHRacing skrev:
Även om du i början sade - INTE BMW.
så rekommenderar jag dig att kolla in hur jag hade gjort - OM jag börjat med Drifting i dagsläget.

KOlla in en BMW E36 328 Coupé. 198hk.
toklätta den på allt onödigt = minus 200kg
Montera ett E36 325 insug = plus upp till 15hk
montera något friare/lättare avgasystem = plus 5-7hk
kör på 15" bakhjul med max cirka 205bredd = mindre motstånd i diffen
styrvinkelkitt är bara för de som inte kan köra ordentligt (säger jag som byggt mitt eget)

med dessa moddarna så orkar en 328 sladda med rykande bakhjul i treans växel, = 120kmh +

O alla moddarna inklusive inköp av bil stannar på troligen under 20k

& du kan ha en SNYGG gatlaglig driftingbil som går att tävla med.

Inte många andra bilar som faller under samma linje där inte.

Med vänlig hälsning Kristian

Bra koncept.. När man känner att man växt ur så verkar det ju väldigt enkelt kunna smida ihop bmw maskiner med massor effekt till sesong 2 med.

Jag tror stenhårt på bygga billigt och lägga pengarna på körning första året/åren. Känner man sen att man vill satsa så vet man vad som behöver uppgraderas så slipper man köpa dyra delar bara för att folk säger att det behövs.

Övrigt så kan man aldrig få för bra kylning i en bil som körs på bana. Ju mera kylning ju bättre. Sval motor håller längre!

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
KHRacing
20 augusti 2013 ·

myran skrev:
Bra koncept.. När man känner att man växt ur så verkar det ju väldigt enkelt kunna smida ihop bmw maskiner med massor effekt till sesong 2 med.

Jag tror stenhårt på bygga billigt och lägga pengarna på körning första året/åren. Känner man sen att man vill satsa så vet man vad som behöver uppgraderas så slipper man köpa dyra delar bara för att folk säger att det behövs.

Övrigt så kan man aldrig få för bra kylning i en bil som körs på bana. Ju mera kylning ju bättre. Sval motor håller längre!

Tack, har lite funderingar på att bygga exakt detta på en bil o ha som dagligbrukare & isbil.

Coupe, 4-dörrs eller kombi spelar mindre roll ju

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang